Donpedro Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1892301.ece Jeg tror så gjerne det er hardt å være sosionom. Man møter folk som har det vanskelig, man kan ikke hjelpe alle og noen er ekle folk. Det var fire klienter som tok 95 prosent av tiden. Som spilte på samvittigheten, kom med trusler og skjøv barna og hunden foran seg, sier Berge. Det enorme krysspresset mellom et stramt regelverk, egen skjønnsutøvelse og desperate klienter gikk etter hvert på helsa løs. Han hadde én løsning: - Jeg sa alltid ja til disse fire. Det ble min sikkerhetsventil. Jeg taklet ikke all skriking, surhet og trusler. Men denne fyren her tror jeg ikke er noe stort tap for bransjen... Greit at han nå sa opp etter TO ÅR med sykemelding.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Totalt uegnet fyr, det lureste han har gjort er nok å si opp stillingen sin.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Har ikke så mye pent å si om offentlig ansatte, spesielt de som jobber i sosialtjenesten og i Aetat (nav). Mer arrogante og frekke jævler har jeg aldri vært bort i andre steder. Noen er så uspiselig at en ønsker de alt vondt her i livet. Forstår godt at folk slutter i det yrket der...
Leo Skrevet 19. juli 2007 #4 Skrevet 19. juli 2007 Ja, han er uegnet til å jobbe som sosionom, hvilket han også selv har innsett. Imidlertid tror jeg desverre ikke det han beskriver verken er vrangforestillinger fra hans side eller særlig spesielt. Jeg tror det sitter mange totalt uegnede, utslitte mennesker rundt omkring på sosialkontorene og hos NAV!
Donpedro Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2007 Enig i det. Men man løser ikke slike krysskonflikter ved å innvilge alt til noen som maser og truer - og skylder på systemet. Slikt løser man ved hjelp av kolleger og sjefer. (Man kan også si opp jobben sin før det er gått to år spør du meg...)
Donpedro Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2007 Må også si at jeg synes det er synd at en som selv har innsett at han er totalt uegnet, og også har uvist svært dårlig skjønn nå skal stille opp i nettmøte for å svare på "hvordan det er å jobbe på sosialkontor".
L@dy Skrevet 19. juli 2007 #7 Skrevet 19. juli 2007 (Man kan også si opp jobben sin før det er gått to år spør du meg...) Jeg forstod han har vært sykemeldt i 2 år, og da er det vel ikke så hensiktsmessig å si seg opp på jobben. Men jeg stiller meg undrende til hvor lederne hans har vært, han sitter og deler ut penger til folk som kanksje ikke trenger og har rett på det, men fordi han ikke mestere situasjonen. Trodde det var litt mer kontroll på det. Donpedro; er forøvrig enig med deg at det er merkelig at han skal stille opp i nettmøte med VG.
Donpedro Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. juli 2007 Jeg forstod han har vært sykemeldt i 2 år, og da er det vel ikke så hensiktsmessig å si seg opp på jobben. Nei, men når man blir sykemeldt fordi man ikke mestrer jobben, så kunne det jo være en ide å prøve å finne noe annet.
Gjest care Skrevet 19. juli 2007 #9 Skrevet 19. juli 2007 Jeg synes han er tøff som står frem(selv om han sikkert ikke er klar over hvilke konsekvenser dette vil medføre for han). Om han er uegnet, kan jeg uttale meg lite om. Jeg tror faktisk han bare har vist en menneskelig side av seg selv, ved å gi etter. Tror det er mange som gjør det, men på den andre siden har man disse hurpen/drittsekken som sitter arrogant på sin stol og ikke viser fleksibilitet. Jeg håper dette kan skape litt refleksjon og debatt i samfunnet og blant politikere, for det virker som om det trengs.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #10 Skrevet 19. juli 2007 Må også si at jeg synes det er synd at en som selv har innsett at han er totalt uegnet, og også har uvist svært dårlig skjønn nå skal stille opp i nettmøte for å svare på "hvordan det er å jobbe på sosialkontor". NÅ MÅ DERE GI DERE ALLE SOM RAKKER NED PÅ DENNE MANNEN OG KALLER HAN "UEGNET" Spesiellt deg her over-den kommentaren din er DRØY. Jeg er selv sosionom og synes denne mannen som tør å stå frem i avisen med sine synspunkter DER INGEN ANDRE TØR ER BEUNDRINGSVERDIG! DET ER EN GOD SOSIONOM DET. Han virker reflektert og er det etiske ansvaret sitt bevisst, jeg ungår selv å arbeide på sosialkontor fordi jeg mener lost suger på mange måter. Når ikke en gang min DYKTIGE juss lærer alltid visste hvordan utøve så hvordan i h skal en sosionom kunne det?.. fortell meg hvordan da- dere som rakker ned på mennesker som faktisk er med på å sette ansikt på problemer og ikke minst for de svakeste i samfunnet! Jeg er oppriktig glad det finnes slike sosionomer der ute, det er slike vi trenger! Dessuten, hvem er egnet til å arbeide på ett sosialkontor når man blir møtt med ett byråkrati med stramme regler- som nekter en alenemor sykkel til sitt barn`? Får man noe tid til å arbeide med brukerne..? noen blir regelrett truet på arbeid- hvordan forsvare psykisk mishandling? er det noe man skal tåle-og hvis man ikke gjør det er man UEGNET? Gløm det, jeg er ikke med på tankegangen, jeg forlanger respekt av mennesker-også dem jeg arbeider for.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #11 Skrevet 19. juli 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1892301.ece Jeg tror så gjerne det er hardt å være sosionom. Man møter folk som har det vanskelig, man kan ikke hjelpe alle og noen er ekle folk. Men denne fyren her tror jeg ikke er noe stort tap for bransjen... Greit at han nå sa opp etter TO ÅR med sykemelding. Nettopp slike mennesker som er ett TAP for bransjen. Det er virkelig slike vi trenger, vi må forandre systemet- og det er i gang, jeg skal virkelig gjøre mitt uten å bli møtt med slik arroganse du viser her.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #12 Skrevet 19. juli 2007 Har ikke så mye pent å si om offentlig ansatte, spesielt de som jobber i sosialtjenesten og i Aetat (nav). Mer arrogante og frekke jævler har jeg aldri vært bort i andre steder. Noen er så uspiselig at en ønsker de alt vondt her i livet. Forstår godt at folk slutter i det yrket der...Akkurat i deg har jeg samme følelsen som deg. Vi forsøker å hjelpe en av de aller svakeste i samfunnet så h*n ikke skal bli sosialklient. H*n jobber og sliter som en helt, men har blitt utnyttet av arbeidsmarkedstiltak og slue arbeidsgivere som har sin velsignelse fra NAV. Nå sitter de møkkafolka hjemme og drikker kaffe, mens det sitter en stakkar alene på en hybel uten en matbit. Gadd ikke å ringe tilbake en gang. Men med de rette kontakter kan man gjøre det hett rundt ørene på disse folkene - og det skal vi nå organisere oss for å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #13 Skrevet 19. juli 2007 Jeg forstod han har vært sykemeldt i 2 år, og da er det vel ikke så hensiktsmessig å si seg opp på jobben. Men jeg stiller meg undrende til hvor lederne hans har vært, han sitter og deler ut penger til folk som kanksje ikke trenger og har rett på det, men fordi han ikke mestere situasjonen. Trodde det var litt mer kontroll på det. Donpedro; er forøvrig enig med deg at det er merkelig at han skal stille opp i nettmøte med VG. Det er ingen som deler ut penger til folk som ikke har krav på det, alle vedtak skal godkjennes av en med vedtaksmyndighet før de sendes ut. Det er streng kontroll.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #14 Skrevet 19. juli 2007 Det er ingen som deler ut penger til folk som ikke har krav på det, alle vedtak skal godkjennes av en med vedtaksmyndighet før de sendes ut. Det er streng kontroll.Greit nok, men sannelig er det nok av dem som ikke gidder å høre med et halv øre en gang på den som er stille og forsiktig og ikke vil være til byrde.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #15 Skrevet 19. juli 2007 Akkurat i deg har jeg samme følelsen som deg. Vi forsøker å hjelpe en av de aller svakeste i samfunnet så h*n ikke skal bli sosialklient. H*n jobber og sliter som en helt, men har blitt utnyttet av arbeidsmarkedstiltak og slue arbeidsgivere som har sin velsignelse fra NAV. Nå sitter de møkkafolka hjemme og drikker kaffe, mens det sitter en stakkar alene på en hybel uten en matbit. Gadd ikke å ringe tilbake en gang. Men med de rette kontakter kan man gjøre det hett rundt ørene på disse folkene - og det skal vi nå organisere oss for å gjøre. Hva hjelper det med å mislike absolutt alt og alle på nav og sosialkontor? gjøre det hett for dem- hvorfor det? blir denne mannen utnyttet så ta en prat med arbeidsgiver, søk andre jobber ! alle mennesker blir utnyttet hvis de ikke viser litt guts, at noen utnytter en som er "svak" er forferdelig- tviler virkelig nav folkene gjør det for å være stygge, hvilke andre muligheter har dette mennesket da?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #16 Skrevet 19. juli 2007 Greit nok, men sannelig er det nok av dem som ikke gidder å høre med et halv øre en gang på den som er stille og forsiktig og ikke vil være til byrde. Er det? Alle har rett på å bli hørt og sett, da gjør de ikke jobben sin.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #17 Skrevet 19. juli 2007 Ja, han er uegnet til å jobbe som sosionom, hvilket han også selv har innsett. Imidlertid tror jeg desverre ikke det han beskriver verken er vrangforestillinger fra hans side eller særlig spesielt. Jeg tror det sitter mange totalt uegnede, utslitte mennesker rundt omkring på sosialkontorene og hos NAV! Han er ikke uegnet fordi han ikke vil bli en slave av byråkratiet. Derimot er han etisk bevisst og har guts. ALDRI om jeg hadde nektet en enslig forsørger noen kroner til en sykkel for ett lite barn, hadde sykemeldt meg selv jeg også. Det står i lost at vi skal forebygge sosiale problemer- VEL?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #18 Skrevet 19. juli 2007 Hva hjelper det med å mislike absolutt alt og alle på nav og sosialkontor? gjøre det hett for dem- hvorfor det? blir denne mannen utnyttet så ta en prat med arbeidsgiver, søk andre jobber ! alle mennesker blir utnyttet hvis de ikke viser litt guts, at noen utnytter en som er "svak" er forferdelig- tviler virkelig nav folkene gjør det for å være stygge, hvilke andre muligheter har dette mennesket da?Neida, men i dag føler jeg det sånn. I vår kommune fungerer ikke disse kontorene overhodet. De har ikke noe felles overordnet organ vi på en enkel måte kan ta dette med. Derfor kommer vi høyst sannsynlig å ta dette på en måte som gir gjenlyd, og hoderulling. Og det gjør vi med den største fornøyelse, det er grenser for hvordan mennesker som kan jobbe med de aller svakeste.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #19 Skrevet 19. juli 2007 Er det? Alle har rett på å bli hørt og sett, da gjør de ikke jobben sin.Nei, de gjør ikke det dessverre. Heldigvis for h'n vi forsøker å hjelpe har h'n oss som kan kjempe.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #20 Skrevet 19. juli 2007 Han er ikke uegnet fordi han ikke vil bli en slave av byråkratiet. Derimot er han etisk bevisst og har guts. ALDRI om jeg hadde nektet en enslig forsørger noen kroner til en sykkel for ett lite barn, hadde sykemeldt meg selv jeg også. Det står i lost at vi skal forebygge sosiale problemer- VEL?Men tror du ikkem mammaen hennes kunne gått på biblioteket og logget seg inn på finn.no. Der enten gis det bort sykler eller selges for en billig penge. Eller hva med loppemarked? Mammaen vet vel når våren kommer at datter vil ha sykkel til sommeren. Jeg var selv med ei dårlig stilt mor på loppemarked i våres, og hun fikk en super sykkel for 50 kroner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå