Gå til innhold

gras & løvetann i grusen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Japp japp, jeg har da grus i innkjørsla til huset.. Problemet er gresset som vokser opp der nå...

Noen effektive tips til å fjerne det?

Skrevet

Grovsalt skal vel hjelpe tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Det går an å skrape f eks med baksiden på en jernrive. Og hvis gruslaget er tynt vil det hjelpe å fylle på med mer grus så det blir en hardere jobb å komme seg opp for ugresset.

Hvis man bruker mye salt er det greit å tenke på at plen o.l i nærheten av oppkjørselen kan finne på å gulne. Roundup er kanskje et greit alternativ - sprayes på i stille oppholdsvær og brytes ganske raskt ned :)

Skrevet

Jeg har hatt en grundig runde med roundup på min innkjørsel. Det har tatt knekken på mesteparten, skal prøve grovsalt for det videre vedlikeholdet.

Skrevet

Takker for svar.. fikk høre at salmiakk også funket bra... hadde det i hus så jeg testet det i gårkveld... det tok knekken på gresset ol...

Skrevet

For å fjerne løvetann med roten kan du helle kokende vann på den. Etter en stund kan du dra hele planten opp med rot og det hele.

Skrevet
Takker for svar.. fikk høre at salmiakk også funket bra... hadde det i hus så jeg testet det i gårkveld... det tok knekken på gresset ol...

Brukte du ren salmiakk da eller blandet du det ut i vann?

Skrevet

Jeg prøvde begge deler, å begge funket. Men mest effektiv var ren salmiakk. Men FY som det stinker da :eeeh:

Skrevet

Hvis man har mer gress enn grus da, altså skikkelige tuer, hva gjør man da? Fortsatt Roundup? Ser for meg at jeg må kjøpe en stor, dyr dunk...

Gjest snilledruasvaregjest
Skrevet
Hvis man har mer gress enn grus da, altså skikkelige tuer, hva gjør man da? Fortsatt Roundup? Ser for meg at jeg må kjøpe en stor, dyr dunk...

Roundup er det enkleste iallefall.

Forsøk å få kjøpt konsentrert Roundup, blir mye billigere. Tror det er mulig å få tak i det på vanlige hagesenter.

Eksempel: Jeg kjøpte konsentrert ugressmiddel (samme innhold som roundup) i Sverige (er billigere der). Jeg betalte 300 kr for en flaske som holdt til 1000m2. Ved siden av stod det utblandet gift av samme merke til kr 160 pr flaske som holdt til 50 m2. Da blir det dyrt vann.

Sist jeg kjøpte roundup i Norge - betalte jeg 298 for 1/2 liter. Mener å huske at målet var 20 ml roundup til 1 liter vann, noe som gir 25 liter ferdig utblandet væske. Så spørs det da hvos mye det koster i butikken for tilsvarende mengde ferdig utblandet.

Ser ut som om det går an å få tak i konsentrat fremdeles (jeg ble i tvil siden den hjernedøde betjeningen hos Bauhaus sa det ikke gikk an), men i linken under står den omtalt.

http://www.info-roundup.no/produkter

Skrevet
Roundup er det enkleste iallefall.

Forsøk å få kjøpt konsentrert Roundup, blir mye billigere. Tror det er mulig å få tak i det på vanlige hagesenter.

Eksempel: Jeg kjøpte konsentrert ugressmiddel (samme innhold som roundup) i Sverige (er billigere der). Jeg betalte 300 kr for en flaske som holdt til 1000m2. Ved siden av stod det utblandet gift av samme merke til kr 160 pr flaske som holdt til 50 m2. Da blir det dyrt vann.

Sist jeg kjøpte roundup i Norge - betalte jeg 298 for 1/2 liter. Mener å huske at målet var 20 ml roundup til 1 liter vann, noe som gir 25 liter ferdig utblandet væske. Så spørs det da hvos mye det koster i butikken for tilsvarende mengde ferdig utblandet.

Ser ut som om det går an å få tak i konsentrat fremdeles (jeg ble i tvil siden den hjernedøde betjeningen hos Bauhaus sa det ikke gikk an), men i linken under står den omtalt.

http://www.info-roundup.no/produkter

Tusen takk for svar :)

Skal sjekke litt rundt jeg, og prøve å få tak i konsentrat.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Nei, det gr desverre ikke an å kjøpe konsentrert rondup i Norge lenger. Du må ha sprøytesertifikat av en eller annen klasse. Gartnere og noen bønder har slike sertifikat. Men, som en av dere er inne på, så selger de det i Sverige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...