Gå til innhold

hva er "for usunt" for deg?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg lurer på hva folk tenker på som usunn eller unødvendig mat - av varer som er i grensesonen:

-fiskeboller fra boks med ellers hjemmelagd saus

-ganske grovt kjøpebrød

-hel marinert kylling, grillkylling

-juice fra konsentrat

-saltede nøtter

-rømme, lettrømme

Hvor går grensa? Lager du et bedre alternativ selv, kjøper du noe mer high end eller spiser du noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vimselot

Spiser ikke kylling eller høne, og ikke saltede nøtter, men er fleksibel når det g jelder mat, spiser rare sjødyr og insekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva folk tenker på som usunn eller unødvendig mat - av varer som er i grensesonen:

-fiskeboller fra boks med ellers hjemmelagd saus

-ganske grovt kjøpebrød

-hel marinert kylling, grillkylling

-juice fra konsentrat

-saltede nøtter

-rømme, lettrømme

Hvor går grensa? Lager du et bedre alternativ selv, kjøper du noe mer high end eller spiser du noe helt annet?

Det kommer vel an på hvordan man definerer usunn mat. Hvorfor mener du akkurat disse matvarene er i "grensesonen"? Og hva mener du med "unødvendig" mat?

Jeg lager mest mulig mat fra grunnen, både fordi den smaker best da, og fordi maten da inneholder mindre tilsetningsstoffer og (som regel) mer av viktige næringsstoffer - jeg liker å vite hva jeg spiser.

Fiskeboller fra boks spiser jeg derfor nesten aldri lenger, foretrekker hjemmelagde fiskekaker. Men jeg ville aldri kalle boksefiskeboller i hvit saus for usunt av den grunn. Jeg baker også gjerne brød selv, fordi det er godt, for å vite hvor grovt det faktisk er, og for å unngå tilsetningsstoffer og sukker, som kjøpebrød ofte har mye av. Jeg kjøper heller aldri grillkylling eller ferdigmarinert, men bener ut og marinerer selv - bedre og "renere".

Juice unngår jeg pga sukkerinnhold, og jeg er tilbøyelig til å mene at overdreven daglig juicedrikking er usunt. Men det kan absolutt diskuteres, vil jeg tro.

Nøtter er kjempesunt, men jeg foretrekker usaltede i salater eller pasta.

Rømme/lettrømme bytter jeg konsekvent ut med matyoghurt for å stramme inn på mettet fett der jeg kan uten at det går utover smak (ikke pga kalorier, men kolesterol). Men lettrømme er ikke usunt - seterrømme derimot har et så høyt innhold av mettet fett at det vel må betraktes som usunt. (På den annen side nøler jeg ikke med å bruke crème fraîche for smakens skyld i enkelte retter som skal varmebehandles, selv om det er usunt).

"Grensen" går ikke noe bestemt sted. Det hele dreier seg om helheten i kostholdet, og om hva man prioriterer.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Mat med mye sukker, salt eller fett definerer jeg som usunt. Og mye ferdigmat, som gjerne inneholder disse tingene. Ellers så mener jeg man kan spise litt av det meste. Fett må man også ha, men i kontrollerte doser om det fortsatt skal være sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke kjøtt, meg jeg kan godt spise fiskeboller i hvit saus med karri. Det er imidlertid ikke så ofte jeg får lyst på det.

Av brød liker jeg best: Olivenbrød, solsikkebrød, energibrød og surdeigsbrød, sjelden jeg lager selv, men med en gang kicthen aid kjøkkenmaskinen kommer i hus, endrer det seg nok ;)

Av juice liker jeg best: pasjonsfruktjuice, guavajuice, sydhavsnektar, kirsebærjuice & hjemmemekka smoothie av ferske eller frosne frukter

Jeg liker ikke saltede nøtter, men spiser masse usaltede nøtter, da helst: cashewnøtter, pistasjnøtter, paranøtter og hasselnøtter

Vi bruker økologisk lett rømme og creme fraiche

Jeg tror jeg er litt matsnobb, mannen min mener i allefall det, men han klager ikke over det som blir satt på bordet ;) Lager veldig mye fra scratch, men synes det er greit med hel- og halvfabrikata for enkelhetens skyld. Jeg spiser det jeg liker, men så liker jeg best sunn mat.. Blir kvalm og uvel av usunn mat. Dessuten liker jeg å gjøre noe fint for kroppen min ved å gi den noe den har godt av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Grensa for meg går ved å spise gatekjøkkenmat (av typen pizza, burgere, kebab ol.) flere ganger i uka. Det er unødvendig synes jeg. Men ellers er jeg tilhenger av å ikke være så hard mot seg selv på hva som er sunt eller usunt. En balansert kombinasjon er det beste synes jeg. Ingen av tingene du nevner er i grenseland til være usunne slik jeg ser det. Det finnes sunnere alternativer men den totale helsegevinsten ved å ikke spise de tingene du nevner er nok veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grensen for hva som er usunt synes jeg har å gjøre med mengde og hvor ofte "det usunne" spises. En skvett fløte i sausen i ny og ne er bare godt, men fløtesaus hver dag blir vel mye.

I perioder hvor det har blitt mye junk føler jeg nesten at kroppen blir råtten. Så det kjennes hvordan man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...