Gå til innhold

oppskrift på babette hekle teppe

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei.

har så lyst til å hekle dette teppen, men finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre det. noen som har en oppskrift eller kan hjelpe meg litt på vei?

hvilket garn er det lurt å bruke?

må være masse farger å velge i og litt tykt og ull...skal ha det till teppe på vinteren...helst ikke klæ ull....å ikke det dyreste...

noen som vet va det koster å hekle et helt teppe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Drops sine sider finner du mange flotte oppskrifter.

http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php

Om du ønsker å lage et teppe med mange farger kan det kanskje være en ide med oldemorsruter? Greit å hekle, og blir flott med masse farger.Pris kommer helt ann på hvilket garn du velger. Til baby tror jeg at jeg ville ha valgt babyull. Mykt og lett, og klør ikke.

Jeg kjøpte nettopp inn masse garn til et slikt teppe, med fire forskjellige farger, tror jeg betalte rundt 400 kroner, men jeg har kjøpt mye garn, skal jeg bruke alt blir det et stort teppe!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

http://www.flickr.com/groups/65116578@N00/pool/

her er en link til bilde av teppe jeg har lyst på.

jeg vet ikke hvordan jeg skal få til de rutene.

teppe skal være stort og til voksne, men ikke noe klø ull....

er nybegynner i hekle verden så for hekle folk er sikkert dette enkle saker....

Skrevet

Nesten oldmorsruter.... :)

Dette er greit å hekle og blir flotte tepper. Lag hver enkelt rute ganske stor så blir monteringsarbeidet enkelere. Det er utrolig kjedelig å feste tråder samt sy sammen 600 små lapper... ( been there, done that... urgh...)

Trenger du oppskrift?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

oppskrift mottas med takk....

beskriv gjerne hvordan jeg begynner med ny farge.....

er litt gira på dette kjenner jeg....trenger det nokk også for det tar nokk lang tid......

hvilket garn vil du anbefale og str på nål?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvor får en kjøpt blokke brett til hekle ruter? slike med cm ruter oppstreket for å få riktig str.

hvor mye koster et slikt brett*?

Skrevet

Vet ikke helt hvordan det er ift reglene å legge ut oppskrift her, men om du registerer deg kan jeg sende på PM. Jeg kikket på de lappene på linken din, og det er grei skuring å skrive ned hvordan det gjøres.Hvilket garn jeg vil anbefale? Tja, si det..... Kommer kanskje mest ann på hvilke farger du vil ha. Ta deg en tur på en garnbutikk eller Husfliden og finn et garn som har alle de fargene du vil ha. PT2 er et tynt og fint ullgarn i mange flotte farger. Det kjennes kanskje litt stivt ut, men etter damping og litt bruk blir det mykt og fint. Jeg synes ikek det klør, bruker et mye i vanter og votter.På Husfliden finner du Raumagarn som lages i omtrent alle regnbuens farger og forskjellige tykkelser.

Jeg ville ha laget teppe i et ganske tynt garn, slik at det ikke blir så sabla tungt og tykt. Hekling blir ganske fast allikevel, og med tykt garn blir et helt teppe tungt.Hvilken nål du bør bruke er både avhengig av garnet og om du hekler løst eller fast.

Blokkebrett kan være kjekt å ha, men er ingen nødvendighet. Jeg damper slike arbeider lett med stykejernet, har en tynn kopphånduk mellom, funker helt greit. Blokkebrett eller ark er mere nyttig på fine, tynne duker hvor det vises mye bedre om det blir skjevheter.

Det er flere måter å begynne med ny farge på. Jeg avslutter en farge med å kutte tråden og trekke gjennom. Trekker så den nye tråden gjennom den siste maske og hekler luftmasker opp til stavhøyden jeg bruker. Trådenden får henge igjen, den syr jeg pent inn når jeg monterer. Du kan også hekle den inn i arbeidet, men jeg synes det ofte blir "tutter" som stikker ut, men finn den måten som passer deg best.

Skrevet

send en pm til polarklompen du.....

Gjest Gjest
Skrevet

Fint teppe, og mange muligheter! Fint om man har masse restegarn i noenlunde samme kvalitet, f eks. Er det til sammen fire masker i økningen i hjørnene, og hvordan får man til den "delingen" som gir hull mellom noen av stavene? Det er lettere å hekle med ullgarn enn bomullsgarn, som et nybegynnertips :) Bomullstråd deler seg opp lettere. Jeg synes også PT2 er fint, og med fint samstemte farger. Jeg synes også det holder å stryke slike lapper.

Sånt får jeg lyst til å lage når jeg får tid!

Skrevet

PM sendt, spør om det er noe som er uklart. :)

Skrevet
PM sendt, spør om det er noe som er uklart. :)

det skal jeg gjøre.....

tusen tusen takk for at du ville hjelpe meg.....

skal se om jeg får kjøpt garn i dag, så får jeg prøve meg litt frem å se om jeg får det til......er jo så gøy å gjøre noe nytt....

gleder meg til dette kosearbeidet.....

Skrevet

Bare hyggelig!

Skrevet

dette var utrolig gøy. er helt hekta på hekling nå. smil.

tusen tusen takk for hjelpa.....

Skrevet

Kos deg med heklingen, det er et hyggelig håndarbeid som gir flotte arbeider!

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...