Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #21 Skrevet 18. juli 2007 Får svare ordentlig i denne tråden Plukker når jeg har mulighet, men i år rekker jeg sannsynligvis ikke blåbærsesongen. Sopp liker jeg ikke, og nøtter vokser det lite av her. Så det kan desverre gå år mellom hver gang. Dyrker endel selv og lagrer det som lagres kan, men det er begrenset slik vi bor nå.
Gjest rabrabara Skrevet 18. juli 2007 #22 Skrevet 18. juli 2007 I aar skal jeg plukke blaabaer, rips og bringebaer som jeg skal flyse og bruke til dessert og smoothies gjennom vinteren.
Gjest Fliss Skrevet 18. juli 2007 #23 Skrevet 18. juli 2007 Jeg plukker bær i egen hage har plukket masse rips som jeg har renset og fryst. Har også: Jordbær Bjørnebær Blåbær Skal plukke og fylle fryseren til vinteren ..
Cata Skrevet 18. juli 2007 #24 Skrevet 18. juli 2007 Jeg kan ikke fordra å være ute i skogen. Jeg har nemlig insektfobi og bærsesongen er også høysesong for våre små vingede "venner". Ble tvunget med på noen turer da jeg var barn, men har blånektet å dra på slike turer siden jeg ble gammel nok til å ha noe å si. Sopp er jeg ikke spesielt glad i så det ville uansett vært lite aktuelt. Syltetøy kan jeg spise, men da helst bringebær, jordbær eller multer. Det er altså bare de sistnevnte som jeg i noen grad kunne funnet ute i skogen/fjellet. Blåbær er OK på pannekaker, men det har jeg ca 2 ganger i året, så det ville nok blitt mye muggen blåbær hvis jeg hadde vært ivrig blåbærplukker.
Gjest tomatMina Skrevet 18. juli 2007 #25 Skrevet 18. juli 2007 Jeg plukker bær og sopp! Blåbær, tyttebær, bringebær, molter om jeg er heldig, og hagebær Sopp plukker jeg også! Kan endel om sopp så føler meg sikker på ganske mange sorter. Piggsopp, fåresopp, Honningsopp, kantarell, falsk kantarell, traktkantarell, steinsopp, rød/brunskrubbsopp mm. Noen kremler men dem skal man bare ta dersom man vet at de er spiselige så det er ikke noe jeg lærer bort. Sopp er godt!
Gjest Tigerjente Skrevet 18. juli 2007 #26 Skrevet 18. juli 2007 Jeg plukker litt bær. Det blir ikke så mye i år siden jeg ikke har frys lengre, men det har allerede blitt endel. Ripsbusken i hagen har jeg tatt litt av i dag, også blir det nok tatt litt mer en annen dag vi vil ha litt kos. Når jeg var barn husker jeg mamma alltid frøs ned masse rips og lagde gelekake med rips, det var utrolig godt det. Blåbærturer tenkte jeg også at vi skulle ta i år, men igjen blir det bare ved behov og lyst. Sopp tør jeg ikke plukke fordi jeg ikke kan så mye om de forskjellige sortene. Men etterhvert lærer jeg nok endel om det også. Når vi flytter har jeg lyst til å ha egen kjøkkenhage og evt bær/fruktbusker til selvplukk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå