Gjest Reiseglad Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Hva er det mest eksotiske stedet du har vært? Og hvorfor? Selv er jeg litt i tvil om hva som har vært mest ekstotisk, men Okavango-deltaet i Botswana havner nok langt opp på lista. Vi bodde i telt og gikk på fottur og møtte en flokk elefanter. Tibet var og veldig eksotisk synes jeg. I hovedstaden Lhasa gikk eldre damer rundt og ba og ba. Aldri møtt så mange religiøse mennesker. Og ettersom det var svært få turister der, vakte vi stor oppsikt. Nysgjerrig på hvor dere andre har vært.
Miel Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Hm, Bulgaria tror jeg... Jeg er altså ikke så veldig bereist!
annemsk Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Safari i Kenya og Tanzania. Er ikke så veldig bereist jeg heller...det er den ene turen.
-Alvildebrud- Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Kairo! Helt forelsket i byen, av luktene, varmen, livet, bygningene... blandingen av kulturer - skikkelig smeltedigel.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Heh - det som faller meg inn og ikke slipper taket er Røros Det er liksom et eget samfunn som ingen bryr seg så mye med inne på vidda der. Men å gå seg halvveis vill i Marrakesh var også eksotisk. Har nok ellers stort sett reist i den vestlige verden.
gladidag Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Ikke så lett..men Zanzibar er høyt på lista, bare navnet er jo supereksotisk. Og Kuala Lumpur! Elsker det navnet..og byen er slett ikke verst heller. Ellers... Coober Peedy i Australia, meget spesielt. og Fiji..
Gjest Fliss Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Det tror jeg rett og slett må være Flor og Fjære ... eller Mallorca ... ... liker meg best på de nordlige breddegrader
Daria Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Island og Moskva må vel være de kest eksotiske stedene jeg har vært -Island for naturen og Moskva for kulturen og samfunnet.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 1) Belize var veldig eksotisk synes jeg. Reiste utenfor allfarvei og så gamle Maya- ruiner i regnskogen. 2) Mt Batur på Bali i Indonesia. Spesiell kultur som bare må oppleves. Corine
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #11 Skrevet 24. juli 2007 Green Island, en bitteliten øy i Rødehavet ved kysten til Eritrea.
Gjest Tanita Skrevet 24. juli 2007 #13 Skrevet 24. juli 2007 Marokko (vært i alle byene, men Marrakech var noe helt spesielt)
Gjenglemt sykkellås Skrevet 24. juli 2007 #14 Skrevet 24. juli 2007 Det var vel da jeg var i Marokko i 1985. Jeg satt i barnevogn, noe som visstnok vekket stor oppsikt og oppmerksomhet der på den tiden, da barnevogner var et sjeldent syn.
Gjest Camelia Skrevet 24. juli 2007 #15 Skrevet 24. juli 2007 Kan du definere hva du mener med eksotisk i denne sammenhengen? Bare rett og slett annerledes, uvant?
Gjenglemt sykkellås Skrevet 24. juli 2007 #16 Skrevet 24. juli 2007 ( eksotisk -; som hører til, stammer fra, minner om varme land, (visse) land utenfor den europeiske kulturkrets; fremmedartet: eksotisk kunst / eksotiske planter; ha et eksotisk utseende )
Gjest Camelia Skrevet 24. juli 2007 #17 Skrevet 24. juli 2007 Aha, varmt og langt borte, altså. Men det er nettopp dette med visse (regner med at du plukket det sitatet fra en ordbok) jeg synes er interessant. Hvorfor regner vi noe som eksotisk og noe som ikke? Men nå var vel ikke meningen at vi skulle inn på sosialantropologiske fagdiskusjoner... Jeg må si at de mest eksotiske opplevelsene jeg har hatt, var i Mexico (hvor jeg bodde uten klokke på en (nesten) øde strand i to uker, hvor skilpaddene kom opp fra havet om natta for å legge egg, og hvor de fire lokale familiene besørget meg med fisk hver dag) og i Peru (i høyfjellet, hvor det snødde om natta og var fireogtyve grader på dagen, hvor jeg sov under mange kilo utpissede ulltepper, spiste marsvin og snakket med tradisjonelle trollmenn som hevdet at de var svorne katolikker...).
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #18 Skrevet 25. juli 2007 Jeg er uenig i det at det må være varmt for være eksotisk. Selv har jeg vært flere av de nevnte varme stedene (Kenya, Thailand, Kairo osv), men mener det mest eksotiske stedet jeg har vært er SVALBARD
-Alvildebrud- Skrevet 25. juli 2007 #19 Skrevet 25. juli 2007 Aha, varmt og langt borte, altså. Men det er nettopp dette med visse (regner med at du plukket det sitatet fra en ordbok) jeg synes er interessant. Hvorfor regner vi noe som eksotisk og noe som ikke? Men nå var vel ikke meningen at vi skulle inn på sosialantropologiske fagdiskusjoner... nei, så hvorfor ta opp dette i sammenhangen da? Uansett. Eksotisk betyr for oss nordboere ofte land (i denne sammenheng) i varmere strøk. Men ordet eksotisk brukes som du sikkert kjenner til, for å beskrive ting som skiller seg ut fra våre daglige/vante opplevelser av kulturen vi er en del av. Noe som er spesielt og som tenner vår mennesklige nysgjerrighet. Eller om du vil; avsky. Må ikke være vakkert, fint, eller behagelig. Annerdedes er et stikkord du kan se etter.
Gjest Camelia Skrevet 25. juli 2007 #20 Skrevet 25. juli 2007 nei, så hvorfor ta opp dette i sammenhangen da? Jeg gjorde jo ikke det, heller. Du kan ikke seriøst mene at det var et problem for deg, den lille anekdoten? Jeg vet utmerket godt hva eksotisk betyr, både i faglig sammenheng og mer på folkemunne. Og nettopp fordi jeg vet at folk bruker ordet eksotisk med en heller subjektiv betydning, spurte jeg trådstarter om hva h*n mente med eksotisk her. Ok?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå