Gå til innhold

Automatisk "restabilisering" av mensen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Rart spørsmål, kanskje, men jeg har ganske stabil syklus, i hvert fall mellom 27-29 dager - tror jeg, da... Sist mens mener jeg ble noen få dager forsinket pga stress, reising o.l, og kom 24. juni. Dermed regnet jeg med at neste skulle komme ca i helgen nå, men jeg fikk den i dag - det blir vel dag 25?

Det er jo kortere syklus enn det pleier å være, og jeg lurer på om kroppen da kan ha "stilt seg tilbake"; at den ikke har "forholdt seg" så mye til forrige, litt unormale syklus? Eller må jeg bare regne med at syklusen kanskje er i ferd med å bli mer ustabil? Hva er kroppslige ulemper ved litt ustabil mens - er det mindre sjans for eggløsning, f eks? Har ikke barn, men vi vurderer å sette igang litt halvseriøs prøving etter hvert, og da vil jeg jo helst at kroppen skal være forutsigbar...

(kan jo legge til at jeg selvsagt skal følge med på syklus og gå til lege om ting virker unormale, men greit med noen innspill)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Kroppen er et fint instrument som man bør lytte til, jeg har også relativt stabil syklus, ligger på 28-29 dager. Likevel kan det gå 32 og noen ganger bare 26 dager. Jeg opplever det likevel som relativt normalt med litt avvik. Jeg har sterilisert meg da jeg har fått mine to barn så jeg går jo ikke på noe hormonpreparat. Den gangen det var p-piller på banen kunne jeg nesten stille klokka etter mensen men veldig godt nå å vite at alt er normalt uten noen form for hormoner som påvirker meg.

Hvis du føler du varierer mye vil jeg anbefale deg å skrive det ned. Jeg har i alle år hatt en side i min filofax hvor jeg skriver ned datoen den kommer på og ut for den skriver jeg antall dager imellom. På den måten har jeg en veldig grei oversikt over syklusen min om ting skulle endre seg om noen måneder.

Lykke til!

Skrevet

At mensen var klokketro når du gikk på p-piller har jo absolutt ikke noe som helst med deg å gjøre, kroppen din har null kontroll på det der, det er pillemens det. Så det betyr ikke noe.

Å ha en stabil mens er jo veldig greit sånn i forhold til å vite når man bør ha bind/tampong for hånden, vite når man kan sånn ca forvente eggløsning, dersom man vil bli gravid (men å telle dager gir ingen fasit da, men en pekepinn gir det jo) men det er ikke noen overhengende fare for at du skal slutte å ha eggløsning selv om kroppen din evt ikke er like stabil lenger, så det ville jeg ikke umiddelbart bekymret meg for.

Du får vel nesten bare se hva som skjer de neste månendene, om det stabiliserer seg igjen, evt stabiliserer seg på et litt kortere intervall. forskjellen på 27 og 25 dager er jo så liten at det er jo ikke akkurat snakk om radikale forandringer heller.

Skrevet
At mensen var klokketro når du gikk på p-piller har jo absolutt ikke noe som helst med deg å gjøre, kroppen din har null kontroll på det der, det er pillemens det. Så det betyr ikke noe.

Det var det jeg mente å si, hormonene i pillene gjør at man har en veldig stabil mens når man går på den type preparater.

Er enig med deg at det virker ikke som om TS har så veldig store avvik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...