Gjest Gjest_missluna_* Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Toåringen min har hele tiden vært veldig flink til å legge seg og sove om natten.. helt til nå.. Nå kommer han seg nemlig ut av springelsenga. Dette fører til at jeg må ta han inn igjen MANGE ganger hver kveld før han roer seg. I går gikk det veldig bra. La seg fint og sovna fort, men våkna i halv tretiden i natt og holdt det gående til klokka seks i dag tidlig - da jeg endelig gav etter og lot han sove i min seng. I dag kjøpte jeg lås til døren hans og håper det er et greit tiltak for å holde han i senga. Jeg lurer på hva dere har gjort med smårollinger som kratret ut av springelsenga? Jeg er alene med gutten min så jeg har føler meg litt hjelpesløs til tider. Jeg lurer på om jeg enten skal bygge på springelsengen (lage den høyere så han ikke kommer seg ut av den) eller om jeg bare skal gå til anskaffelse av en vanlig barneseng (dette av den grunn at det da er enklere for han å gå å legge seg i sengen sin igjen). Hva mener dere? Hvor gamle har deres barn vært da dere gikk fra springelseng til "vanlig" seng?
Gjest baby-E Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 I dag kjøpte jeg lås til døren hans og håper det er et greit tiltak for å holde han i senga. Man låser da ikke et barn inne på rommet bare fordi det står opp om natten?
Gjest ts Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Man låser da ikke et barn inne på rommet bare fordi det står opp om natten? Hva mener du man skal gjøre da? Jeg var ment å kjøpe "babysafe", som er en "pose" han ligger i med seler som man fester under senga (noe som er VELDIG vanlig at man bruker i sånne tileller) sånn at han ikke skal kunne klatre ut av sengen. Men jeg synes DET høres brutalt ut. Nåe jeg låser døren hans, så har han i alle fall muligheten til å forstå at han skal gå å legge seg i sengen sin igjen siden han ikke kommer seg ut da, istedefor å være fastbundet til sengen.
Chiquita Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Man låser da ikke et barn inne på rommet bare fordi det står opp om natten? Enig med dette... Og babysafe til en 2-åring synes jeg heller ikke er "riktig". En babysafe (synes jeg) er ok i bruk til mindre barn som trenger hjelp tli å lære seg å legge seg om kveldene... (aldri hørt om noen som har brukt det til en 2-åring) Hva jeg synes du burde gjøre? Kjøp ny seng til gutten, og lær ham at han skal legge seg i senga si når det er kveld. Og er det noe krise om 2-åringen kommer til deg for litt kos en og annen kveld da? Kanskje han trenger din trygget (etter mareritt, f.eks) - og hva tror du han da vil føle om han møter en låst dør? Min eldste fikk ny "stor-seng" like før han ble 2 år, og det har gått helt fint
gompen Skrevet 16. juli 2007 #5 Skrevet 16. juli 2007 Da min sønn kunne klatre ut av sprinkelsenga, fikk han vanlig barneseng. Han var ca 2år, og i begynnelsen sto han opp av senga og surret rundt på rommet sitt, lekte o.l. Jeg gikk bare inn og la han i senga og sa at nå er det natta. Gjorde det mange kvelder før han sluttet å stå opp av senga si, skjønte vel at det ikke nyttet til slutt Å låse døra er ingen god ide, det er vel heller ingen vits, han kan jo fortsatt gå ut av senga si, så han sover nok ikke uansett da. Det kan jo også skje noe, at han slår seg eller har mareritt, og da føles det utrygt for et barn å ikke ha mulighet for å komme ut og si ifra. Aldri, aldri lås barn inne!
Cilla Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Datteren min begynte å hoppe ut av sprinkelsengen rett før hun fylte to år. Vi kjøpte da en vanlig seng til henne, og problemet stoppet. Hun kommer fremdeles inn til oss innimellom, men det hadde hun jo klart hadde hun fortsatt å ligge i sprinkelsenga.
mallina Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 En babysafe er det nok litt sent å bruke, vi hadde en sånn til tulla, men da var hun bare noen måneder og skjønnte ikke at hun måtte sove på dagtid eller kveldstid for den sags skyld. Og å låse rommet? Nei nei, hva om de blir brann? og nøkkelen forsvinner? Eller er det sånn lås om dere har festet på døren? Hva om barnet blir livredd for det klarer ikke å komme seg ut av rommet? Jeg skjønner at det er slitsomt å ha det gående med ett barn som hele tiden vil opp, tulla våres ønsket også å gjøre dette, men vi har vært bestemt, hver eneste gan hun stod opp så la vi henne i senga igjen og ikke ga henne oppmerksomhet. Dette hjalp, men gir du deg og lar han komme over i di seng så ja, da skjønner barnet at du vil gi deg tilslutt, og da vil han bare fortsette. Vær bestemt og ikke gi deg, det pleier å hjelpe på barn!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 Og å låse rommet? Nei nei, hva om de blir brann? og nøkkelen forsvinner? Veldig stor sjanse for at det skal skje, ja! Hva om det blir brann og mor slår hodet i dørkarmen og besvimer? Mye som kan skje, vet du!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #9 Skrevet 17. juli 2007 Låse han inne på romet? Og 2 år gammel?? Viste jeg hvem du var så ville jeg være fristet til å ringe BV. Du setter barnet ditt i far hvis du gjør det. Hva hvis det brenner og det er så mye røyk at du ikke finner nøkkelhullet? Du kan faktisk besvime/bli bevistløs på grunn av røykutviling og da vil han ikke kome seg ut og du skaper vansker for brannvesenet, de vil bruke dyrebare ekstraminutter på å få han ut. Hva hvis han våkner etter et mareritt og du er i dusjen om kvelden og han ikke komer ut, og du ikke hører gråten hans? Dette kan skape traumer i et lite barnesinn. Og et 2 år gammelt barn trenger av og til sin mor om natten.
Minni-Mus Skrevet 17. juli 2007 #10 Skrevet 17. juli 2007 Det finnes nok ingen lett løsning på dette. Jeg ville nok gitt ham en ny barneseng nå, siden han klatrer ut av sprinkelsenga. Seler i senga og lås på døra? NEI NEI OG ATTER NEI, er nå min mening..... Du må nok bare ta støyten, hver gang han står opp følg ham rett i seng si godnatt og gå ut, gjenta 1000 ganger om nødvendig. Funker nok tilslutt og da vil du prise deg lykkelig for at både gutten din og du sover natten igjennom uten å måtte stå opp!!
Helen Skrevet 17. juli 2007 #11 Skrevet 17. juli 2007 For all del IKKE lås han inne. Han kan få traumatiske opplevelser av det når han blir eldre. Dessuten klarer han ikke å klatre oppi senga selv så hvis han våkner midt på natta må han være på gulvet til du låser han ut om morran. Sovner han i løpet av natta må han sove på gulvet. Nei, huff ikke gjør dette. Kjøp heller vanlig seng og følg han tilbake til senga si når han kommer om natta hvis du ikke vil ha han i senga di. Dette er noe de fleste foreldre må igjennom så det er helt vanlig, slik er det å ha barn, det krever en del ekstra både natt og dag.
monja Skrevet 17. juli 2007 #12 Skrevet 17. juli 2007 Det finnes nok ingen lett løsning på dette. Jeg ville nok gitt ham en ny barneseng nå, siden han klatrer ut av sprinkelsenga. Seler i senga og lås på døra? NEI NEI OG ATTER NEI, er nå min mening..... Du må nok bare ta støyten, hver gang han står opp følg ham rett i seng si godnatt og gå ut, gjenta 1000 ganger om nødvendig. Funker nok tilslutt og da vil du prise deg lykkelig for at både gutten din og du sover natten igjennom uten å måtte stå opp!! Enig. Man låser iallefall ikke inn en 2 åring på rommet sitt - uansett.
Gjest TS Skrevet 17. juli 2007 #13 Skrevet 17. juli 2007 Låse han inne på romet? Og 2 år gammel?? Viste jeg hvem du var så ville jeg være fristet til å ringe BV. Du setter barnet ditt i far hvis du gjør det. Hva hvis det brenner og det er så mye røyk at du ikke finner nøkkelhullet? Du kan faktisk besvime/bli bevistløs på grunn av røykutviling og da vil han ikke kome seg ut og du skaper vansker for brannvesenet, de vil bruke dyrebare ekstraminutter på å få han ut. Hva hvis han våkner etter et mareritt og du er i dusjen om kvelden og han ikke komer ut, og du ikke hører gråten hans? Dette kan skape traumer i et lite barnesinn. Og et 2 år gammelt barn trenger av og til sin mor om natten. nå var det ikke snakk om nøkkellås el da. Det var snakk om en krok. Men etter hva dere skrev her i går bestemte jeg meg da for å ikke bruke denne. Var oppe igjen i halve natt og bar han inn i senga si igjen, men i dag fikk han seg "stor gutt-seng". Han var veldig flink å legge seg ig sto opp igjen bare en gang. (Foreløbig. Han pleier komme opp igjen når jeg er inne til han før jeg legger meg for å bre dyna om han og se at han har det fint).
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #14 Skrevet 17. juli 2007 Jeg snekret et lokk på sprinkelsenga til poden jeg. Dette er ikke tilat dersom du ikke henger en lapp på døra om det i tilfelle bran o.l.
Hermula Skrevet 17. juli 2007 #15 Skrevet 17. juli 2007 Vi flyttet lillimor over i valig seng før hun fylte 2 år. Jeg tror det er lurt at du er konsekvent når han kommer inn til deg om natten. Ta han med tilbake i egen seng. ikke premier etter 2 timer ved å la han sove i egen seng. Er du konsekvent, og ikkke minst snakker om at det er natt og at han m¨sove i egen seng til det blir morgen. Etter noen dagers anstrengele vil jeg tro at han sover hele natten. Men ... bytt til valig seng! Da kan han som du sier gå tilbake å legge seg selv Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #16 Skrevet 18. juli 2007 Min toåring klatrer ut av sengen, åpner døren, går ned trappen og inn på vårt rom om natten i stummende mørke. Ikke noe problem. Det samme gjorde brødrene hans, men de begynte med det da de var 15 mnd.Minsten hopper alltid ut av sengen når vi legger han, hører han romsterer og leker på rommet. Noen ganger ligger han sovende på gulvet når vi sjekker. Så lenge han koser seg så ser jeg ikke helt problemet.....
Gjest Gjest_Tilla_* Skrevet 19. juli 2007 #17 Skrevet 19. juli 2007 Hei. Hadde samme problemet med min sønn når han var ca 1 1/2 år, nå er han 2år. Da fikk han ny vanlig seng. Det har hjulpet veldig mye, og han er veldig stolt over å ha stor gutt seng.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #18 Skrevet 19. juli 2007 Jeg snekret et lokk på sprinkelsenga til poden jeg. Dette er ikke tilat dersom du ikke henger en lapp på døra om det i tilfelle bran o.l. Barn i bur? Det er uhørt!
Kykkelikokos Skrevet 19. juli 2007 #19 Skrevet 19. juli 2007 Min toåring klatrer ut av sengen, åpner døren, går ned trappen og inn på vårt rom om natten i stummende mørke. Ikke noe problem. Det samme gjorde brødrene hans, men de begynte med det da de var 15 mnd.Minsten hopper alltid ut av sengen når vi legger han, hører han romsterer og leker på rommet. Noen ganger ligger han sovende på gulvet når vi sjekker. Så lenge han koser seg så ser jeg ikke helt problemet..... Du ser ikke problemet med at barnet ditt muligens er våkent hele natten? Hvorfor bry seg med å legge barnet i heletatt? Det kan jo sitte oppe og se TV hele natten, det koser seg sikkert..
Candyqueen Skrevet 19. juli 2007 #20 Skrevet 19. juli 2007 Toåringen min har hele tiden vært veldig flink til å legge seg og sove om natten.. helt til nå.. Nå kommer han seg nemlig ut av springelsenga. Dette fører til at jeg må ta han inn igjen MANGE ganger hver kveld før han roer seg. I går gikk det veldig bra. La seg fint og sovna fort, men våkna i halv tretiden i natt og holdt det gående til klokka seks i dag tidlig - da jeg endelig gav etter og lot han sove i min seng. I dag kjøpte jeg lås til døren hans og håper det er et greit tiltak for å holde han i senga. Jeg lurer på hva dere har gjort med smårollinger som kratret ut av springelsenga? Jeg er alene med gutten min så jeg har føler meg litt hjelpesløs til tider. Jeg lurer på om jeg enten skal bygge på springelsengen (lage den høyere så han ikke kommer seg ut av den) eller om jeg bare skal gå til anskaffelse av en vanlig barneseng (dette av den grunn at det da er enklere for han å gå å legge seg i sengen sin igjen). Hva mener dere? Hvor gamle har deres barn vært da dere gikk fra springelseng til "vanlig" seng? Kanskje på tide med en vanlig seng? Mine tantunger fikk vanlig seng da de var ca 1 1/2 år. Da gikk det fint. De bare lagde en sengekant så de ikke skulle ramle ut. Kanskje han synes det er gøy å klatre over, å skal få deg til å gi etter? La han bli med å se på seng, spør han om hva han liker å at han må være flink å ikke gå ut å sånnt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå