Lilywhite Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har Yasmin 21 brett, har pleid å ha 28-brett. I går (søndag) stod det "søndag" i begge endene av brettet, og jeg tok pillen for "feil" søndag. I dag når jeg skulle ta så det ut som jeg hadde glemt å ta pillen i går, så jeg tok pillen for både søndag og mandag, selv om jeg mente jeg hadde tatt pillen i går. Litt for sent så jeg at jeg hadde tatt pillen i går som jeg trodde, bare fra feil sted. Dermed har jeg tatt 2 piller i dag selv om jeg tok pillen som vanlig i går. Er det farlig? Og skal jeg droppe pillen på søndag (den som mangler og uansett er den siste på brettet)? Håper noen kan svare, ellers tror jeg jeg må ringe fastlegen og høre...
murray Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Den siste pillen er vel uansett bare en sukkerpille? I såfall gjør det ingenting.
Gjest Gjest_Blabla_* Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Én p-pille for mye tror jeg ikke kan gjøre særlig skade... Jeg ville bare fortsatt og tatt pillene som vanlig, ikke hopp over en dag dersom det er fare for at du kan bli gravid. Men hvis du er urolig kan du jo ringe fastlegen for sikkerhets skyld.
wind-up bird Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Den siste pillen er vel uansett bare en sukkerpille? I såfall gjør det ingenting. Nei, hun har 21-brett, så da er det ikke sukkerpille.
Lilywhite Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2007 Nei, hun har 21-brett, så da er det ikke sukkerpille. Er ikke sukkerpille nei...hmm...litt urolig ja, men tenker at 2 piller en dag ikke kan gjøre så mye skade...men hadde vært fint om noen visste sikkert:P
kathrine79 Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har Yasmin 21 brett, har pleid å ha 28-brett. I går (søndag) stod det "søndag" i begge endene av brettet, og jeg tok pillen for "feil" søndag. I dag når jeg skulle ta så det ut som jeg hadde glemt å ta pillen i går, så jeg tok pillen for både søndag og mandag, selv om jeg mente jeg hadde tatt pillen i går. Litt for sent så jeg at jeg hadde tatt pillen i går som jeg trodde, bare fra feil sted. Dermed har jeg tatt 2 piller i dag selv om jeg tok pillen som vanlig i går. Er det farlig? Og skal jeg droppe pillen på søndag (den som mangler og uansett er den siste på brettet)? Håper noen kan svare, ellers tror jeg jeg må ringe fastlegen og høre... Hvis man glemmer en pille står det at man skal ta den så fort man kommer på den, dvs. at man må ta to om man glemte dagen før. Det står i alle bruksanvisningene. Så det er nok ikke farlig.
wind-up bird Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 Yasmine-pillene har forresten samme hormoninnhold alle sammen, så det gjør ikke noe om du tar pille fra feil dag, så lenge du tar en hver dag i 21 dager. Jeg ville ha forsatt å ta en hver dag fram til det er tomt, altså lørdag, og så ta pause. Det blir som å glemme søndagspillen. Har du tatt vare på pakningsvedlegget? Der står det greit forklart hva man skal gjøre dersom man har glemt pille i de forskjellige ukene. Dobbel dose denne ene gangen er ikke farlig så vidt jeg vet.
Varsia Skrevet 16. juli 2007 #8 Skrevet 16. juli 2007 Det er ikke farlig nei. Har greid å gjøre noe lignende selv noen ganger, uten noen negativ virkning. Så bare fullfør brettet ditt du, at du ikke får i deg den siste søndagspilla gjør ingenting, sikkerheten vil være det samme, da det ikke er farlig å slutte på brettet noen få dager for tidlig, så lenge du ikke går mer enn 7 dager uten piller.
Trampe Skrevet 16. juli 2007 #9 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har også gjort det der et par ganger, det er ikke farlig! Du bare fortsetter å ta pillene som normalt nå, og venter i 7 dager før du begynner på nytt brett. Det blir som om du hadde glemt den siste pilla! Ergo begynner du på nytt brett en dag tidligere enn du ville gjort om du hadde tatt alle som normalt.
Lilywhite Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. juli 2007 Det er ikke farlig nei. Har greid å gjøre noe lignende selv noen ganger, uten noen negativ virkning. Så bare fullfør brettet ditt du, at du ikke får i deg den siste søndagspilla gjør ingenting, sikkerheten vil være det samme, da det ikke er farlig å slutte på brettet noen få dager for tidlig, så lenge du ikke går mer enn 7 dager uten piller. Takk:)
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 Har faktisk klart å gjøre det samme! Hadde alarmen på to ganger i dag tidlig så da tok jeg en hver gang alarmen gikk. Men nå føler jeg meg ikke fullt så nervøs etter å ha lest alt dette! Greit at det var de to siste også da, og jeg hoppet over 7 hviledager sist, så jeg tror sikkerheten ikke skulle være noe problem :D
Crash Skrevet 5. desember 2007 #12 Skrevet 5. desember 2007 (endret) Endret 14. oktober 2008 av Miros
Varsia Skrevet 6. desember 2007 #13 Skrevet 6. desember 2007 Jeg hadde begynt rett på et nytt brett uten opphold hvis jeg var deg, eller tatt en pille fra et annet brett (som du senere kan bruke som utsettelsespiller). Jeg har hørt at det er "farligst" å glemme en pille på starten eller slutten av brettet, og at man må ta piller 21 dager på rad for å være sikker. Det er derfor man ikke kan fremskynde mensen ved å ta færre piller enn det som er på et brett før pillefri uke. Det at du tok to piller samme dag ville jeg ikke bekymret meg for Det stemmer ikke. Jeg siterer fra felleskatalogen/pakningsvedlegget til Yasmin: "1 tablett glemt i uke 3 Du har to valgmuligheter: 1. Ta tabletten du har glemt så snart du husker det, selv om det innebærer at du tar to tabletter samtidig. Ta de neste tablettene til vanlig tid. Hopp over den tablettfrie perioden og begynn på nytt brett umiddelbart. Du kommer sannsynligvis ikke til å få en ordentlig bortfallsblødning før slutten på det neste brettet, men mellomblødninger kan forekomme i løpet av det andre brettet. eller: 2. Du kan også slutte å ta tabletter fra brettet og begynne på neste brett etter en tablettfri periode på opptil 7 dager (inklusiv den dagen du glemte tabletten)." Ut ifra nr 2 kan man altså bare droppe å ta piller i løpet av uke 3, og gå uten piller i 7 dager, uten at det endrer sikkerheten. Det er sant at uke 1 og 3 er de verste ukene å glemme pillene i, men det betyr altså at hvis man glemmer EN pille i uke 2 trenger man ikke gjøre noe spess for å få sikkerheten på plass igjen, det må man i uke 3 (ved å ta pillefri uke med en gang, eller hoppe over pillefri uke).
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Hei:) Jeg har også tatt 2 piller på en dag ;S jeg går på Mercilon og er 28 tabletter. Jeg er kommet til dag 20 (uke 3) altså skal snart begynne på de små pillene. Hva skal jeg gjøre videre ? Hjelp!
wind-up bird Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 (endret) ble litt rot Endret 20. februar 2008 av wind-up bird
maren Skrevet 20. februar 2008 #16 Skrevet 20. februar 2008 Jeg tar akkurat den samme pilla som ts men jeg leste faktisk det infovedlegget som ligger oppi pakka. Der står alt sånt. Og nei, det er ikke farlig å ta to på samme dag. Det er også helt unødvendig å ta to hvis du glemmer det dagen før
lillemy8808 Skrevet 20. februar 2008 #17 Skrevet 20. februar 2008 For å utdype maren litt: Det er ingen vits å ta 2 om du har glemt, om det er gått over 36 timer fra du tok pilla dagen du husket (altså du husket pille - dagen du glemte - dagen du føler for å ta 2 piller). For er det gått over 36 timer så er det den glemt for godt. 2 piller er ikke farlig om det bare skjer i blant, f eks om man kaster opp/får diare kort tid etterpå og dermed mister den pilla, så bør man jo ta en ny! Og i verstefall er jo da den første pilla tatt opp i systemet likevel og kroppen da får 2 doser. Det går greit i blant. Det er mye verre å tenke at "det går sikkert greit" å ikke ta en ekstra pille når du burde, og man blir uønsket gravid. Det å ta 2 piller svært ofte er derimot helt feilt, det kan faktisk føre til at kroppen IKKE bruker dosene den får, og man blir usikker og risikerer å bli gravid. Var ei som skreiv inn til klara klok og var livredd for å bli gravid, og tok derfor 2 stk hver dag.. og hadde nå symptomer og skrev inn i panikk.. Så har du tatt 2 piller, så greit, da gjør du ikke det "med uhell" mer. Følg med på brettet. Har du tatt 2 piller fordi du har kastet opp osv, så er det helt greit, og faktisk anbefalt.
Gjest Gjest_veronica_* Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 hvis man har kastet opp innen 3-4 timer etter å ha tatt en tablett, slik at man må ta 2 piller samme dagen, så får man jo en tablett for lite på brettet siden man måtte ta tabletten for dagen etter? bør man da ha et ekstra brett for situasjoner som dette? eller bare ta resten av tablettene som normalt uten/med intervall? jeg bruker microgenyn med 21 pakning.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #19 Skrevet 22. mai 2008 Det å ta 2 piller svært ofte er derimot helt feilt, det kan faktisk føre til at kroppen IKKE bruker dosene den får, og man blir usikker og risikerer å bli gravid. Var ei som skreiv inn til klara klok og var livredd for å bli gravid, og tok derfor 2 stk hver dag.. og hadde nå symptomer og skrev inn i panikk.. Kunne vært intressant å sett hva klara-klok henviser til der. Sier ikke at svaret et feil, men jeg har sett flere feil der tidligere så når jeg ikke har hørt dette andre steder blir jeg litt nyskjerrig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå