Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har vondt i en tå hver gang jeg går turer, men jeg går da likevel. Det er 25 år siden jeg ble tråkket på av en litt vilter unghest, det var et uhell. Har aldri nevnt dette til legen, det er alltid noe annet når jeg er der...og jeg glemmer hele tåa når jeg ikke har vondt. Jeg går ikke i høyhælte eller trange sko, og går ikke med sko inne. Opplever aldri smerter når jeg ikke går, eller går uten sko. Det kan ikke ha vært et brudd, for det ville jo grodd, og jeg husker ikke at det gjorde så forferdelig vondt den gangen det skjedde, men smerter glemmer man jo...og jeg ville ikke fortelle det til foreldrene mine, fordi de da kanskje ville mene at hesten min var farlig osv... Egentlig en bagatell, men det er lett å si når jeg sitter her foran pcen, for hver gang jeg går, gjør det av og til så vondt at jeg nesten halter, men smerten er ikke like intens hele tida. Vet ikke hva det kan være, vet bare at det oppstod etter uhellet da hesten rygget og det var litt mye oppstyr rundt den og den tråkket på foten min. Det er ingen synlig skade, hevelser osv. Hvilken skade kan jeg ha fått? Kanskje nevne det til legen neste gang, hvis jeg husker det da...
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Det kan ha vært et brudd som har grodd skjeft. Selv om tåa ser helt normal ut kan det være tilfelle likevel.
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Ok, takk for svar. Men det er vel lite de kan gjøre med det i dag? Da må de jo bryte opp evt. brudd og lappe det sammen igjen. Jeg lot som sagt være å si noe til mine foreldre, fordi spesielt min mor var skeptisk til hester og min var litt vilter av seg. Hun ville begynt å bekymre seg og prøve å overtale min far til å kjøpe en eldre og litt roligere hest, og det ville jeg jo ikke. Jeg skal ta det opp med legen, for det er ikke morsomt å gå når smertene av og til blir helt intense. Det knaker ikke eller noe, som et brudd som kan gå opp igjen, men det er ikke så morsomt, selv om jeg er blitt så vant til det at jeg bare blir irritert når det blir "akutt" vondt, dvs. ikke bare en vedvarende smerte. Den overser jeg. Kan legene reparere et så gammelt evt. brudd?
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Ja, jeg tror det er mulig, men tør ikke si det helt sikkert. Eventuelt kan du få tåa fjernet om det er veldig plagsomt, men det vil du sikkert ikke.
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #5 Skrevet 16. juli 2007 Nei, jeg vil ikke få tåa fjernet. Ville noen andre gjort det??? Jeg er bare plaget når jeg går men er blitt så vant til det, at det bare enkelte ganger er så vondt at jeg ikke orker å snakke, men da sier jeg fra. Noen i min familie er plaget med gikt og forkalkninger, men de er mye eldre enn meg (tredve pluss) og jeg har vært plaget siden jeg var en liten rampete unge... Etter at hesten ble urolig og rygget og tråkka på foten min. Det var da skaden oppstod. Vet ikke om legen kan gjøre noe, men kanskje henvise meg videre, for jeg er litt lei av det nå. Men helsevesnet prioriterer jo ikke noe for tida, det er bare å spare penger der osv. Legen min er ikke slik, men vet dette. Har ikke spurt legen, men merker det når vi prater sammen om andre ting.
Gjest Pax Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Jeg vet om en person som fikk fjernet en tå, faktisk, denne personen ville heller det enn å ha smerter. Det var ikke storetåa, da, den tåa ved siden av storetåa. (hva nå enn den heter). Skriv en huskelapp til neste gang du skal til legen, snakk med han da.
Gjest vimselot Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 Du tuller? Jeg vil ikke fjerne tåa, da har jeg heller smerter. Som sagt har jeg ikke alltid vondt og ikke like ille hver gang. Er mer sånn at når jeg går, er smerten der, men plutselig kommer den mer intenst, blir mindre igjen for så å komme for fullt. Men å amputere en tå pga dette, vil jeg ikke. Er altfor forfengelig...
Gjest vimselot Skrevet 17. juli 2007 #9 Skrevet 17. juli 2007 HM, det sier du bare fordi jeg har vært i marka og plukket blåbæra dine... Det er egentlig bare et problem når jeg går flere kilometer, noe jeg gjør ofte, men det tar ikke all verdens tid, så å fjerne en av mine tær nekter jeg. Kanskje han eller hun som fjernet tåa si hadde fått koldbrann slik han fikk i filmen Ni liv? Man skal ikke tro på alt man hører, og jeg har hørt om minst tre som har hatt problemer med føttene, men som er blitt operert men ikke blitt amputert pga det. Skal snakke med legen om det, men har brukket ankelen og da tok de rtg, men de så vel ikke på tærne mine siden jeg ikke nevnte noe om dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå