Gå til innhold

Plukker du bær og sopp?

Fremhevede innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg kan visst ikke lage poll siden jeg ikke er supermedlem, men spørsmålet er relevant.

En tante av meg sa i vår at når de dør ut (den generasjonen) er det ingen som vil plukke noenting og høste av naturen mer.

Jeg sa at det vil de sikkert, men dere har skjemt de bort med å plukke mer enn nok og gi bort og hvem gidder plukke da...

Men det er jo enklere å kjøpe, vet jo det.

Her på kg er det mange unge mennesker. Hvorfor plukker dere ikke bær, sopp osv. eller hvorfor gjør dere det?

Et tips om hvor i landet du bor i, gir kanskje bedre svar, men tviler sterkt. (har snakket med flere om det, siden i vår, og svarene var de samme omtrent)

Jeg hadde ikke lyst til å plukke noe på mange år, siden jeg ble tvunget som barn. Jeg levde mine første år på landsbygda...dvs rett utenfor en by. Jeg ble ikke tvunget, men jeg følte meg tvunget, siden jeg helst ville gjøre andre ting, men foreldrene mine var så glad i alt som man kan høste av naturen, så jeg måtte bli med.

Nå er det ok, for jeg bare ler og liker meg og trives i skau og mark.

Selv om insektene og varmen kan plage meg, men det er jo i skauen og ikke på Aker brygge...

Hva er din holdning og hva vil du gjøre for å få evt. dine barn med på det? Hvis du er med på det da, synes det er mer vanlig at man kjøper ting i dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg nekter å plukke noe som er mindre enn epler.

Jeg ble tvunget med på bærtur da jeg var barn, og har hatet det siden den gang.

Men jeg går gjerne turer i naturen. Både i nærmiljøet og på fjell og vidder, men ikke bærtur - nei, nei.

Sopp tør jeg rett og slett ikke å plukke. det er ingen soppkontroll her jeg bor, og jeg er redd for å plukke feil (jada, jeg har soppbok) for det har vært noen skremselsoppslag i media.

Skrevet

Jeg synes det er interessant med mat og medisinplaner i naturen, så jeg plukker, ja. Men har ikke så mye peiling på sopp, dessverre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg plukker, men går nok ikke systematisk til verks, mer etter innfall. Er veldig interessert, og har nok "samlergener", men tar meg nok ikke nok tid til å faktisk få plukket og tilberedt så mye som jeg skulle ønske. Men har fortsatt traktkantarell i frysern fra i fjor, rognebærlikør på kjøkkenet (har glemt å gi bort) og hjemmelagd stikkelsbærsyltetøy i kjøleskapet. Og grønnsakshage og noen selvsådde urter :)

Bor på landet rett utenfor en større by, er fra Oslo, og har lært av foreldrene mine... Når det gjelder sopp safer jeg - plukker bare kantarell, traktkantarell og evt steinsopp.

Når det gjelder hva hvilke generasjoner gjør, så har jeg inntrykk av at endel yngre (jeg er ca 30) har stor interesse for "selvplukk", mens andre ikke har det igjen. Forskjellen fra tidligere er vel at før var man nesten nødt til å spe på kosten med selvplukk, mens i dag er tilbud og kjøpekraft mye bedre.

Gjest vimselot
Skrevet

Steinsopp kan du aldri ta feil av, du kan forveksle den med en rødskrupp (god den også men har rykte på seg for å ta opp for mye gift iht diverse).

Men selvsagt, man må ha med seg en som ser forskjellen, men steinsopp kan ikke forveksles, og den trives best der det vokser bjørketrær.

Det er helt sikkert, har du en soppbok, og sammenligner en steinsopp med en annen, da tar du aldri feil... finnes vel en som ligner men den er ikke giftig, bare vond i smaken.

Den er mer sjelden også, så det skal mye til for å plukke sånt. Den er altså ikke giftig, bare ikke en delikatesse.

Det går an å smake på soppen før du blander de du er usikre på, men det å anbefale er å kjenne en som kan dette. Jeg har aldri gått på soppkontroll, men forstår at folk gjør det.

Steinsopp og kantareller og traktkantareller kan man ikke ta feil av, men er man usikker så er man vel det og lar være...

Det er trist, men slik er det vel.

Skrevet

Jeg plukker blåbær og lager frysetøy av det.

Og jeg merker egentlig at hvis jeg plukker i begynnelsen av august (når det egentlig er sesong) så er jeg ofte for sent ute, da mye er plukket allerede. Så jeg tror nordmenn er flink til å plukke bær.

Jeg plukker sopp også men kun når samboeren er med, for han har bedre peiling på de enn jeg.

Skrevet

Jeg plukker gjerne sopp på hytta, men har desverre alt for lite peiling på sopp. Har ett kantarellsted der, og den er jo trygg :)

Ellers plukker jeg det jeg mener ser trygt ut, og får det sjekket hos en hyttenabo som er god på denslags! Desverre har jeg ikke muligheten til å være på hytta i den "verste" soppsesongen.

Ellers plukker jeg multer og villbringebær om ånden kommer over meg :D Siden vi bare er to som bor sammen, går det ikke så mye syltetøy, så trenger ikke plukke de store mengdene for at det skal holde vinteren over... hihi :tommel:

Skrevet

Eg plukkar sopp oftast, fordi eg er VELDIG glad i sopp til maten! (Er ikkje så glad i syltetøy og slikt, så eg plukkar sjeldan bær)

Det går då stort sett i kantarell, taktkantarell, steinsopp og piggsopp.

Skrevet

Jeg liker ikke sopp, så det plukker jeg ikke. Men jeg er veldig glad i blåbær og tar meg gjerne en tur eller tre på blåbærjakt i skauen. Var der senest i går, men jammen hadde ikke noen vært der og snauplukket alle tuene. Fikk ikke en gang dekket bunnen på spannet mitt. :(

Men det positive ved det er jo at skauen blir brukt! Matuake er en fin ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg plukker bær, særlig blåbær. Synes det er kjempekos å gå på bærplukketur i skogen. Og jeg gleder meg til å ta med fremtidige barn på denne koselige famileaktivteten.

Sopp er jeg ikke trygg nok på til å ta sjangsen på å plukke selv.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg er heller ikke så glad i syltetøy, bortsett fra tyttebær til stek osv. Men jeg gir bort det jeg ikke bruker, gjerne til eldre tanter osv. Sopp er jeg omtrent avhengig av...

Plukker aldri så mye at jeg kan lage f.eks. blåbærsaft, men er glad i blåbær på pannekaker, problemet er at jeg aldri lager pannekaker når jeg er singel og ikke har barn...

Skal kjøpe meg en slik greie som jeg kan lage fruktdrikker av...husker ikke hva det heter? Noen som vet?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 25, og jeg og samboeren drar på bærtur i telt hvert år. Blir stort sett blåbær da, hender det blir litt multer, men de er som regel opplukket når vi kommer oss av gårde.

Ble alltid tvunget med på bærtur som barn, jeg også, og hatet det da, men nå liker jeg det. Men siden vi tar med telt så kombinerer vi det med andre ting også: små fjellturer, grilling i fjæra etc.

Spiser ikke så mye syltetøy (men må alltid ha noen vaffler med nyrørte blåbær når vi kommer tilbake), men fryser bærene som de er, og så bruker jeg dem til smoothies og sånn, og så rører vi noen med sukker sånn at vi har til kaker og til pannekaker.

Skulle gjerne plukket bringebær også, men vet ikke om noen bra bringebærsteder. Sopp pleide jeg også å plukke sammen med foreldrene mine da jeg var liten, men vet ikke om noen bra soppsteder her heller. Har prøvd å lete litt rundt, men sålangt ikke funnet noe.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg var også lei av å plukke bær en lang stund, men min far "tvang oss barna". Ikke pga. dårlig økonomi, foreldrene mine plukker bær og sopp fremdeles og de sitter ikke så aller verst i det økonomisk.

Men heldigvis fikk vi med melding hjemmefra til lærerne på skolen om at vi alle hadde hatt omgangsyka, så vi slapp å gå på skolen den dagen f.eks. tyttebæra var modne og været passet ypperlig til å plukke...

Må innrømme at særlig min far alltid lager mat fra kun råvarer og ikke noe halvfabrikata. Det hender han tar par stk. pizza, men det skjer to ganger i året omtrent.

Skrevet (endret)

Er jeg den eneste som syntes det var stas med blåbærturer som barn? Husker det som litt skummelt (pass dere for ormene) og veldig konkurransepreget mellom oss barna (ting, tang, tue!).

Jeg får ikke med meg mannen på tur, så jeg tar bikkja, som er kvit i pelsen til vanlig og blåflekket når hun kommer hjem (Hun liker å rulle seg i blåbærlyngen eller sette rumpa ned på den flotteste tua.) :forvirret:

Endret av Pnin
Gjest StockDama
Skrevet

Jeg plukker ikke fordi jeg nesten aldri spiser bær, og jeg håndterer ikke å ete sopp, det smaker py.

Men når jeg var mindre var det kjempekoslig å dra ut å plukke bær med familien og venner, selv om jeg ikke spiste så mye.

Skrevet

Nei, plukker ikke noe særlig bær, og aldri sopp. Spiser ikke syltetøy, og drikker ikke saft. Sopp ganske sjelden, og da er det tryggere å kjøpe i butikk.

I fjor plukket vi tyttebær -MASSE tyttebær!- og stort sett alt ligger i fryseren fortsatt. Har tatt opp et par ganger for å røre tyttebær til middag bare.

Det er koseligvære ute i skauen og plukke, men det blir jo bare liggende i fryseren, så..

Gjest vimselot
Skrevet

Tyttebær holder seg par år i fryseren, minst. Og det passer godt til fiskeretter også, ikke bare til kjøtt...

Når jeg har renset bæra, har jeg litt sukker (1 ss cirka) sammen med bærene og blander godt. Da kan jeg bare ta det jeg trenger der og da, uten å tine alt og lage masse syltetøy...

Men hvorfor ikke gi bort, hvis du liker å plukke bær...

Skrevet

Ettersom jeg bor i midt i byen er det litt vanskelig og plukke bær. Sambo liker ikke å gå i skogen, og for og komme opp dit det er bær er det ganske slitsomt, og jeg liker å ha med meg noen. Men når jeg først komm over bær så plukker jeg. Fant nettopp at det vokser noen brinebærbusker i nærheten av der sambo parkere bilen. Greit nok at det er parkeringsplass og toget går ved siden av, men de få som er der er så gode :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp med stor frukthage og hytteturer med plukking, og var tidlig med og plukket og spiste. Liker veldig godt å kunne plukke sin egen mat. Derfor plukker jeg stort sett det jeg finner hver høst/sensommer. Men det er vanskeligere når man bor i by enn mer landlig, som der jeg vokste opp. Det blir mer tiltak da. Så det blir nok ikke de mengdene jeg skulle ønske.

Har veldig lyst til å plukke sopp, men har aldri gjort det. Fordi jeg føler at jeg ikke kan nok om det. Vet det er inspeksjoner noen dager hver høst her hvor jeg bor, men aldri fått meg meg når det er før det er for seint.

Endret av Frk Åberg
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tør ikke lenger plukke sopp etter den gangen jeg spiste fleinsopp.

Var såvidt jeg ikke havnet på galehus.

Huff, nei.. skal jeg ha sopp, kjøper jeg det på butikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...