Gå til innhold

Harry potter og fønix... SPOILER


Branna

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg ble utrolig skuffet over den filmen. Det er alt jeg vil si, uten å røpe noe for de som ikke har sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tabby
Jeg må si jeg ble utrolig skuffet over den filmen. Det er alt jeg vil si, uten å røpe noe for de som ikke har sett den.

Jeg må si jeg er litt enig her ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at en del ble skuffet. Selv synes jeg den var en god del bedre enn de to foregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Harry Potter filmen i går. Den var helt forferdelig. :sur:

Du kuttet ut masse fra boka. Jeg har delvis forståelse for det siden boka er ganske lang (760 sider). Men det var ingen flyt i de hendelser de valgte å ta med og selve hendelser var dårlig fortalt i filmen. Samt at de forandre på en del ting. :overrasket: Herregud, det er utilgivelig.

Filmen var forenkelt ned til barnehage nivå, mens boka er skrevet for videregående.

Jeg hadde broren min med og han har kun sett første filmen og har ikke lest noen bøker. Han syntes filmen var vanskelig å følge og sa at det så ut som en lang serie. Den regisøren er forferdelig. Han har totalt ødelagt filmen. Og det som er det verste er at de vil la ham filmatisere neste boka også. :overrasket: Jeg skal i hvertfall ikke se den.

Håper at om 5-10 år noen ønsker å filmatisere bokene på nytt og gjør det ordentlig - ETTER BOKA, og ikke etter fri fantasi. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje det kunne være morsomt å diskuterte litt hva vi likte/misslikte med denne filmen,,,

Jeg syns filmen var bra, men var litt ting jeg savnet fra boka!!

Savner spesielt rumpeldunk og det å få se Ronny på banen!

I både denne og forrige film så kommer Sirius for å snakke med Harry via peisen. Syns dt var litt domt at det ikke var laget på samme måte i begge filmene, i og med at det er beskrevet likt i bøkene... Men for å rose denne filmen, så var det laget mer slik jeg trodde her, enn i den forrige!

Åsså mener jeg at den ene formelen de øver på på DA møtene, ikke "blir oppdaget" før i bok nr. 6. Den som heter levita... ett eller aent.. Som får folk til å sveve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott idè for en tråd. :-D

Levitacorpus, ja. Enig med deg, jeg liker ikke slike endringer.

Generelt sett likte jeg denne filmen veldig godt. Jeg synes den var bedre enn de to forrige. Ting som spesielt trakk den opp for meg var at de faktisk beholdt flere små detaljer fra boken, selv om filmen var den korteste av dem alle.

F.eks mer dialog mellom Harry, Ron og Hermione. At de sitter i common room og diskuterer, mens Fred og George selger sine produkter og studentene sitter rundt og prater eller leser - akkurat som i boken. I denne filmen var Ron også bedre beskrevet - mer modig, sto opp for Harry. Ikke bare redusert til en redd gutt eller en funny side-kick.

Jeg syntes de burde brukt mer tid i hovedkvarteret, og litt mer tid på å bygge opp forholdet mellom Sirius og Harry. Filmen led under det samme som de to forrige HP-filmene - ting går alt for fort.

Thestrals var nydelige, og Luna Lovegood og Umbridge var flott gjennomført. Emma Watson hadde lagt fra seg sine "acting eyebrows" fra forrige film og gjorde en kjempejobb.

Jeg har aldri likt Michael Gambon som Dumbledore (ikke har han Dumbledore-brillene på seg heller!), og jeg satt :overrasket: da han i Trelawney-får-sparken-scenen glefset "Don't you have some studying to do?!" til studentene. Gambon-Dumbledore har ingenting med bok-Dumbledore å gjøre.

Selv om duellen mellom Voldemort og Dumbledore var litt annerledes enn i boken så var den fantastisk å se på! De hadde også gjort en interessant utvidelse av scenen hvor Voldemort besetter Harry. Litt "spelled out" med dette med venner, men det er vel slik det blir på film.

Slutten ble litt antiklimaks, jeg synes de skulle gjort mye mer ut av samtalen mellom Dumbledore og Harry i slutten - den er jo sentral!

Vel, det er min raske gjennomgang av det jeg la mest merke til. ;) Kommer nok tilbake med mer i denne tråden etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til boken så er alltid filmen dårligere, men vet liksom ikke spesielt hva som var alt, men hun som spilte hun blonde rare jenta (jeg er glemsk når det gjelder navn) passer bare så utrolig bra syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thestrals var nydelige, og Luna Lovegood og Umbridge var flott gjennomført.

Helt enig i dette!!! Thestralene var akkurat sånn som jeg hadde forestillt meg!!! Må inrømme at jeg ble litt skuffa da jeg så bilde av hun som skulle spille Luna, hadde liksom ikke sett for meg at hun skulle være så "pen".. Men dag jeg så filmen ble jeg overbevist!! Hun var perfekt!

Endret av Noldus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kuttet ut masse fra boka. Jeg har delvis forståelse for det siden boka er ganske lang (760 sider). Men det var ingen flyt i de hendelser de valgte å ta med og selve hendelser var dårlig fortalt i filmen. Samt at de forandre på en del ting. :overrasket: Herregud, det er utilgivelig.

Filmen var forenkelt ned til barnehage nivå, mens boka er skrevet for videregående.

Skriver under på dette... kommer fra kinoen nå, og dette er vel nøyaktig samme tankene som jeg sitter med!! Er egentlig veldig skuffa, og jeg som hadde gledet meg sånn :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede sagt dette i flere tråder, men jeg likte ikke filmen.

De har forenklet den til barnehagenivå, når boka er skrevet for videregående.

Det var veldig tilfelig hvilke hendelser de valgte å ha med i filmen og det var ikke noe bra flyt mellom hendelser heller. Og de hendelser som ble valgt burde ha vært mer tilnærmet det som var i boka og ikke satt opp etter fri fantasi.

Egentlig så mener jeg mesteparten av filmen var fri fantasi til regisøren, for det var så utrolig mye som var kuttet ut og så utrolig mye som var forandret. Det er egentlig vanskelig å sammenligne boka og filmen, da de er så forskjellige.

De får tingene jeg likte i fimen var kysset, samt møtene i DA. Likte også hvordan Dolores ble spilt og hun burde ha fått enda mer plass i filmen.

Enig i at forholdet mellom Harry og Sirius burde ha vært forklart bedre. Det samme burde timene Harry har med Snape. Det ble bare vist 2 små scener og de og var helt forandret fra boka.

Egentlig veldig skuffet over filmen.

Forventet at oppfinnelser til Fred og George ville få mye større plass i filmen, og det forklares ikke i filmen hvorfor de to går løs midt under eksamen og at de med dette slutter på skolen for å åpne egen butikk. Som for øvrig dukker en del opp i den neste boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede sagt dette i flere tråder, men jeg likte ikke filmen.

De har forenklet den til barnehagenivå, når boka er skrevet for videregående.

Det var veldig tilfelig hvilke hendelser de valgte å ha med i filmen og det var ikke noe bra flyt mellom hendelser heller. Og de hendelser som ble valgt burde ha vært mer tilnærmet det som var i boka og ikke satt opp etter fri fantasi.

Egentlig så mener jeg mesteparten av filmen var fri fantasi til regisøren, for det var så utrolig mye som var kuttet ut og så utrolig mye som var forandret. Det er egentlig vanskelig å sammenligne boka og filmen, da de er så forskjellige.

De får tingene jeg likte i fimen var kysset, samt møtene i DA. Likte også hvordan Dolores ble spilt og hun burde ha fått enda mer plass i filmen.

Enig i at forholdet mellom Harry og Sirius burde ha vært forklart bedre. Det samme burde timene Harry har med Snape. Det ble bare vist 2 små scener og de og var helt forandret fra boka.

Egentlig veldig skuffet over filmen.

Forventet at oppfinnelser til Fred og George ville få mye større plass i filmen, og det forklares ikke i filmen hvorfor de to går løs midt under eksamen og at de med dette slutter på skolen for å åpne egen butikk. Som for øvrig dukker en del opp i den neste boka.

Jeg er så enig i dette!

Ble skikkelig skuffet over filmen fordi jeg synes det var så dårlig flyt.

Synes den "hoppet" mellom scenene og ga dårlig sammenheng.

Skjønner at dette er en utrolig vanskelig bok å lage film av da stemningen i boka er så frustrerende at jeg til tider ville kaste den i veggen! Hadde ønsket meg litt mer av det i filmen.

Men av de gode tingene synes jeg at både hun som spilte Luna og hun som spilte Umbridge var glimrende!

"Hem, hem.." var akkurat så irriterende som jeg hadde sett for meg. Og det selvgode smilet hennes.. :klappe:

Endret av Frk.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet hjem fra kino. Små forventninger tror jeg må være nøkkelen her, for dette syns jeg virkelig var en flott film, og suverent den beste til nå! Jeg har ofte irritert meg over endringene som er gjort i forhold til bøkene, og det var mange endringer her også, men jeg det plaget meg faktisk ikke så altfor mye nå. Størst var savnet etter alle uglene som sendes til Harry etter desperant-angrepet, ikke minst Dombledores "Howler" til Petunia. og at de endret dette med at bare Dumbledore kunne fortelle hvor føniksordenen hadde hvovedkvarter. Og ikke minst savnet jeg poenget med at alle unntatt Luna og Harry tok seg til magidepartementet på ryggen av "usynlige" vesner.

Men likevel: denne filmen likte jeg svært godt bl.a. pga

-Mer dialog og reponering, slik at jeg ikke fikk følelsen av at alt skjer så plutselig hele tiden. I motsetning til flere andre, syns jeg det var fin flyt i filmen!

-Herlig kjemi mellom Ron og Hermoine

-En fantastisk Umbridge.

-En like fantastisk Luna.

-En ikke fullt så elendig Michael Gambon, selv om det ble litt sært å høre ham si: "Because I care for you too much", på slutten. (Jasså gitt?)

-Bruk av bilder fra tidligere filmer. F.eks når Snape dukker opp bak Harrys foreldre i speilet Erised, likte jeg svært godt. Den scenen der Voldemort besetter Harry, er utrolig rørende!

-Så utrolig morsom den var! Umbriges katter på veggen var helt hysteriske. Også scenene med Filch da... haha!

...og helt sikkert masse mer som jeg ikke kommer på akkurat nå!

Det jeg syns var svakest med filmen var Sirius død, som istedet for å bli en milepæl i Harrys liv, føltes som en liten parentes. Jeg syns heller ikke filmen lyktes helt i å bygge opp de sterke bånd mellom de to, (jeg falt ikke helt for den blunkinga Sirius drev med) så det er kanskje derfor det ikke føltes ut som et stort tap.

Men bevares! I kveld har jeg virkelig kost meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mykje av det de skriv her over! Luna og Umbridge var veldig bra i filmen. Var spent på korleis dei klarte å få til Luna, og er absolutt nøgd.

Skodespelaren her er òg ein stor fan av bøkene, og det vil vel òg visest i måten ho taklar rollen på - i motsetnad til Gambon sin Dumbledore, dessverre... Prøver å la vere å irritere meg over hans måte å spele Dumbledore på, men det øydeleggjer likevel mykje for opplevinga.

Men eg føler dei fokuserte veldig på Dolores og gjorde henne til nærmast hovudperson i filmen. Greitt nok det er ein karakter som er spanande og morosam og provoserande, og derfor gjer seg godt i slike filmar, men eg saknar mykje meir om sjølve Ordenen. Det er jo òg tittelen på boka/filmen! Ville gjerne sjå meir til kva som skjedde i hovudkvarteret, meir om Tonks og dei andre.

Men filmane fokuserer mest på borna i bøkene, og mindre på dei vaksne og deira verd (som for meg er mest spanande i bøkene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fletta inn noen innlegg fra den andre tråden om filmen, for å holde spoilerinnleggene for seg selv. Derfor er de første innleggene i tråden litt endret nå. Ingenting er fjernet, bare flytta på :)

Trampe

-mod-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skuffet over filmen. Som film er den helt fantastisk, selvfølgelig - men jeg hadde lest boka uka før jeg var på kino, så alt fra boka var så friskt i minnet, så det ble så påfallende ulikt.

Jeg ble skuffet over både Umbridge og Luna - i boka blir de fremstilt som paddefjes og med utstående øyne og i det hele tatt. Begge de to er altfor søte for filmen utifra boka, syns jeg... (bare en bitteliten detalj, kanskje)

Jeg syns det var for lite kamp inne i Mysterieavdelingen. Det skjedde jo myyyyye mer der inne i boka enn i filmen.

Og ingen rumpeldunk?! Jeg er ikke noen kjempefan av Rumpeldunk uansett, men at det ikek var noenting var påfallende rart, syns jeg. Og Ron var jo ikke med i skogen når Hermoine og Harry møtte Gnurrg...

Og det var jo helt feil at det var Sho som avslørte HL. Det var jo venninnen hennes - det var en ganske stor feil, syns jeg...

Men, det var en fin film med masse gode effekter... bare at den var så ulik boka, syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg drar frem denne tråden igjen, for jeg har endelig fått somlet meg til å se filmen i kveld. ;)

Jeg har akkurat kommet hjem fra kino. Små forventninger tror jeg må være nøkkelen her, for dette syns jeg virkelig var en flott film, og suverent den beste til nå! Jeg har ofte irritert meg over endringene som er gjort i forhold til bøkene, og det var mange endringer her også, men jeg det plaget meg faktisk ikke så altfor mye nå. Størst var savnet etter alle uglene som sendes til Harry etter desperant-angrepet, ikke minst Dombledores "Howler" til Petunia. og at de endret dette med at bare Dumbledore kunne fortelle hvor føniksordenen hadde hvovedkvarter. Og ikke minst savnet jeg poenget med at alle unntatt Luna og Harry tok seg til magidepartementet på ryggen av "usynlige" vesner.

Men likevel: denne filmen likte jeg svært godt bl.a. pga

-Mer dialog og reponering, slik at jeg ikke fikk følelsen av at alt skjer så plutselig hele tiden. I motsetning til flere andre, syns jeg det var fin flyt i filmen!

-Herlig kjemi mellom Ron og Hermoine

-En fantastisk Umbridge.

-En like fantastisk Luna.

-En ikke fullt så elendig Michael Gambon, selv om det ble litt sært å høre ham si: "Because I care for you too much", på slutten. (Jasså gitt?)

-Bruk av bilder fra tidligere filmer. F.eks når Snape dukker opp bak Harrys foreldre i speilet Erised, likte jeg svært godt. Den scenen der Voldemort besetter Harry, er utrolig rørende!

-Så utrolig morsom den var! Umbriges katter på veggen var helt hysteriske. Også scenene med Filch da... haha!

...og helt sikkert masse mer som jeg ikke kommer på akkurat nå!

Det jeg syns var svakest med filmen var Sirius død, som istedet for å bli en milepæl i Harrys liv, føltes som en liten parentes. Jeg syns heller ikke filmen lyktes helt i å bygge opp de sterke bånd mellom de to, (jeg falt ikke helt for den blunkinga Sirius drev med) så det er kanskje derfor det ikke føltes ut som et stort tap.

Men bevares! I kveld har jeg virkelig kost meg! :)

Helt enig! Jeg storkoste meg. Eneste som var litt surt var at jeg så den sammen med to stykker som ikke likte den eller hadde noe interesse av HP og uffet og akket seg og skravlet sammen. :nei:

Luna var aldeles strålende. Så søt!

Og Helena Bonham Carter som Bellatrix gjorde karakteren akkurat så ufyselig som hun er i boka. Når det er sagt, kunne de gjort mer ut av kampen på slutten, var ikke mye vi fikk se av Bellatrix feks.

Ellers var det fint å få et ansikt på Nymphadora! :)

Av ting jeg savner, så er det de myntene som alle i ordenen har som gjør at de vet når de skal møtes.

Sumpen som Fred og George lagde for Umbridge savnet jeg også.

Og fikk ikke Harry et speil av Sirius som gjorde at han kunne kalle på han? Husker i boka etter at Sirius døde (som er mye tristere i boka. I filmen var det nesten "blink and you'll miss it" øyeblikk.) at Harry sitter og ser i speilet og håper han skal få se Sirius?

Uansett, flott film! Og jeg savner virkelig karakterene nå som bok 7 er ferdiglest og alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er savnet også sumpen og de myntene!! Og trodde kanskje at de hadde en ganske viktig betydning også?? I og med at Malfoy bruker noe av det samme i neste bok.. Der sier han vertfall at han fikk ideen fra HL.

Nå gleder jeg meg bare til filmen kommer ut på DVD!! Noen som vet når det blir?? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også fått somlet meg til å se den, og er overrasket over hvor bra jeg syntes den var - muligens den beste av filmene så langt. I de andre filmene har det alltid vært en eller flere ting jeg virkelig har savnet, og som har fått meg til å lure på hvordan folk som ikke har lest bøkene skal fortstå noe som helst. Denne filmen synes jeg fløt bedre enn de andre, og javisst har de kuttet ut en hel masse, men det var gjort på en elegant og tilgivelig måte. :-D Jeg skulle gjerne sett mer av kampen i departementet (i boken er jo den ganske lang, og en av mine favorittpassasjer i hele serien), er enig med Elanor over her om at de kunne gjort mer ut av Sirius' død, og ikke minst avslutningen hvor Dumbledore omsider forklarer seg og det klikker for Harry, men alt i alt er jeg veldig fornøyd, jeg. Gleder meg til DVD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skummet gjennom HP 5 og jeg kom på en del ting til jeg savnet:

Jeg savnet virkelig St. Mungos- det kapittelet forteller så mye om Neville. Det ville vært så fint å sett dette i filmen. Ble det ikke her også hintet til at Neville var interessert i herbology slik at han en dag kanskje kunne finne en kur til foreldrene sine? (Han blir jo lærer i herbology etterhvert da- men jeg savner virkelig mer closure i bok 7 om Neville)

For ikke å glemme Dobby og "Weasley is our king".

Mislikte at de gjorde Cho til sladrehank, det hadde vært kult å se Marrietta med ordet sneak skrevet over panna.

Savnet Gonagall mer- hun sparket virkelig rompe i boka og i filmen så du henne så vidt.

Dessuten går det ikke an å sprenge veggen inn til Room of Requirements så det at Umbridge gjorde dette, syns jeg var en unødvendig tilleggelse. Hvis de var ute etter kule effekter kunne de heller ha tatt med statueslåsskampen. Det hadde vært noe å se.

Hadde og vært fint å se Harry dukke ned i Pensieve'n siden den får en mer sentral plass i bok 7.

Jeg syns det så ut som om arret til Harry var borte gjennom store deler av filmen? Eller har jeg bare blingset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gwarp var helt, helt feil! Han så ut som han var hentet fra en mad-serie...

Filmen blir veldig hesblesende fordi det er så mye som skal med, samtidig som de har måttet kutte alt unødvendig, så alle "pustepauser" og mye av flyten blir borte. Jeg irriterer meg også over manglende kontinuitet i filmene, jmf det som ble nevnt med Sirius, eksteriør som forandrer seg fra film til film o.l. Det skal jo være samme sted...

Jeg satt igjen med en følelse av å ikke egentlig ha sett en selvstendig film, mer en samling filmatiserte høydepunkter fra boka -det kan da ikke være lett å få med seg handlinger og skjønne sammenhenger hvis man ikke kjenner boka relativt bra fra før?

Men når det er sagt, synes jeg mye var bra også -Luna, som er en av mine favorittkarakterer -var helt riktig -og det meste er strålende laget. Absolutt en av de bedre Harry Potter-filmene -det blir bare aldri like bra som bøkene...

Jeg syns det så ut som om arret til Harry var borte gjennom store deler av filmen? Eller har jeg bare blingset?

Det lurte jeg også på, men jeg tror det bare var skjult under håret hans mesteparten av tiden. Den kunne godt vært litt mer fremtredende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...