Gå til innhold

Hvor tunge vekter bruker dere til bicepscurl?


Ekorn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg spør ikke fordi jeg vil vite om jeg er sterkere enn noen altså, for jeg er ganske svak nemlig. Bare lurer på hva jeg liksom burde strekke meg etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jeg trener med mellom 10 og 12 repetisjoner. Bruker 8-10 kg håndvekter litt alt etter dagsformen. Trener jeg curl med stang derimot, klarer jeg ikke mer enn 17 kg til sammen av en eller annen grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa

hvis jeg bruker frivekter så tar jeg 5 kilo på hver arm samt 15 ganger 3 repetisjoner. Hvis jeg bruker apparatet (det med kabel ned, eller... vet ikke åssen jeg skal beskrive det) så bruker jeg 15 kilo. Samme antall repitisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sist jeg trente tok jeg 3 x 15 reps. Brukte 5 kilos vekter, men jeg trener ikke vekter mer egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ikke jeg er så pinglete som jeg trodde allikevel da? Bruker 5 kgs jeg også, og 15x3 eller 12x3. Bare samboeren som mobber meg fordi armene mine er spaghetti :D

Men dere som løfter 8, 10 osv... Hvor lenge har dere trent? Og hva startet dere på, hvis dere husker det? Hvordan var progresjonen fra start og til der dere er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit - så sterke dere er! Jeg trener bare vekter på StramOpp-timene på SATS, og da bruker jeg 3-kilovektene. Et litt usikker på repitisjonene, men det er ganske mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit - så sterke dere er! Jeg trener bare vekter på StramOpp-timene på SATS, og da bruker jeg 3-kilovektene. Et litt usikker på repitisjonene, men det er ganske mange..

Samme her, men jeg bruker 4 kg. Skal prøve meg på 5 kg, men da må jeg ha færre repitisjoner enn de bruker i timene (16 er vanlig på timene jeg går på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg tar 12,5 kilo på stang når jeg trener styrke i sal. Da er det 8-12-12-8 repetisjoner.

Trener jeg på apparat, sånn som man drar opp, tar jeg 20-25 kilo og 3x12 repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 7 kilo på hver av mine manualer, 12*3 tar jeg. Det begynner å bli litt lite men har ikke flere skiver i settet mitt. Jeg trener hjemme men bygger trimrom nå og håper jeg får lagt på litt mer da og får tatt i bruk stanga også! Har trent styrke litt til og fra ett års tid nå. Tidligere brukte jeg bare strikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit - så sterke dere er! Jeg trener bare vekter på StramOpp-timene på SATS, og da bruker jeg 3-kilovektene. Et litt usikker på repitisjonene, men det er ganske mange..

Samme her. Har avansert fra 2 kg til 3 kg nå nettopp. Jeg VET at jeg er relativt svak da, men på disse timene så er det jo sykt mange rep. Hadde nok klart 4-5 kg hvis det bare var 3*12 rep eller lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Flere enn 12 repetisjoner er bortkastet - da har dere ALT FOR lette vekter. Det skal være sånn at den siste repetisjonen dere tar er vond og tung å få til, da har dere nok.

Bicepcurl tar jeg med 8 kgs vekter, dvs 8 kg i hver hånd frivekter. Egentlig bør jeg over på 9 kg men den ene vekten er borte fra helsestudioet der jeg går og jeg tror 10 kg blir i meste laget. Jeg har trent dette settet med øvelser siden mars, men har hatt noen opphold pga skade. Jeg begynte på 5 kg.

Mer om trening (og dokumentasjon av det jeg sa om antall repetisjoner): Artikkel fra forbrukerraporten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere enn 12 repetisjoner er bortkastet - da har dere ALT FOR lette vekter. Det skal være sånn at den siste repetisjonen dere tar er vond og tung å få til, da har dere nok.

Bicepcurl tar jeg med 8 kgs vekter, dvs 8 kg i hver hånd frivekter. Egentlig bør jeg over på 9 kg men den ene vekten er borte fra helsestudioet der jeg går og jeg tror 10 kg blir i meste laget. Jeg har trent dette settet med øvelser siden mars, men har hatt noen opphold pga skade. Jeg begynte på 5 kg.

Mer om trening (og dokumentasjon av det jeg sa om antall repetisjoner): Artikkel fra forbrukerraporten

Ehm.. Kommer ikke det an på om poenget er å bli "seig" og sterk eller om man vil ha store muskler???

Tunge vekter og få rep. -> man får større og korte muskler

Lettere vekter og mange rep. -> man får lange muskler, klarer å hold ut lenger

Sambo har drevet flere utesteder tidligere. Han var på den tiden veldig slank og trente ikke, men var vant til å flytte høytalere mm. (dvs. ikke redd for å ta i et tak). Dørvaktene han ansatte var jo store karer med fine muskler. Da de skulle hjelpe han å bære høytalere og møbler.. hvem tror dere da slet mest? Jo det var disse "bodybuilderne". De kunne løfte tunge ting raskt, men ikke over litt lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali
Shit - så sterke dere er! Jeg trener bare vekter på StramOpp-timene på SATS, og da bruker jeg 3-kilovektene. Et litt usikker på repitisjonene, men det er ganske mange..

Jeg er også med på slike timer i sal, men jeg er ennå svakere enn deg i armene :ler: Holder med 2 kilos vekter for min del, men satser på at jeg en dag blir stor og sterk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener tungt:

Med manualer; 10-12 kg. Stang; 23-25 kg.

Ligger stort sett på 8 reps, 2-3 serier, litt avhengig av dagsform. Om armene er blytunge og trege gir jeg meg etter to serier, lite vits i å trene tungt om kroppen ikke er mottagelig.

Når jeg trener lett:

Manualer 6-8 kg, stang 15-17 kg

12-14 reps, 3 serier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe... Ja jeg tar alltid med meg både 2 og 3 kilovektene, for noen øvelser klarer jeg ikke 3 kilo i, enda jeg har holdt på lenge! Drømmen er å bli så sterk at jeg bare bruker 4 kilo. Men da må jeg jobbe hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Ehm.. Kommer ikke det an på om poenget er å bli "seig" og sterk eller om man vil ha store muskler???

Du bør kanskje lese artikkelen jeg linket til da, hm?

Mitt mål med treningen er å øke muskelmassen slik at jeg dermed øker forbrenningen og dermed går ned i vekt. Da jeg hadde lest den artikkelen gikk jeg på treningsstudioet mitt og spurte om nytt program opplagt for mitt mål og fikk akkurat dette som er nevnt i artikkelen.

Jeg har ingen planer om å få muskler som gjør at jeg kan bokse i en tungvekts kamp i 3 timer. Ei heller trenger jeg å løfte piano og holde det mens andre åpner døren.

Jeg vil ha den treningen som er mest effektiv slik at jeg kan øke min kropps evne til å forbrenne karbohydrater istedenfor å lagre dem. Det gjør jeg ved å øke muskelmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje lese artikkelen jeg linket til da, hm?

Mitt mål med treningen er å øke muskelmassen slik at jeg dermed øker forbrenningen og dermed går ned i vekt. Da jeg hadde lest den artikkelen gikk jeg på treningsstudioet mitt og spurte om nytt program opplagt for mitt mål og fikk akkurat dette som er nevnt i artikkelen.

Jeg har ingen planer om å få muskler som gjør at jeg kan bokse i en tungvekts kamp i 3 timer. Ei heller trenger jeg å løfte piano og holde det mens andre åpner døren.

Jeg vil ha den treningen som er mest effektiv slik at jeg kan øke min kropps evne til å forbrenne karbohydrater istedenfor å lagre dem. Det gjør jeg ved å øke muskelmassen.

Jeg lest linken din jeg. Står jo overhodet ikke noe revolusjonerende i den. 3 sett med 12 rep er ganske standard. Det har jeg hørt helt siden første treningsopplegget mitt for sikkert 10 år siden. MEN å si at noe mer enn 12 rep er bortkastet - det er bullshit. Og det sier linken din fra forbrukerportalen ingenting om.

Det er veldig safe å anbefale 3*12 rep.

Forresten er det stor forskjell på å ta 12 rep og det å ta 3*12 rep... Du skrev først at noe mer enn 12 rep var bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Forresten er det stor forskjell på å ta 12 rep og det å ta 3*12 rep... Du skrev først at noe mer enn 12 rep var bortkastet.

Beklager at jeg var uklar på det.

Det jeg mener er at 15-25 rep med veldig lette vekter og uendelig antall sett kan gi deg svært liten fremgang på treningen fordi du ikke tar hard nok i til at musklene vokser.

For meg var den artikkelen revolusjonerende siden jeg ALLTID har blitt møtt med "nautilus" råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...