Arwen Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Hvordan bør jeg øke grøtmengden for å komme opptil en vanlig porsjon? Starter med 4-måneders grøt snart.
Minni-Mus Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Jeg begynnte å gi grøt da jenta mi var 3,5mnd gammel. Begynnte med 2-3 teskjeder bare, gav henne det hver kveld. Økte ganske fort til å ha mer og mere grøtpulver. Hun var vel ca 5mnd da hun kom opp i en hel porsjon slikt som er beskrevet på pakken.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Det er ganske tidlig å begynne med grøt når babyen er fire måneder. Med mindre det er åpenbart at babyen ikke lenger blir skikkelig mett av bare melk, er det ingen grunn til å begynne med grøt ennå. Men det var ikke det du spurte om. Mengden kommer raskt av seg selv. Start med et par te-skjeer grøt i noen dager. Når ungen skjønner hvordan man skal spise med teskje kan du øke gradvis. Anbefaler å begynne med en av de grøttypene som skal blandes i morsmelk - og ikke med vann. Og bland grøten tyntflytende i begynnelsen. Da blir ikke overgangen så stor for babyen. Selv begynte jeg med grøt da jenta vår var fem mnd og en uke. Da ble hun ikke lenger skikkelig mett av melk. Våknet annenhver time og maste om mat på natta en periode. Jeg var egentlig fast bestemt på å fullamme i seks måneder, men fant da ut at det var på tide å introdusere grøt.
Arwen Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har ammet jenta mi anhver time hele natta noen uker alt så hun er ganske klar for grøt ja. Hun har allerede fått smake litt fruktmos og synes det er stas. Tok to dager på å skjønne hvordan man spiser med skje. Nå kaster hun seg mot skjea med åpen munn. Fortsetter med fruktmosen noen dager til før jeg prøver litt maisgrøt. Pumper til å fryse ned melk i isbitposer nå.
t-schnuppa Skrevet 16. juli 2007 #5 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har ammet jenta mi anhver time hele natta noen uker alt så hun er ganske klar for grøt ja. Hun har allerede fått smake litt fruktmos og synes det er stas. Tok to dager på å skjønne hvordan man spiser med skje. Nå kaster hun seg mot skjea med åpen munn. Fortsetter med fruktmosen noen dager til før jeg prøver litt maisgrøt. Pumper til å fryse ned melk i isbitposer nå. Gutten vår har vokst jevnt og bra hele tiden, men jeg begynte med litt grøt på kveldsmåltidene v 4mnd alderen. Helsesøsteren sa at d var heelt greit å gjøre. Noen barn blir roligere og sover bedre om natta. Så bare sett igang nå hvis du føler for d! Stakkars deg, oppe så mange ganger i løpet av natta Har vært heldig jeg.. de første ukene var d hver fjerde time m mat , gjennom natta, så minsket d til en gang om natta.. og ved 3mnd alderen sov han gjennom hele natta. Fra 20-8 sover han nå Du har godt av å få slappet litt av og sovet en bedre natts søvn. Og sjangsen er stor for at hun sover lengre økter hvis hun får noen skjeer m grøt på kvelden.. bare begynn i d små-. Lykke til
Samba Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Hvordan øke mengden? Vel, jeg bare lagde litt større og større porsjon, når jeg så at han gjerne ville hatt mer enn det jeg hadde laget.
Arwen Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. juli 2007 "problemet" med å gi så mye hun vil ha er at hun får vondt i magen. Hun hadde spist hele boksen med fruktmos nå hvis hun fikk lov hyler når jeg ikke gir henne mer. Hun blir bittelitt urolig i magen av det, men ikke noe værre enn at hun sovner ganske raskt likevel. Vi var jo heldige i starten - da sov hun lenge, men plutselig nå spiser hun hele tiden. Merker litt forskjell nå faktisk. Ingen er tjent med at jeg er utslitt hele døgnet så nå blir det grøt. Har pumpet klar melk.
Arwen Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2007 Forrige uke. Prøvde grøt i går og ser ut til at hun har mer trøbbel med å fordøye fruktmosen enn tynn grøt. En skje grøtpulver i ganske mye melk og hun våknet bare klokka to i natt for mat :juhu: Hadde i bittelitt maltekstrakt også og i dag hadde vi en skikkelig grøtbleie.
Gjest Meeeeeeg Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Når er det vanlig å starte med velling?PÅ kvelds tid eller? Hvordan er dette??
KnockedUp Skrevet 26. august 2008 #11 Skrevet 26. august 2008 Vi begynte med grøt når mini var 4 mnd, to teskjeer med grøtpulver + melk om kvelden. Jeg lurte også på hvor gradvis jeg skulle øke, og spurte moren min. Hun sa at jeg bare kunne prøve med 1/2 - 1 porsjon når jenta hadde forstått hvordan hun skulle spise og likte det, så da gjorde vi det. Vet ikke akkurat om det er rådet du ville fått av fagfolk, men vi prøvde nå, hun spiste raskt en hel porsjon, og har ikke hatt noen mageproblemer.
KnockedUp Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Når er det vanlig å starte med velling?PÅ kvelds tid eller? Hvordan er dette?? Det er vanlig å starte med grøt som siste måltid før leggetid, gjerne for å få ungen til å sove tyngre/bedre og kanskje spise mindre om natta. Kan ikke si vi har merket den effekten her, men...
Gjest meeeeeg Skrevet 27. august 2008 #13 Skrevet 27. august 2008 Det er vanlig å starte med grøt som siste måltid før leggetid, gjerne for å få ungen til å sove tyngre/bedre og kanskje spise mindre om natta. Kan ikke si vi har merket den effekten her, men... Okai, for jeg mener å at det er det beste men mange andre sier det ikke er riktig, så jeg blir litt forvirret på det pungtet.. Men det har gått bra medgråt på kvelden til vesla her, å hun har ikke fått mage trøbbel, hun sover lenger å bedre også så jeg har iallefal oppnådd ett bra resultat :D
Gjest *Mim* Skrevet 27. august 2008 #14 Skrevet 27. august 2008 Jeg har begynt med grøt i seksmånedersalder, og økt litt og litt etterhvert. Noen skjeer først, og økt på mengden. Men synes aldri jeg har fått noe sving på det med den grøten. De har likt morsmelk og vanlig mat best, egentlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå