Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Hei! Jeg håper kan komme med fornuftige innspill på følgende: Jeg har lenge slitt med økonomiske problemer, av forskjellige grunner. Har gjeld på rundt 80.000 utenom studielånet; det er både kreditter og diverse småregninger som har hopet seg opp. Jeg betaler mye hver måned, men føler likevel at gjelda vokser meg over hodet. Jeg ser ikke lys i tunnelen - og dette tærer på meg. Har to betalingsanmerkninger også, så det sier jo seg selv at jeg ikke får låne penger i banken min til å refinansiere dette kaoset. Har ikke anskaffet ny gjeld på flere år, sliter bare med gammel skit. Trenger rett og slett penger for å betale alt og kanskje lage meg en liten sparebuffer på 10-15.000. Jeg forhørte meg med et firma som driver med gjeldsforhandling, men de skulle ha nesten 4000 i mnd for å forhandle gjelda mi på mine vegne, i tillegg skulle det ta flere måneder. Da har jeg jo ikke råd å betale noe på gjelda i de månedene. Hallo liksom. Er det noen som vet andre muligheter for å ordnet opp? Ser at bank2.no tilbyr noe i denne duren, men der må man ha sikkerhet/kausjonist for å få lån (forståelig nok, forsåvidt.) Kan man låne en så stor sum (100.000) hos kommunen, sosialkontoret el.l.? På forhånd takk for hjelp Hilsen vinduskonvoluttofoben
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Kunne kanskje sosialkontoret ha hjulpet deg med råd og innspill? Har du mulighet til å ta deg en ekstrajobb? F.eks. gå med avisen. Postbud på lørdager? etc
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Sett deg ned og få oversikt over økonomien din. Så må du til å endre på ting slik at du blir i stand til å betale gjelden din. Når du så har laget en plan så følg den til punkt og prikke til gjelden er betalt.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Jeg vet nøyaktig hva jeg har i gjeld, og jeg bruker omtrent halve lønna mi på å betale på gjelda. Men det er gått så langt at det når meg langt over hodet. Jeg har tenkt og regnet i det uendelige, men er kommet frem til at den beste løsningen er refinansiering. Da blir månedlige avdrag mindre og nedbetalingstiden drastisk kortere. Det meste jeg betaler på nå er jo bare inkassosalær og andre gebyrer.
Polly Ester Skrevet 16. juli 2007 #5 Skrevet 16. juli 2007 Ta en ringerunde til de forskjellige saksbehandlerne i de forskjellige inkassosakene og be om at salærer og gebyrer blir kuttet... det kan du spare masse på. Og hvis du tar f.eks en stor regning og sier at du kan betale alt mot at de kutter ned på gjelden så pleier det å gå greit også. Jeg hadde en på over 20 000 og skulle betale 16000, men da jeg hadde betalt 10 000 av de i en jafs så fikk jeg beskjed om at det var greit. Så jeg slapp billig unna på den. Og en annen regning fikk jeg ettergitt 5000 - så det kan lønne seg å ringe og høre. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Ta kontakt med kommunen ved sosialkontoret/NAV: De har plikt til å hjelpe deg med økonomisk rådgivning og veiledning.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 Ta en ringerunde til de forskjellige saksbehandlerne i de forskjellige inkassosakene og be om at salærer og gebyrer blir kuttet... det kan du spare masse på. Og hvis du tar f.eks en stor regning og sier at du kan betale alt mot at de kutter ned på gjelden så pleier det å gå greit også. Jeg hadde en på over 20 000 og skulle betale 16000, men da jeg hadde betalt 10 000 av de i en jafs så fikk jeg beskjed om at det var greit. Så jeg slapp billig unna på den. Og en annen regning fikk jeg ettergitt 5000 - så det kan lønne seg å ringe og høre. Lykke til. Jo dette er et godt tips den dagen jeg får tak i disse o'store pengene jeg trenger til å refinansiere. Da kan jeg slå i bordet med at jeg kan betale alt NÅ hvis dere slår av på beløpet. Foreløpig betaler jeg små avdrag på mange ting, har sjelden råd til å gjøre opp en stor regning i sin helhet. Det skal sies at de fleste kreditorer er medgjørlige hvis man ringer dem og viser at man er villige til å komme med en løsning. Men det hjelper så lite med dråper i det store gjeldshavet...
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 16. juli 2007 #8 Skrevet 16. juli 2007 Ta kontakt med kommunen ved sosialkontoret/NAV: De har plikt til å hjelpe deg med økonomisk rådgivning og veiledning. Jeg skal gjøre det. Men vet noen om de bare forhandler på mine vegne, eller om man faktisk kan få økonomisk hjelp, altså lån hos kommunen, i min størrelsesorden? Jeg har jo fast jobb og grei lønn, så jeg faller neppe inn under noen sosialordning.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2007 #9 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har hatt store problemer selv for noen år tilbake. For meg hjalp det å fokusere på hva jeg selv kunne gjøre da ingen så noen nytte i å hjelpe meg. Du må lage deg et budsjett. Dette budsjettet skal være månedlig og fortelle deg hvilke måneder du kan rutte med hvilket beløp. Når det gjelder gjelden: glem refinansiering. Renten er på oppadgående, og mest sannsynlig blir den nye gjelden din dyrere enn den gamle (med unntak av inkassoene). Og hvorfor skal du låne 100.000 når du har gjeld på 80.000? Dette forteller meg at du ikke er helt klar for å rette opp i forholdene enda. Hvis du klipper samtlige kredittkort og begynner å betale bare minimumsbeløpene på dem og så prioriterer du større beløp på de inkassosakene du har slik at de forsvinner. Da vil du vel om noen måneder kanskje være kvitt dem? Etter noen måneder uten mulighet til å bruke av kredittkortgjelden vil selv disse gå ned selv om du betaler BARE minimumsbeløpene. Slutt å kjøpe noe som helst på kreditt. Gode tilbud og betal om 6 måneder er dårlige og svært dyre "tilbud". Husk det. Ikke sammenligne deg med alle vennene dine som har bedre råd. Du har ikke råd nå til noe som helst. Du blir nødt til å ta noen strenge måneder der det er gjeldsnedbetaling som er i fokus. For å fokusere på det selv har jeg laget meg et system der lønnen går inn på en konto uten kort og så har jeg fast overføring hver fredag på et beløp som er det jeg kan bruke den neste uken på mat og annet. Andre overføringer fra regningskontoen er det ikke rom for. Dermed blir det "tvangssparing" på regningskontoen (alle regninger blir lagt inn i nettbank den dagen de ankommer med forfall og fra den kontoen der lønnen går inn). Du kommer ovenpå, men mer gjeld er ikke løsningen.
Nikki79 Skrevet 16. juli 2007 #11 Skrevet 16. juli 2007 (endret) Jo dette er et godt tips den dagen jeg får tak i disse o'store pengene jeg trenger til å refinansiere. Da kan jeg slå i bordet med at jeg kan betale alt NÅ hvis dere slår av på beløpet. Foreløpig betaler jeg små avdrag på mange ting, har sjelden råd til å gjøre opp en stor regning i sin helhet. Det skal sies at de fleste kreditorer er medgjørlige hvis man ringer dem og viser at man er villige til å komme med en løsning. Men det hjelper så lite med dråper i det store gjeldshavet... Dette er et godt tips NÅ! Du vil ikke få refinansiering på noen år og det du får nå koster deg det hvite ut av øyet! Som alle andre sier : Sett opp en oversikt over hvem du skylder hva og hvor mye de tar i rente og gebyrer. Du setter også opp en oversikt over din egen økonomi og hvor mye du minimum kan avse i månden. Deretter ringer du dine kreditorer en etter en og forklarer situasjonen. Den som er dyrest nedbetales mest først ( du kan be om utsettelse en måned eller to hvis du kan betale hele beløpet til den kreditoren da) etc. , du må forhandle på dine vegne. Får du et system og følger det vil du snart være kvitt gjeld og annmerkninger. Betal alle nye regninger i tide. Ikke anskaff ny gjeld, kutt i alle kostnader og se om du kan ta søndagsruten med aviser eller en annen ekstra jobb. Lykke til Endret 16. juli 2007 av Nikki79
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2007 #12 Skrevet 16. juli 2007 Er du effektiv, kan du være kvitt gjelden innen et halvt år. 80.000 på et halvt år? Hva slags lønn er det du regner med hun har? Det er mulig at sosialkontoret har noe å komme med, men utover det kan jeg si deg med hånden på hjertet trådstarter at så lenge gjelden er "så liten" så vil ikke noen hjelpe deg. Så du må nok klare dette selv. Det positive er at det greier du garantert! Du må kanskje ta en titt på de utgiftene du har, si opp noen abonnementer og medlemskap for en periode, kutte ned på utgiftene til husholdning (velge rimeligere eller aller billigste løsning, etc) og uteliv for en stund, men det er verdt det. Og jeg lover: slutter du å ta opp ny gjeld vil du ha 2-3 magre måneder fremfor deg før det begynner å bli bedre.
Nikki79 Skrevet 16. juli 2007 #13 Skrevet 16. juli 2007 (endret) Står det vel egentlig ikke noe om og ikke hva hun har utbetalt... Trekker uttalelsen tilbake. Tenkte jeg skulle motivere positivt, men med ekstra inntekt, og kraftige kutt så er det faktisk mulig å redusere gjelden kraftig i løpet av litt tid! Endret 16. juli 2007 av Nikki79
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2007 #14 Skrevet 16. juli 2007 Står det vel egentlig ikke noe om og ikke hva hun har utbetalt... Trekker uttalelsen tilbake. Tenkte jeg skulle motivere positivt, men med ekstra inntekt, og kraftige kutt så er det faktisk mulig å redusere gjelden kraftig i løpet av litt tid! Det står at hun har 80.000 i gjeld og betaler ca halvparten av inntekten på gjeld og renter hver måned. Der er med andre ord ikke så mye rom for å betale MER. Men jeg er enig med deg i det med en ekstra jobb av en eller annen sort. Og at det vil begynne å synes raskt dersom hun slutter å bruke kredittkortene.
Nikki79 Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 Det står at hun har 80.000 i gjeld og betaler ca halvparten av inntekten på gjeld og renter hver måned. Der er med andre ord ikke så mye rom for å betale MER. Men jeg er enig med deg i det med en ekstra jobb av en eller annen sort. Og at det vil begynne å synes raskt dersom hun slutter å bruke kredittkortene. Da er vi i hvertafll enige der:) Men jeg tror at dersom man går igjennom utgifter vil man ofte finne kostnader som strengt tatt ikke er nødvendige... Avis abonnementer, by turer, kaffe på kafe, sam ordning av forsikringer, kino turer, frisør, nye klær, tyggis etc. etc. - alle monner drar selv om jeg vet det veldig kjedelig å ikke kunne unne seg noenting. Som du sier Blondie hun har desverre ikke råd til noe som helst nå.
Gjest Hjelper Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 Hei, se på denne siden da vel http://www.gjeldsoffer-alliansen.no/ Lykke til!
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 17. juli 2007 #17 Skrevet 17. juli 2007 Hei alle, og takk for mange gode råd. Jeg har utbetalt ca. 19.000, men av dette blir 2000 tvangstrukket av ting som er gått til forliksrådet (derav betalingsanmerkningene.) Så har jeg 6000 i husleie, 500 i strøm og så har jeg ca. 5000 satt av til forbruk/mat etc. Da er det 5500 igjen til nedbetaling av dritten. Nye klær er et fremmedord og jeg har ikke vært hos frisøren på et år. Ikke kult når man tjener helt ok, og alle rundt ikke skjønner hvorfor jeg alltid har dårlig råd. Og ved nærmere ettersyn har jeg 130.000 i gjeld, et par store lån er gått til forliksrådet og har omtrent doblet seg. Det jeg mente med å ha gjeld på 80.000 men låne 100.000 var å ha de resterende på en sparekonto, i tilfelle. Nå må jeg bruke rundt 4 år på å bli kvitt gjelda mi, og sikkert betale dobbelt opp. Hadde jeg refinansiert hadde jeg vært fri på under 3 år, til og med med en rente på 10%. Og jeg har ikke ordnet meg ny gjeld på mange år, og har for lengst klippet i stykker kredittkortet (har bare hatt ett ) Gjeldsofferordningen har jeg snakket med, de mener jeg har for høy lønn og lite gjeld til å passe inn der. Og gjeldsofferalliansen må man være innmeldt i for å få noe nyttig ut av. Huff... Det ender vel med at jeg må få foreldrene mine til å kausjonere for et lån eller låne meg pengene - noe jeg IKKE vil. Tror ikke de er så lystne heller.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 17. juli 2007 #18 Skrevet 17. juli 2007 Hei, trådstarter her igjen! Tilføyelse etter det siste syte-innlegget mitt: Det høres ut som at jeg skylder på kreditorene og at verden er i mot meg. Sånn er det ikke - jeg er fullstendig klar over at det er bare min egen feil, jeg har vært tåpelig og tatt meg vann over hodet. Det jeg svir for nå er masse lån og kreditter jeg tok opp da jeg var 7-8 år yngre og nettopp flytta hjemmefra. "Måtte" jo bare ha en masse greier på kreditt, møbler, hvitevarer osv. Så begynte jeg på skole igjen og ting hopet seg opp. Når jeg var ferdig utdanna for et par år siden og fikk fast jobb, hadde alt tatt helt av. Nå fatter jeg ikke hva jeg tenkte på, og har levd som en munk i halvannet år Hilsen Klara Etterpå-Klok
Gjest Mrs Darcy Skrevet 17. juli 2007 #19 Skrevet 17. juli 2007 Har du snakket med banken din? Bedt om råd og hjelp? Det kan jo hende at de kan være villige til å hjelpe deg med refinansiering på noe iallfall. Det vil for det meste lønne seg å betale på færre regninger selv om noen av dem vil bli større. Forsøk å skaffe deg time til en rådgiver, legg alle kortene på bordet og be om hjelp. Funker det ikke i en bank, så forsøk i en annen!!
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2007 #20 Skrevet 17. juli 2007 Hei, trådstarter her igjen! Tilføyelse etter det siste syte-innlegget mitt: Det høres ut som at jeg skylder på kreditorene og at verden er i mot meg. Sånn er det ikke - jeg er fullstendig klar over at det er bare min egen feil, jeg har vært tåpelig og tatt meg vann over hodet. Det jeg svir for nå er masse lån og kreditter jeg tok opp da jeg var 7-8 år yngre og nettopp flytta hjemmefra. "Måtte" jo bare ha en masse greier på kreditt, møbler, hvitevarer osv. Så begynte jeg på skole igjen og ting hopet seg opp. Når jeg var ferdig utdanna for et par år siden og fikk fast jobb, hadde alt tatt helt av. Nå fatter jeg ikke hva jeg tenkte på, og har levd som en munk i halvannet år Hilsen Klara Etterpå-Klok Kjære deg. Dette greier du. Det overrasker ikke meg at gjeldsordningen ikke gjelder deg. Jeg var inne og så på gjeldsofferaliansen sine hjemmesider og for å være helt ærlig tror jeg ikke de kan bidra med så mye mer heller. Her er hva du må gjøre - som jeg delvis har skrevet før: De tingene som er gått til namstrekk: - ring inkassoselskapet som hadde saken før det gikk til namstrekk og si at når denne runden med namstrekk er ferdig så vil du gjerne ha en periode der du betaler til dem (vanligvis 6 mnd) for å bevise din betalingsvilje. Du fastsetter et beløp som du kan greie (det er derfor du MÅ lage et budsjett, for du må ha oversikt over hva som trenges av penger til dekning av utgifter hver måned). - etter 6 mnd må du gjennom en ny periode med "bevis" på at du er betalingsdyktig, denne gangen overfor dem du skylder penger, men etter denne perioden er de vanligvis svært villig til å forhandle vekk renter (snakker av erfaring her, fikk strøket 10 år gamle renter og gebyr på denne måten selv). - de andre kredittene dine betaler du pr forfall og med minimumsbeløp. Du får ikke lån når du har betalingsanmerkninger og å be foreldre kausjonere mens du har anmerkninger synes ikke jeg noe om. Hadde du vært mitt barn hadde jeg bedt deg bevise at du kunne ordne opp først. Jeg mener fremdeles at det er innstillingen din det er noe galt med - du er så opptatt av å ha 20.000 ekstra samtidig som du griner på nesen av å betale i 4 år til. Det er du som har VALGT å ikke betale det du skylder slik at det gikk til forlik og da må du faktisk også gjøre opp for deg for å bevise deg tilliten verdig. Med 19.000 i utbetalt månedslønn har du nok å rutte med, når du bare kommer over denne kneiken. Jeg tror du blir nødt til å ha noen trange måneder for å få dette til å synke inn og endre livsstil. Ny gjeld er ikke løsningen, å nedbetale gammel gjeld, selv om den er dyr, er eneste farbare vei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå