Gå til innhold

Sosialarbeider orket ikke mer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Neida, men i dag føler jeg det sånn.

I vår kommune fungerer ikke disse kontorene overhodet. De har ikke noe felles overordnet organ vi på en enkel måte kan ta dette med.

Derfor kommer vi høyst sannsynlig å ta dette på en måte som gir gjenlyd, og hoderulling. Og det gjør vi med den største fornøyelse, det er grenser for hvordan mennesker som kan jobbe med de aller svakeste.

dette høres jo drøyt ut, hvis de virkelig er så fæle mot de svake så la gjerne hoder rulle for min del, be dem gjerne lese FOs yrkesetiske grunnlagsdokument ett par titalls ganger..

skal ikke forundre meg om det er en del makt mennesker der ute nei..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Men tror du ikkem mammaen hennes kunne gått på biblioteket og logget seg inn på finn.no. Der enten gis det bort sykler eller selges for en billig penge.

Eller hva med loppemarked? Mammaen vet vel når våren kommer at datter vil ha sykkel til sommeren. Jeg var selv med ei dårlig stilt mor på loppemarked i våres, og hun fikk en super sykkel for 50 kroner.

Hva så?

i lost står det at man skal forebygge sosiale problemer..ikke sant, slik jeg tolker det så kan en ny sykkel bidra til livsglede-noe ett barn kan ha glede av i årevis. I tilegg så går departemangene ut nå og skal forhindre fedme hos barn i Norge, aha- sosionomen slår to fluer i ett smekk.

Jeg gjør ALT for barn og unges oppvekstvillkår i Norge.

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er tenker noe av det samme som Care.

Og at det er urettferdigheter, også innenfor sosialsystemet, er jeg ikke i tvil om. Jeg tror at når marginene blir så knappe, på alle mulige måter, da mister folk evnen til å gjøre en god jobb, og man ender da kanskje lett opp som enten syk eller som arrogant, kald og ekkel?

Der kjernen ligger, det er symtomer på utbrenthet.

Det er systemet som må forandres.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva så?

i lost står det at man skal forebygge sosiale problemer..ikke sant, slik jeg tolker det så kan en ny sykkel bidra til livsglede-noe ett barn kan ha glede av i årevis. I tilegg så går departemangene ut nå og skal forhindre fedme hos barn i Norge, aha- sosionomen slår to fluer i ett smekk.

Jeg gjør ALT for barn og unges oppvekstvillkår i Norge.

Jeg aner ikke hva lost er. Fagutrykk passer ebst i diskusjoner innen ens eget fag ;)

Ingen barn har da glede av en og samme sykkel i årevis!!

Hallo: barn vokser de.

Har ikke sagt barn ikke skal få støtte til sykkel, men ny sykkel er bare tullball og feil bruk av ressurser. Det er så mange svake grupper som virkelig trenger litt hjelp, men hvis sosionomene med makta tenker som deg skjønner jeg det går galt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg aner ikke hva lost er. Fagutrykk passer ebst i diskusjoner innen ens eget fag ;)

Ingen barn har da glede av en og samme sykkel i årevis!!

Hallo: barn vokser de.

Har ikke sagt barn ikke skal få støtte til sykkel, men ny sykkel er bare tullball og feil bruk av ressurser. Det er så mange svake grupper som virkelig trenger litt hjelp, men hvis sosionomene med makta tenker som deg skjønner jeg det går galt.

Sorry, lost er lik " lov om sosiale tjenester "

Det er ingen sosionomer som sitter med makten, de får bare føringer av departemangene. Dvs, de skal holde seg innen stramme budsjetter, men det er fokusering og tiltak mot fattigdom som skal gjennomføres. Dette gjelder spesiellt barn og unge..

Og igjen, hvis man ser samlet på budsjettet så er det ikke slike saker som gjør at velferdsstaten sliter. Her snakker vi faktisk om trygdeordninger og organisert kriminalitet.

Gjest Gjest
Skrevet
Sorry, lost er lik " lov om sosiale tjenester "

Det er ingen sosionomer som sitter med makten, de får bare føringer av departemangene. Dvs, de skal holde seg innen stramme budsjetter, men det er fokusering og tiltak mot fattigdom som skal gjennomføres. Dette gjelder spesiellt barn og unge..

Og igjen, hvis man ser samlet på budsjettet så er det ikke slike saker som gjør at velferdsstaten sliter. Her snakker vi faktisk om trygdeordninger og organisert kriminalitet.

Og la det ikke gå ut over barna våre..

Skrevet

Jeg rakker da ikke ned på ham fordi han er uegnet. Det har han jo selv sagt ved å være syk i 2 år og deretter si opp jobben. Meget mulig han er en glitrende sosionom utenfor sosialkontoret.

Jeg er klar over at det ikke er nok til alle, og det er hardt å måtte prioritere, men slik er det mange yrker som er.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg rakker da ikke ned på ham fordi han er uegnet. Det har han jo selv sagt ved å være syk i 2 år og deretter si opp jobben. Meget mulig han er en glitrende sosionom utenfor sosialkontoret.

Jeg er klar over at det ikke er nok til alle, og det er hardt å måtte prioritere, men slik er det mange yrker som er.

Uegnet til å være slave av byråkratiet ja, hvem god sosionom er ikke det

:)

psykisk mishandling er vel ikke noe særlig å arbeide i for flest mennesker tenker jeg..da vet jeg om en haug med sosionomer som er uegnet- ikke rart de ender opp som utbrent.

Skrevet

Hvem i all verden er det som tar seg jobb på et sosialkontor, og tror de skal få penger til alle, null tidspress og tid til alt man vil??

Gjest Gjest
Skrevet
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1892301.ece

Jeg tror så gjerne det er hardt å være sosionom. Man møter folk som har det vanskelig, man kan ikke hjelpe alle og noen er ekle folk.

Men denne fyren her tror jeg ikke er noe stort tap for bransjen...

Greit at han nå sa opp etter TO ÅR med sykemelding.

Er i grunn enig i din konklusjon. Det er uten tvil hardt å være sosionom på sosialkontor - f eks opplever mange direkte trusler, vold osv, og mange sliter med forholdet til egen administrasjon, ansvar og retningslinjer blant annet. Men hvis artikkelen gir en riktig framstilling av det han sier, synes jeg kanskje ikke han verken setter fingeren så veldig på de viktigste problemene (han har gitt etter for enkelte krevende klienter - disse er tross alt hans ansvar, og det er kanskje vanskelig for "systemet" å hindre en sosionom i å gjøre slike feil?), eller virker spesielt løsningsorientert ....

( og to års sykemelding - det er greit å mistrives og ville skifte jobb, og bli utbrent, men det går an å søke andre typer jobb som sosionom, eller andre typer sosialarbeider, miljøterapeut osv med den utdannina og erfaringa. Uten å kjenne til denne situasjonen spesielt understreker han kanskje at han har litt vel store forventninger til at "systemet" skal ordne opp alle problemene til folk...).

Gjest Gjest
Skrevet
Er i grunn enig i din konklusjon. Det er uten tvil hardt å være sosionom på sosialkontor - f eks opplever mange direkte trusler, vold osv, og mange sliter med forholdet til egen administrasjon, ansvar og retningslinjer blant annet. Men hvis artikkelen gir en riktig framstilling av det han sier, synes jeg kanskje ikke han verken setter fingeren så veldig på de viktigste problemene (han har gitt etter for enkelte krevende klienter - disse er tross alt hans ansvar, og det er kanskje vanskelig for "systemet" å hindre en sosionom i å gjøre slike feil?), eller virker spesielt løsningsorientert ....

( og to års sykemelding - det er greit å mistrives og ville skifte jobb, og bli utbrent, men det går an å søke andre typer jobb som sosionom, eller andre typer sosialarbeider, miljøterapeut osv med den utdannina og erfaringa. Uten å kjenne til denne situasjonen spesielt understreker han kanskje at han har litt vel store forventninger til at "systemet" skal ordne opp alle problemene til folk...).

Men jeg kan jo legge til at det er fint om det blir en debatt rundt dette, slik han ønsker, og det er jo bra han stiller opp for å få debatt! Dessuten ER det et faktum at det ved mange sosialkontor er stor gjennomtrekk av ansatte, så det er jo viktig å se på årsakene til dette også.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvem i all verden er det som tar seg jobb på et sosialkontor, og tror de skal få penger til alle, null tidspress og tid til alt man vil??

Ingen, men en god del skal man få gjennomført.

Mer tid til sosialpolitisk arbeid :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja- hans ansvar, han må likevel hatt føringer hvis ikke ingen vedtak.

Det vet vi ikke-men det virker da ikke slik, jeg synes han derimot setter fokus på de svakeste her. Dessuten så påpeker han hvor lite løsningsorientert det hele er.

Gjest Gjest
Skrevet
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1892301.ece

Jeg tror så gjerne det er hardt å være sosionom. Man møter folk som har det vanskelig, man kan ikke hjelpe alle og noen er ekle folk.

Men denne fyren her tror jeg ikke er noe stort tap for bransjen...

Slik oppfatter ikke jeg det.

Jeg tror det alltid er et tap for en bransje dersom folk som stiller spørsmål ved systemet forsvinner. Folk som er roboter og sier "slik er det bare" og lurer ikke på noe mer fortjener ingen honnør.

Griet nok at han ikke passer til å jobbe ved et sosialkontor, men det innser han jo selv og sier det også. Han hadde vel forhåpninger og drømmer om hvordan det ville bli å hjelpe folk til å bli selvhjulpne og oppdaget at systmet (og folkene i det) ikke la opp til det. Det er ikke merkelig at han ble skuffet over griskheten til noen få som dominerer systemet til fordel for de virkelig svake av de svake.

På den annen side er det naturligvis en sterk saksbehandler og person som må til og ta de tøffe valgene og si nei til de masete som egentlig ikke har rettmessige krav på noe mer og ja til de svakeste av de svake...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det alltid er et tap for en bransje dersom folk som stiller spørsmål ved systemet forsvinner. Folk som er roboter og sier "slik er det bare" og lurer ikke på noe mer fortjener ingen honnør.

Griet nok at han ikke passer til å jobbe ved et sosialkontor, men det innser han jo selv og sier det også. Han hadde vel forhåpninger og drømmer om hvordan det ville bli å hjelpe folk til å bli selvhjulpne og oppdaget at systmet (og folkene i det) ikke la opp til det. Det er ikke merkelig at han ble skuffet over griskheten til noen få som dominerer systemet til fordel for de virkelig svake av de svake.

På den annen side er det naturligvis en sterk saksbehandler og person som må til og ta de tøffe valgene og si nei til de masete som egentlig ikke har rettmessige krav på noe mer og ja til de svakeste av de svake...

:klappe:

Enig, man må være ganske sterk. Ord er bare ord- de bør forsvinne så lenge det bare er usaklig drittpreik.

Behandler man mennesker med vennlighet, respekt og ett smil på lur så kommer man likevel ganske langt vil jeg påstå.

Gjest Gjest
Skrevet

Måtte le litt da jeg leste artikkelen:

" En som ville at han skulle skaffe en bruker leilighet , jobb og en kjæreste :ler:

hm, hvordan løse den der mon tro, hi hi ( med kjæreste altså )..

mye sosionomer må ordne opp i gitt, he he

Skrevet

Jeg tror det alltid er et tap for en bransje dersom folk som stiller spørsmål ved systemet forsvinner.

I mine øyne er ikke en som over lengre tid gir etter for mas en som stiller spørsmål ved systemet. Tvert imot.

Han jobbet tross alt 4 ÅR før han ble sykmeldt.

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Skrevet

Nei, men siden han selv trekker det voldsomt frem, så antar jeg at det har skjedd en viss tid. Ellers faller jo historien hans i fisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...