Gå til innhold

Hjelp til å finne driver til dvd-brenneren min


Polly Ester

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som er flinkere enn meg til å finne noe for meg?

Jeg har en lite-on dvdrw sohw832s dvd brenner.

Jeg søker på driver download, men har foreløbig bare funnet firmware - og det er vel ikke helt det samme? Og en manual for bruk.

Men, jeg finner ikke noen ny driver. Den jeg har er fra 2001. Kan det være at det ikke finnes nyere?

Takknemlig for hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sansynligvis trenger du ikke en ny driver til brenneren. Det er innebygget universaldrivere i de fleste operativsystemer som blir brukt automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bruker brenneren for å brenne filer - uansett om det er bilder eller musikk så går det utrolig tregt. Jeg brant over en film en gang og det tok 3-4 timer. En dvd med jpg og png filer tok halvannen time (ca 4 gb)

Hva kan grunnen til tregheten være? Hvis det ikke er oppdatert driver, så må det vel være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når jeg bruker brenneren for å brenne filer - uansett om det er bilder eller musikk så går det utrolig tregt. Jeg brant over en film en gang og det tok 3-4 timer. En dvd med jpg og png filer tok halvannen time (ca 4 gb)

Hva kan grunnen til tregheten være? Hvis det ikke er oppdatert driver, så må det vel være noe annet?

Hvor høy er brennehastigheten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Med tanke på at en så gammel dvd-brenner sannsynligvis har en brennehastighet på 1 eller 2x så ville jeg kanskje bare vurdert å kjøpe ny brenner til 3-400 kroner. Samme hvor ferske drivere du laster ned så kommer den ikke til å bli noe raskere av den grunn.

Årsaken til at den er treig er sannsynligvis ovennevnte brennehastighet kombinert med slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan sikkert være at den er gammel og ikke så rask. Men, er 2 år gammelt?

Jeg er ikke helt sikker på hastigheten på den, og jeg husker ikke helt i farta hvordan jeg finner ut av det.

Jeg har kikket litt rundt på nettet nå etter en ny. Men, det er visst endel å velge mellom.

Noen tips til hvilke merker jeg burde velge/ikke velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nedfall
Ja, det kan sikkert være at den er gammel og ikke så rask. Men, er 2 år gammelt?

Jeg er ikke helt sikker på hastigheten på den, og jeg husker ikke helt i farta hvordan jeg finner ut av det.

Jeg har kikket litt rundt på nettet nå etter en ny. Men, det er visst endel å velge mellom.

Noen tips til hvilke merker jeg burde velge/ikke velge?

Brenneren din er mer enn god nok, det er en 8x tolagsbrenner ! Med andre ord ingen sinke !

Ville kikket litt under enhetsbehandling, og se om DMA er skrudd av for den, er ikke DMA på vil den bli en sinke uansett hvor ny og fancy den er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Nedfall

Jeg gjorde som beskrevet i linken du la ut, men ble litt usikker allikevel.

Jeg så på primær og der sto begge på DMA hvis tilgjengelig. På sekundær sto det PIO på den første (0 tror jeg det sto) og DMA på den andre.

Jeg endret der det sto PIO til DMA. Det var riktig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfallsgjest
Takk for svar, Nedfall

Jeg gjorde som beskrevet i linken du la ut, men ble litt usikker allikevel.

Jeg så på primær og der sto begge på DMA hvis tilgjengelig. På sekundær sto det PIO på den første (0 tror jeg det sto) og DMA på den andre.

Jeg endret der det sto PIO til DMA. Det var riktig det?

JA ! Alt skal stå på DMA, PIO mode er urtreigt ! Ta gjerne en omstart etterpå, får du prøver å brenne..

Hjalp det på hastigheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... det var bare helt utrolig. :)

Jeg prøvde bare en liten cd med 12 sanger på, men det gikk på et par-tre minutter...

Når jeg kommer hjem fra jobb skal jeg prøve meg på større prosjekter...

Tusen, tusen takk for hjelp. (Er glad jeg ikke trykket på siste steg i kjøpeprossessen på nettbutikken til Elkjøp for å kjøpe ny dvd-brenner nå, ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Tusen, tusen takk for hjelp. (Er glad jeg ikke trykket på siste steg i kjøpeprossessen på nettbutikken til Elkjøp for å kjøpe ny dvd-brenner nå, ja)

Bare glad for å hjelpe.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...