Gå til innhold

Hvor mye penger legger dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Såklabbert det er noen som tar opp et lite lån til bryllupet. Er det så rart da?Er det noe galt i det?

Noen vil gifte seg og har ikke helt den store råden, eller regner med at foreldrene kanskje spytter i litt, men så gjør dem ikke det alikevel.

Da tar dem opp et lite lån!

Jeg sier ikke at det er galt men jeg skjønner ikke vitsen med å ta opp lån for å gifte seg. Synes det høres mere naturlig ut å lage en bryllupsfestfest etter lommeboka enn å ta opp et lån. Og hvor lenge skal man liksom betale tilbake på lånet da? Kan fort bli en enda dyrere bryllupsfest enn hva det i utgangspunktet var ment å være.

Men selvsagt, folk gjør hva de vil. Men lån.... Ja ja. Da antar jeg det er andre de vil imponere med stor fest og full pakke enn hva selve giftemålet innebærer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dersom vi regner bare med bryllupskostnadene er det under 50 000 kr.. regner vi med bryllupsreisen (som var en del av bryllupet siden vi giftet oss i utlandet) er det mellom 50-100 000 kr.

tok ikke opp lån nei, sparte penger selv, samt at forelderne våres betalte en del av det

Skrevet

Sånn som det ser ut nå blir det 70 - 80 000 uten bryllupsreise. Vil ikke ta opp lån, men spare, derfor vi venter til 2009. Skal snakke litt med foreldrene våre om de vil bidra noe før vi bestemmer oss for lokale, er mulig vi må kutte litt på kostnadene om de ikke hjelper oss litt. Jeg vil ikke ta opp lån for å holde bryllup, vi har allerede boliglån og synes det er nok når vi er studenter begge to...

Skrevet
Jeg sier ikke at det er galt men jeg skjønner ikke vitsen med å ta opp lån for å gifte seg. Synes det høres mere naturlig ut å lage en bryllupsfestfest etter lommeboka enn å ta opp et lån. Og hvor lenge skal man liksom betale tilbake på lånet da? Kan fort bli en enda dyrere bryllupsfest enn hva det i utgangspunktet var ment å være.

Men selvsagt, folk gjør hva de vil. Men lån.... Ja ja. Da antar jeg det er andre de vil imponere med stor fest og full pakke enn hva selve giftemålet innebærer.

Skjønner godt tankegangen din :) .. Samtidig,sånn det er for vår del,så har vi en del folk vi skal be,som vi ikke kan kutte ned på. Og hvis ikke foreldrene våres hjelper til,så kan det hende vi må ta opp et lån i tillegg til det vi har selv. Ikke snakk om lån til alle kostnadene,i værste fall kanskje 20 000. Jeg har drømt om dette bryllupet lenge,så det syns jeg det er verdt om vi ikke får hjelp... :sol:

Gjest Gjest
Skrevet
Bare nysgjerrig jeg, tar dere opp lån til bryllupet, eller sparer dere på forhånd?

Vi sparer, derfor er vi forlovet i 3 år. Havner på 60-70 000kr for 90 gjester, synes ikke det er så ille.

Skrevet

Vi ender opp i 50-100 000 kr.

Nærmere 100' enn 50' for å si det sånn.. ;)

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å betale alt selv, og har lagt av ganske mange tusen i mnd i ett år nå.

Nå har foreldre etterhvert ytret ønske om å hjelpe til med både det ene og det andre, så vi kommer nok til å sitte igjen med penger.

Men vi har måttet ofre ganske mye under sparingen (kan ikke huske sist jeg kjøpte meg et plagg..), så det skal bli deilig å ha de tusenlappene ekstra når bryllupet er over.

Gjest Blondie65
Skrevet
Hvor mye alkohol er det vanlig å beregne per person? Sitter og regner litt på utgiftene nå,men detta ser ut til å bli veldig dyrt,så jeg lurer på om jeg kanskje beregner litt for mye...

Det er vanlig å regne slik:

En enhet = et glass, i en mikset drink betyr det alkoholmengden.

Alkoholmengden beregnes ofte slik:

Vin i rødvins glass = 15 cl - dvs 5 pr flaske (75 cl)

Vin i flutes = ca det samme (champagne glass er flutes)

Øl: 1 enhet kan variere mellom flaske og halvliter. I dette innlegget regner vi med flasker siden det vel er mest vanlig i slike sammenhenger? Halvlitere har jo uansett krympet betraktelig og er nede i 0,4 liter (40 cl) mens en flaske jo er 33 cl så forskjellen er ikke så stor ...

Spritdrinker:

Avec = minst 2 cl (70 cl pr flaske gir 35 drinker pr flaske)

On the rocks drinker: (whisky, vodka, gin, cognac uten blandevann menn med is: 4 cl

Blandede drinker: 4 cl

Shots: 4 cl

Så til forbruket:

Aperitif/velkomstdrink: 1 enhet

Vin til maten: 1 enhet til forrett (oftest hvitvin hvis forretten er salt eller fisk)

1-2 enheter til hovedrett

1 enhet til Avec til dessert/kaffe

Man kan gjerne ha MER drikke til maten men man bør ikke beregne noe mindre enn dette.

Man beregner vanligvis 2 drinker etter middag/avec pr person. Det kan høres lite ut, men det er dette som er det vanlige å beregne som et gjennomsnitt.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Selve festen kom på ca. 120 000. Det betalte foreldrene våre (det ville de veldig gjerne). Hadde ikke de betalt, hadde det nok blitt en betydelig enklere fest til 20-30 000.

Klær og bryllupsreise kom i tillegg, og det betalte vi selv.

Skrevet

Vi har røfflig regnet med at det kommer på ca 100.000 - 120.000kr. Vi gifter oss august neste år og får så vidt vi vet ikke økonomisk støtte fra familien, så vi skal begynne å legge av litt på nyåret og ta opp lån på det resterende.

Gjest beekeeper
Skrevet

Litt forskjellig ja skjønner jeg! ;)

Var bare nysgjerrig på hvordan de fleste gjorde dette, men ser ut som at det er veldig forskjellig!

Skrevet

Vi hadde budsjettert med 84.000,- Havna til slutt på 77.000,- så er fornøyd med at vi holdt oss under budsjett. Bryllupsreisa er ikke med i det, for det skal vi ikke på.

Skrevet

Vi har et budsjett på 100 000, men håper vi ender opp på litt mindre enn dette. Bryllupsreisen kommer utenom, og den koster ca 50 000. Så vi håper på litt mindre enn 150 000 totalt.

Vi har spart opp det meste selv, og foreldrene våre hjelper oss også med en del.

Skrevet

Vårt bryllup kom på 70.000,- for 6 år siden, det hadde blitt mye dyrere hadde vi giftet oss i dag. Vi fikk leie lokale gratis, så lokale, maten og severingen kom på 19.000,- for 70 personer så det er kjempebillig.

Vi sparte penger og betalte alt selv, det var verdt hver krone :)

Skrevet

Vårt blir nok på 100 - 200.000, men vi har ikke fått satt opp budsjett enda. Må få gjort det snart. :sjenert: Vi spinker og sparer hver måned pluss at vi har foledre som har sagt de gjerne vil hjelpe oss litt. :) Blir ikke noe bryllupslån nei, men det blir kanskje billån i stedet som var det vi opprinnelig begynte å spare til. Så det går kanskje ut på det samme... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...