Gjest Gjest_Dorthe_* Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 Gutten min er snart 4 år. Han har tidligere hatt en betennelse i tissen/under forhuden som ble behandlet med penicillin. Den gangen begynte det med sårhet, siden ble han hoven og rød. Legen sa dette var noe som var relativt vanlig hos små gutter pga at bakterier fort samlet seg der. Nå klager han over vondt i tissen igjen. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre for å forhindre at det blir betennelse igjen. Jeg går utifra at renhold er et stikkord. Men, man skal vel ikke dra forhuden tilbake på så små barn? Har lest et sted at gutten selv skal være den første som gjør dette, og han gjorde det i kveld da han skulle vise meg hvor det gjorde vondt. Noen som kan hjelpe meg? Vil jo ikke at han skal ha vondt!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #2 Skrevet 19. juli 2007 Nå har jeg liten erfaring med små gutter, siden jeg bare har døtre selv, men vil tro det er lurt å dra forhuden forsiktig tilbake, så langt det går uten at man blir hardhendt. Er området sårt kan det være lurt å gå over, også dette forsiktig, med en bomullsdott fuktet med pyrisept. Jeg ville spurt legen om det er lurt å bruke antibiotika-krem eller annen type antibiotika om han har fått en infeksjon. Etter en eventuell kur ville jeg sannsynligvis brukt zinksalve i hvert fall en tid, for det beskytter huden godt.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Ha litt grønnsåpe i badevannet, det pleier å hjelpe.
Flugelhorn Skrevet 19. juli 2007 #4 Skrevet 19. juli 2007 Skal ikke trekke forhuden tilbake, den er selvrensende
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har vært igjennom det samme selv. Sønnen fikk vondt da han tisset. Vi var hos legevakten. Ingen urinveisinfeksjon. Fikk time på sykehuset neste dag. Det var trang forhud og vi fikk antibiotikasalve som skulle sprøtes inn under forhuden. Samtidig så ble han satt opp på operasjon for å gjøre et snitt i forhuden slik at det ble lettere tilgjengelig for renhold. Operasjonen ble gjort etter en tid. Det er IKKE omskjæring, men kun et snitt i forhuden som gjør at den kan trekkes tilbake og rengjøres. I dag er en tenåring og jeg har ikke hørt noen klager på hverken dette eller hint. Jepp, han har sex.
Kayli Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Skal ikke trekke forhuden tilbake, den er selvrensende Jeg følger interessert med i denne tråden. Har en gutt med samme problem selv. Skal man ikke trekke forhuden tilbake når de blir større heller?
Kykkelikokos Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Jo, hvis ikke vil det jo legge seg igjen masse døde hudceller og annet smuss under der, og det lukter ikke godt..
Gjest Mirina Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 (endret) Skal ikke trekke forhuden tilbake, den er selvrensende Den er jo ikke det når de blir eldre/voksne?? Jeg har hørt at man skal trekke forhuden forsiktig tilbake når man vasker barna. Endret 20. juli 2007 av Mirina
Orestes Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Forhuden sitter på babyer fast på glansen. Om man bruker makt og drar den tilbake for tidlig kan det føre til sårdannelse. Forhuden løsner gradvis med tiden, og smågutter hjelper til på sitt vis, derfor heter det at man ikke skal trekke den tilbake før de gjør dette selv. Man kan trekke den veldig forsiktig tilbake bare man forsikrer seg om at man drar den lenger tilbake enn det den faktisk er løsnet fra glansen.
Gjest Tabby Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Fra guttene er 3-4 år skal de kunne trekke forhuden tilbake, i hvert fall det jeg mener å huske fra skolen. Og fra de klarer det (selv vel å merke) så bør man lære dem å vaske seg der også. Asan for menn er vel greit å ha i hus da.
Gjest Fjellsippa Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Da min sønn var liten hadde han samme problem. Fikk da råd fra legen å smøre med Brulidine sårsalve. Mener det hjalp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå