Gå til innhold

Poros, Hellas


Angelheart

Anbefalte innlegg

Så ble det da endelig bestillt sydentur på oss til høsten, da. Det ble Poros, en gresk øy. Bildene derifra ser iallefall flotte ut, men jeg kunne gjerne tenkt meg å høre fra noen som har vært der.

Hva er deres erfaring? Noe jeg bør vite om? Noe som MÅ sees eller gjøres?

Vi reiser med 3 barn og er der i uke 35, dersom det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gloria

Var der for omkring 6 år siden,tror jeg. Vi reiste også om høsten og bodde på et hotell som het Ninetta apartments (?). Helt greie leiligheter.

Var 14 år da vi reiste, og fikk inntrykk av at Poros var en veldig rolig øy, som passer godt for par, barnefamilier og eldre. Syntes det var en utrolig koselig øy, med flere gode restauranter og bra havneområde. Ellers var strendene bra så fremt jeg husker. Vi tok båten over til en øy som het Hydra den ene dagen. Der var det flust av designbutikker, spisesteder osvosv.

Alt i alt hadde vi et supert opphold, nydelig vær. Eneste jeg har å utsette på var hissig mygg, så ta med masse myggmidler.

Forresten, ta gjerne turen til et av klostrene. Det vi var på hadde en strand i nærheten. Nesten ingen mennesker, masse oliventrær og en koselig , liten restaurant.

God tur :)

Endret av gloria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på Poros for 6 år siden, med en venninne. Helt ok sted, nå brukte vi bare den nærmeste stranda, så om det var noen fine strender der så så ikke vi dem, hehe.

Vi var jo mer opptatt av militærguttene der, og det ene utestedet vi var på ,hehe. Synes å huske at mandag var noe helligdag eller noe sånt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nanne70

Jeg og mannen min har vært på Poros flere ganger, både med og uten barn. I år drar vi ned for 6. året på rad - vi trives så utrolig bra der!

Poros er absolutt barnevennlig, med langgrunne strender og relativt rolig trafikk. Grekerne er veldig glade i barn, så de er velkomne over alt!

Askeli beach er ganske langgrunn og oversiktlig, men det kan være mye folk der i høysesongen. Ellers har Magdas Studios Kamares i Askeli et stort og familievennlig bassengområde, og man trenger såvidt jeg husker ikke å være gjest ved hotellet for å bruke bassenget. På tur ned til Poros by er det en stor lekeplass mot vannet, med ulike klatrestativer etc. For litt eldre barn og tenåringer (og de voksne, selvsagt!) er det vannsporttilbud både i Askeli og Neorion. Jeg kjenner forøvrig lite til Neorion-området, da vi alltid bor i Askeli.

Ellers vil jeg absolutt anbefale en tur med båten "2 Brothers" rundt øya. Båten går flere ganger i uka kl. 11.00 fra havna i Poros by, og for 15 euro pr. pers. får man en flott tur rundt øya, med 2 badestopp og en enkel lunsj.

Koselige tavernas er det flust av på hele Poros, men jeg kan bl.a. anbefale "Olga's" i Askeli og "Apagio" som ligger mellom kanalen og Poros by. Det finnes også et bra pizza/pastasted i Askeli, like ved Olga's, som jeg ikke huske navnet på i farten. Og så kan dere jo prøve gresk fastfood - "Gyros"!

Som "Gloria" nevner, så kan det være endel mygg der, men det varierer veldig. Det er forresten unødvendig å ta med myggmidler - det får man kjøpt i alle varianter i de lokale supermarkedene. Jeg vil dessuten anbefale å bruke aircondition på hotellrommet/leiligheten, spesielt nattestid. Noen hoteller tar ekstra betalt for dette, men det er verdt pengene!

God reise!

Endret av Nanne70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Nå er det kun 2 uker til vi reiser og hele familien gleder seg.

Flott med tips på utflukter og resturanter, Nanne70.

Jeg tar gjerne imot flere tips om ting å gjøre eller IKKE gjøre på Poros, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Angelheart! Er bare litt spent på om dere hadde en bra ferie! Var selv på Poros i ukene 35-37 og hadde det aldeles utmerket! Èn sak som jeg oppdaget til min store skuffelse, var at det pasta/pizzastedet jeg nevnte (heter forøvrig Evriali) hadde fått ny kokk, og maten der var bare helt elendig! Veldig synd, de hadde aldeles utmerket mat der tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Joda, oppholdet på Poros svarte absolutt til forventningene. VI hadde en super uke med flott vær og masse god avslapning.

Hotellet/leiligheten var helt super og vi oppholdt oss for det meste der.

Med barn på 15, 4 og 1 ble det ikke akkurat mulighet for de store utfluktene, bare inn til Poros by et par ganger, men det var jo trivelig.

Du kjenner sikkert til beliggenheten til hotellet vårt, Aegean Villas og forstår sikkert da at vi hadde det flott. Måltidene ble for det meste inntatt på resturanten rett over gata, Askeli beach, eller oppe i veien.... (husker ikke hva denne lille tavernaen het, men det var kjempekoselig betjening der og god frokost).

Det eneste negative jeg kan si om turen var selve reisen dit. Vi hadde blitt forespeilet en kort busstur og en lengre båtreise. Istedenfor ble det 3 hele timer i buss. Med 2 små barn kan du sikkert tenke deg at det ble en slitsom reise.

Jeg kan veldig godt tenke meg å reise til Poros igjen, men det blir ikke aktuellt dersom de ikke gjør om på trensferen. Evnt. kommer vi til å ta oss frem til øya på egenhånd.

Vi var der i uke 35 og ble derfor endel plaget av røyken fra alle brannene på fastlandet den første dagen, men resten av uken merket vi ikke noe til tragedien som utspilte seg kun få kilometer fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Nanne70

Hei! Så flott at dere trivdes! Vet godt hvor Aegean Villas er, ja, det ser kjempeflott ut! Bor like i nærheten når vi er på Poros.

Transfer var faktisk en av grunnene til at vi sluttet å reise charter, og det er like enkelt å komme seg til øya selv. Det er jo likevel et stykke fra flyplassen ned til Pireus, og ekspressbussen er nok like slitsom som Apollos charterbuss. Det går an å vurdere taxi/maxitaxi, det er faktisk ikke så kjempedyrt. I fjor betalte vi i underkant av 40 euro fra flyplassen til et hotell i utkanten av Pireus, og det var på kveldstid.

Samboeren min og jeg pleier å leie bil og kjøre fra flyplassen til Galatas, så parkerer vi bilen der og tar taxibåt over. Det går selvsagt an å ta med bilen over til Poros med ferga også. Kjøreturen tar 3-4 timer avhengig av trafikken, men med en gang man er ferdig med motorveien kan man jo stoppe så ofte man har behov, så det kan kanskje være et mulig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...