Gå til innhold

Hva er mest usunt?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er egentlig usunnest?

Og overspise på "sunn" (kyllig, fisk, havregrøt etc.) eller og spise en pose med snop?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og overspise på "sunn" (kyllig, fisk, havregrøt etc.) eller og spise en pose med snop?

Helt klart snopet, fordi dette påvirker blodsukkeret ditt, som kan føre til ytterliger søthunger.

Kylling for eksempel masse proteiner og minimalt med karbohydrat ( = lav glykemisk indeks) gir stabilt blodsukker, og på lenger sikt bedre forbrenning.

Høyt blodsukker pga harbohydrater stuper ned på veldig lavt nivå og du blir sulten raskere og får behov for mer snop. Store svingninger på blodsukker forstyrrer forbrenningen.

Skrevet
Helt klart snopet, fordi dette påvirker blodsukkeret ditt, som kan føre til ytterliger søthunger.

Kylling for eksempel masse proteiner og minimalt med karbohydrat ( = lav glykemisk indeks) gir stabilt blodsukker, og på lenger sikt bedre forbrenning.

Høyt blodsukker pga harbohydrater stuper ned på veldig lavt nivå og du blir sulten raskere og får behov for mer snop. Store svingninger på blodsukker forstyrrer forbrenningen.

Noen ganger skulle jeg ønske at det var omvendt.. ;)

Skrevet
Noen ganger skulle jeg ønske at det var omvendt.. ;)

Det hadde vært noe det.... ;)

Hovedregel når det gjelder mat for min del er at alt som er godt er usunt.... :sur:

Skrevet

Ja, sånn er det for meg også :( Er og blir en karb-junkie...

Trente hver dag før, så det gjorde jo ikke noe da... Men nå som ting er litt annerledes merkes det på kroppen ja.

Har funnet tilbake treningsformen nå da, så da håper jeg at det går seg til etterhvert :D

Gjest Gjest
Skrevet

Snopet, uten tvil.

Spiser du en pose snop får du fort i deg 5-800 kalorier, men ingen næring. Det går fort gjennom magen, og du er like sulten igjen etter en liten time. I tillegg har blodsukkeret gått amokk. Spiser du derimot en halv pakke havregryn får du i deg omtrent like mye kalorier, men også masse fiber, vitaminer, sunt fett, og du er mett resten av dagen.

Gjest Gjest
Skrevet
Snopet, uten tvil.

Spiser du en pose snop får du fort i deg 5-800 kalorier, men ingen næring. Det går fort gjennom magen, og du er like sulten igjen etter en liten time. I tillegg har blodsukkeret gått amokk. Spiser du derimot en halv pakke havregryn får du i deg omtrent like mye kalorier, men også masse fiber, vitaminer, sunt fett, og du er mett resten av dagen.

ingen næring??

Litt artig at dere tror karbohydrater er den store synderen når det gjelder fedme, noe det altså IKKE er...

Karbohydrat er jo viktigste energikilden! Og blir brukt fremfor f.eks fett, dvs at fett metabolisme vil bli litt tilbakeholdt når man spiser mye karbohydrater, men fett er tingen som fortsatt gjøre at du blir fet. Siden karbohydrater ikke lagres som fett.

GI vil jo bli påvirket at mange ting, bla.pH, fiberinnhold og fettinnhold. GI kan KUN brukes på matvarer av samme sort, f.eks sammenligne to typer brød, det betyr at å sammenligne et eple og pasta er meningsløst. Når man spiser et måltid, f.eks middag med poteter og kjøttboller med saus, er det nesten umulig å beregne GI, siden matvarene vil påvirke hverandres opptakshastighet.

Men tilbake til hovedinnlegget. Hva mener du med usunnest? Altså den som inneholder minst næringstoffer, eller som vil gjøre deg fet?

Gjest Elfrida
Skrevet
Siden karbohydrater ikke lagres som fett.
Det gjør det da vitterlig. Kan du komme med en seriøs kilde som sier noe annet?
Skrevet
Siden karbohydrater ikke lagres som fett.

Hva lagres karbohydrater som da?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke sunt å spise for mye mat, det spiller liten rolle om det er fett, karbohydrater eller snop.

Du blir akkurat like overvektig av begge deler.

Ikke gå i den fellen å tenke at "siden jeg ikke kan kose meg med snop så skal jeg kose meg med ordentlig mat istedet" og så gjør man det til en vane med store måltider.

Så da har man tatt vekk kosen man hadde med snopet og latt det bli overtatt av en annen og like usunn vane.

Dersom derimot i det daglige klarer å kutte litt ned på mengden stivelse (ris, brød, potet, pasta) og erstatte dette med produkter som er grovere, sørge for at kjøtt og fisk man spiser er de med lavere fettinnhold enn de verste sortene, eller bytte til f.eks. fisk med sunt fett (laks, makrell, sild), kutte ned på fløtesauser (lage det med mindre fløte, matfløte, lettmelk, eller lage saus av sky) så vil man over tid få et sunt kosthold som tar vare på kroppen.

Hvis man i tillegg trener regelmessig 2-4 ganger i uken, reduserer mengden mat man spiser i det daglige slik at man får et kaloriunderskudd (man bruker mer kalorier i form av fysisk aktivitet i forhold til hva man tar inn) så kan man også kose seg med litt snop i helgen og FREMDELES gå ned i vekt.

Da blir slike "hva er mest usunt å overspise på" spørsmål overflødige fordi man vil spise moderat - også når man koser seg.

Gjest Gjest
Skrevet
ingen næring??

Litt artig at dere tror karbohydrater er den store synderen når det gjelder fedme, noe det altså IKKE er...

Karbohydrat er jo viktigste energikilden! Og blir brukt fremfor f.eks fett, dvs at fett metabolisme vil bli litt tilbakeholdt når man spiser mye karbohydrater, men fett er tingen som fortsatt gjøre at du blir fet. Siden karbohydrater ikke lagres som fett.

GI vil jo bli påvirket at mange ting, bla.pH, fiberinnhold og fettinnhold. GI kan KUN brukes på matvarer av samme sort, f.eks sammenligne to typer brød, det betyr at å sammenligne et eple og pasta er meningsløst. Når man spiser et måltid, f.eks middag med poteter og kjøttboller med saus, er det nesten umulig å beregne GI, siden matvarene vil påvirke hverandres opptakshastighet.

Men tilbake til hovedinnlegget. Hva mener du med usunnest? Altså den som inneholder minst næringstoffer, eller som vil gjøre deg fet?

Jeg tror du har gått glipp av noe vesentlig her. Karbohydrater lagres som fett. Spiser man matvarer med raske karbohydrater blir bukspyttkjertelen stimulert, og det blir produsert insulin. Insulin er hormonet som er med på å lagre fett i kroppen. I det store og det hele er det selvsagt det totale kaloriinnholdet inn og ut som avgjør om du går opp eller ned i vekt.

Det er viktig å skille mellom raske og treige karbohydrater, der treige (hele korn, grønnsaker, bønner osv.) er helt nødvendig for kroppen.

Du sier at det er fett som er den store synderen her, men selv om fett inneholder mest kalorier av karbohydrater, proteiner og nettopp fett, betyr det ikke at det er det man legger på seg av. Som sagt, det har med det totale kaloriinnholdet å gjøre.

Gjest Gjest_kristoffer_*
Skrevet
Jeg tror du har gått glipp av noe vesentlig her. Karbohydrater lagres som fett. Spiser man matvarer med raske karbohydrater blir bukspyttkjertelen stimulert, og det blir produsert insulin. Insulin er hormonet som er med på å lagre fett i kroppen. I det store og det hele er det selvsagt det totale kaloriinnholdet inn og ut som avgjør om du går opp eller ned i vekt.

Det er viktig å skille mellom raske og treige karbohydrater, der treige (hele korn, grønnsaker, bønner osv.) er helt nødvendig for kroppen.

Du sier at det er fett som er den store synderen her, men selv om fett inneholder mest kalorier av karbohydrater, proteiner og nettopp fett, betyr det ikke at det er det man legger på seg av. Som sagt, det har med det totale kaloriinnholdet å gjøre.

til alle dere som trenger kilde... jeg henvise til de foreleserne jeg har lært dette av, så kan dere få teste kunnskapene deres i samme slengen. Men er litt satt på spissen når jeg sier at det ikke blir til fett, men det er en relativ langsiktig prosess, siden karbohydrater er første pri. som energikilde. Det som er tingen er at når man spiser karbohydrater så utsetter man fett oksidasjonen, slik at man får inntrykk av at karbohydratene lagres hurtig...

Insulin derimot er bla. med på å GRIGJØRE glykogen/glukose, samt FRIGJØRE fettsyrer til blodbanen.

hilsen kristoffer, fysiolog

Gjest Gjest_kristoffer_*
Skrevet

Vi kan si det sånn at hvis dere kan sette navnet på prosessen som gjør karbohydrater direkte om til fett så skal jeg bøye meg i støvet...

Gjest Blondie65
Skrevet
Vi kan si det sånn at hvis dere kan sette navnet på prosessen som gjør karbohydrater direkte om til fett så skal jeg bøye meg i støvet...

Er det noen som har sagt det ...?

Skrevet

Og vi andre skal bøye oss i støvet fordi foreleserne til Kristoffer sier noe annet?

Skrevet

Av disse to alternativene er det selvfølgelig sunnest å overspise på sunn mat, bl.a. fordi du blir mett fortere og ikke klarer å stappe i deg like mye som du klarer av snop. Bare tenk på forskjellen på å drikke en halv liter vann kontra en halv liter brus. Det fyller opp like mye, og kaloriforskjellen er formidabel.

Forøvrig har det aldri vært noe problem for meg å overspise på havregrøt........ det stopper seg selv på en måte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...