Gjest Lund Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Kan man få sykemeling når man er syk i ferien?Sånn at jeg får en uke senere?
kathrine79 Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Kan man få sykemeling når man er syk i ferien?Sånn at jeg får en uke senere? Iflg. min arbeidsgiver får man ikke godskrevet ferie fordi man har sykemelding. Vet ikke om det er annerledes praksis andre steder, men tror ikke du har rett på det, uten at jeg vil påsta det.
Malama Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Da lyver arbeidsgiveren din, kathrine... eller snakker i alle fall ikke helt sant... sitat fra ferieloven: § 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv (1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp. (min utheving av aktuell tekst)
Arkana Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Ja, det kan man. Mannen min var syk hele forrige uke og gikk til legen, fikk sykemelding og han har fått beskjed fra jobben om at han selvsagt får den ferieuken til gode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå