Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei hei!

Jeg har kjempelyst og dra til USA, men ikke før til neste år, enten slutten av ferien eller senere(juletider). Noen som har vært i Ohio(og vil fortelle litt om det?). Eller andre plasser som dere anbefaler?

Jeg vet det er veldig dyrt med billetter til USA(hva er prisen sånn ca egentlig, 6000 kr tur/retur?), men trengs det noe annerledes pass enn det vanlige vi får her i Norge?

Hvis jeg skal reise, skal jeg mest sannynlig(hvis jeg klarer og smiske meg til det:-P) bo hos ei jeg kjenner, som bor i Ohio(tror byen heter Morrow, men husker ikke helt:-P).

Bare kom med alt dere vil(har lyst og vite alt;-) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man tidlig ute så kan du få billetter ganske billig.

vi betalte 4500 kr til new york og retur fra washington. hadde vi hatt retur fra new york hadde det blitt 3500 kr per pers

Gjest Svimle
Skrevet

Hei!

Det er en uke siden vi kom hjem fra Washington DC hvor vi var i 14 dager. Fantastisk! Det er utrolig mye å se og oppleve i byen, spesielt hvis du er litt interessert i amerikansk historie.

Vi betalte rett i underkant av 13 000,- for flybillettene hos Lufthansa, Stavanger - Dulles int. airport t/r. Vi bestilte billettene i januar, dvs 6 mndr før vi reiste. KLM hadde litt dyrere billetter, og SAS kunne ikke konkurrere med disse prisene på daværende tidspunkt. Andre flyselskap sjekket vi ikke da det er begrenset med utvalg fra disse kanter. Vær tidlig ute med å bestille i alle fall, det lønner seg som regel!

Spør i vei om det er noe du lurer på ifm DC, så skal jeg prøve å svare etter beste evne :)

Gjest Svimle
Skrevet

..Glemte å svare ang pass. Dersom du har maskinlesbart pass utstedt før 26.10.2006 er det godkjent uten at du trenger å søke om visum. Pass utstedt etter 26.10.2006 skal være biometriske.

For å være sikker på om du har rett pass kan du gå innom passkontoret med passet ditt, så kan de svare deg der om du må ha nytt pass for å kunne reise uten visum.

Ellers kan du finne litt info her og her (se langt nede på siden der, eget avsnitt om innreise til USA)

Gjest Glad i USA - tross alt:-)
Skrevet

Heisann!

Har vært i USA tre ganger, de to siste på ferie. Icelandair har vært desidert billigst, ingen konkurranse. De kjører kampanje utenom høysesong, så om du er fleksibel på reisetidspunkt kommer du deg over dammen og tilbake for under 5 000,- (rimelig fra slutten av august). Icelandair flyr bl.a. til BWI - Baltimore Washinghton International airport, så der har du er godt utgangspunkt for østkysten. Flyplassen ligger midt mellom byene.

Jeg anbefaler også Washington DC, men glem ikke Baltimore, en liten kjøretur nord-østover. En fantastisk havneby, vakker og med en herlig "gammel" bydel kalt Fell`s Piont. Små, rare butukker og like små barer med livemusikk ligger som perler på ei snor *drømme*..

Var innom Ohio med buss, men kjenner ikke staten. Om budsjettet er trangt er Greyhound buslines å anbefale, de kjører over hele kontinentet. Masse ulike mennesketyper ombord, du får garantert noen interessante samtaler!

Om du har tid bør du definitivt få med deg sørstatene, og da gjerne landsbygda. En helt annen kultur enn østkysten, herlig sjarmerende! Mexicogulfen er uforglemmelig, her kan du få milelange strender helt for deg selv.

God tur!!

Gjest Svimle
Skrevet
Heisann!

Har vært i USA tre ganger, de to siste på ferie. Icelandair har vært desidert billigst, ingen konkurranse. De kjører kampanje utenom høysesong, så om du er fleksibel på reisetidspunkt kommer du deg over dammen og tilbake for under 5 000,- (rimelig fra slutten av august). Icelandair flyr bl.a. til BWI - Baltimore Washinghton International airport, så der har du er godt utgangspunkt for østkysten. Flyplassen ligger midt mellom byene.

Jeg anbefaler også Washington DC, men glem ikke Baltimore, en liten kjøretur nord-østover. En fantastisk havneby, vakker og med en herlig "gammel" bydel kalt Fell`s Piont. Små, rare butukker og like små barer med livemusikk ligger som perler på ei snor *drømme*..

Var innom Ohio med buss, men kjenner ikke staten. Om budsjettet er trangt er Greyhound buslines å anbefale, de kjører over hele kontinentet. Masse ulike mennesketyper ombord, du får garantert noen interessante samtaler!

Om du har tid bør du definitivt få med deg sørstatene, og da gjerne landsbygda. En helt annen kultur enn østkysten, herlig sjarmerende! Mexicogulfen er uforglemmelig, her kan du få milelange strender helt for deg selv.

God tur!!

Ja, Baltimore! Jeg var bare på en dagstur der, på akvariet, men havnen var fantastisk flott.

Jeg ser at TS bor i Sandnes, og Icelandair flyr desverre ikke fra Stavanger. Men lurer meg på om de ikke har begynt flyvninger fra Bergen? Sjekk dette om du synes at det er OK å reise fra Bergen.

Det er også muligheter for å ta Ryan Air til London, og annet selskap derfra, og det er sikkert enda flere muligheter om du er villig til å reise ut fra Gardemoen.

Skrevet

Vi reiste også med Icelandair med mellomlanding på Keflavik til Boston. Kostet rett i overkant av 4000 tur-retur.

www.wideroe.no har en genial søkemotor. Der kan du søke på 450 flyselskaper for å finne billigste pris de dagene du skal reise. (En flyver i familien anbefaler den).

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale vestkysten. Siden 1998 har jeg vært der 8 ganger, tre ganger på ren ferietur. Jeg må nok bare innrømme det, jeg er hektet, og det ligger an til tur igjen på etterjulsvinteren. Da er det litt "off-season" med behagelig temperaturer, ca norsk sommer, og lavere priser på det meste.

Flyreisen koster omtrent kr. 6000,- per pers, og det er billigere enn mange destinasjoner i Norge. Det som koster litt er overnattinger og det å leve som turist. Det vrimler at moteller og hoteller, og det blir dyrere der beliggenheten er gunstigst. Dessuten kan jeg anbefale å leie bil. I California er det nesten et must å ta seg en kjøretur, gjerne med en Mustang Cab. :)

Jeg har virkelig sansen for San Francisco og tildels også Los Angeles med Hollywood, Beverly Hills og Santa Monica. Det er også verdt å merke seg at Las Vegas bare er en dags kjøring fra L.A. og derfra og opp i Grand Canyon er det en halv dags kjøring. dessuten kan jeg anbbefale å kjøre kystveien mellom LA og SF. med overantting i San Simeon og et besøk på Hearst Castle. Andre byer som Santa Barbara og Monterey ligger også på denne ruta, og er vel verdt et besøk.

De fleste hoteller har baseng og gode faciliteter. Dollaren er meget gunstig i forhold til nkr. Hva venter du på jente? Et råd til slutt: Ikke reis alene. Du må bare ha med deg noen å dele opplevelsene med. Det vokser palmer i California - reis og opplev! Jeg tror du kommer til å bli hektet.

For øvrig må du ha maskinlesbart pass og minst et par kredittkort. Husk en god reiseforsikring da sykehus og medisintjenester i USA ikke er gratis. Sørg for å ha med litt cash og hvis du vil leie bil hele tiden mens du er der, er det lurest å gjøre via reisebyrå her hjemmefra. Da får du det du trenger av forsikringer. Eller kan bil leies fra omtrent alle hotellresepsjoner på dagsbasis.

Har du spørsmål, er det bare å spørre. Vi kommer også til å reise i 2008. :)

Endret av Jalp
Skrevet

Heldige!! Jeg var i USA tidligere i sommer og jeg lengter allerede tilbake.. Skal jeg til østkysten pleier jeg å dra til New York, om ikke annet som et utgangspunkt for videre reiser. Ellers blir det California om det er vestkysten. Tror jeg liker vestkysten best, selv om jeg har bodd i DC.. Klimaet er mer behagelig (om sommeren er det varmt, men breezy på vestkysten, mens på østkysten er det ofte veldig varmt og klamt, høy luftfuktighet). Jeg ville nok reist til California jeg.. om jeg var deg. Har ikke vært i Ohio så vet ikke hva det er å se og finne på der..

Ellers er jo New York en opplevelse. Og DC er en fin og hyggelig by med mye historie og utrolig mange flotte museer (om du liker den slags). Ellers er det også mange koselige byer nedover østkysten.

Vi reiste med British Airways og betalte 5400 for tur/retur Oslo-Los Angeles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...