Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er beste, mener du, til bringebær ?

Krem..is.. eller hva ? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes krem hørtes litt kvalmt ut, av en eller annen grunn. Jeg ville gått for vanljeis.

Endret av Pax
Skrevet

Fløtemelk og melis!

Åååå, nå fikk jeg lyst på bringebær!

Skrevet

..hm, så kvalmt det enn kan høres, så har jeg spist første skålen med bringebær sammen med krem. Lettpisket med mye og vaniljesukker i. ;)

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Mmmm.. bringebær ja, hva er vel egentlig bedre enn solmodne bringebær. Synes de er gode som de er, uten noe til.

Ellers er noe av det beste jeg vet creme brulee med blåbær og bringebær. Finnes knapt nok noe bedre.

Synes også pavlova med masse bringebær og krem på toppen er helt topp. En fin måte å få brukt opp eggehvitene etter å ha brukt plommene til creme brulee.

Skrevet

Creme brulee sier du Fjellsippa, tenker du da med bringebær

event. blåbær som pynt / topping ? :)

Hva med en eggedosis / krem - blanding ??

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Creme brulee sier du Fjellsippa, tenker du da med bringebær

event. blåbær som pynt / topping ? :)

Hva med en eggedosis / krem - blanding ??

Nei, jeg har bærene først i formene. Deretter smeten. Bærene ligger altså på bunnen av formen og blir en hyggelig overraskelse. Du kan jo også ha dem på toppen, men det blir en litt annen variant enn det jeg pleier å lage. Det blir sikkert godt det også.

Tror også det er godt med en eggedosis/kremblanding. Det blir på en måte en råkrem eller vaniljekrem hvis du har vaniljesukker i, men uten koking. Høres godt ut. Gleder meg til bringebærene er modne her.

Kom på noe annet jeg laget for noen dager siden. Panna cotta hvor jeg serverte bringebær og blåbær ved siden av (måtte nok nøye meg med frosne bær). Hadde latt bærene trekke med melis for å få dem litt søtere. Det må være noe for deg Toro, som vel har fått smaken for italiensk mat. :kokk:

Skrevet

Bringebærene er helt supre på min kant av landet, Fjellsippa. ;)

Jeg bruker å drysse over bærene litt vaniljesukker og en liten slump mørk rom. ( søt og klissete rom ) Råkrem var et godt forslag, det skal jeg prøve. ;)

Av frosne bær, liker jeg best bjørnebær. Synest de taper seg minst ved frysing.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Bringebærene er helt supre på min kant av landet, Fjellsippa. ;)

Heldiggrisen :)

Jeg bruker å drysse over bærene litt vaniljesukker og en liten slump mørk rom. ( søt og klissete rom ) Råkrem var et godt forslag, det skal jeg prøve. ;) Å, det hørtes godt ut med rom. Det må jeg prøve.

Av frosne bær, liker jeg best bjørnebær. Synest de taper seg minst ved frysing. Ja, de er gode de også, selv om andre frosne bær er bedre enn ingen bær.

Skrevet

Jeg synes friske bringebær (særlig sånne store, flotte fra Vik i Sogn) er best, eller ihvertfall veldig gode, på sjokolademoussekake med mandelbunn. Det har vi spist i kveld, som vi gjorde i fjor på denne tiden. Med denne vinen til.

Skulle gjerne delt en oppskrift, men jeg jobber med å perfeksjonere den - kanskje den blir bra til neste års bringebærsesong? ;)

Et annet tips er butterdeigskister fylt med hjemmelaget vaniljekrem og toppet med friske bringebær og et melisdryss.

Skrevet
Hva er beste, mener du, til bringebær ?

Vaniljesaus!

Bland gjerne litt ripsbær sammen med bringebær... :sikle:

Skrevet

Jeg har notert vinen piaf. :)

Jeg kan trygt anbefale bærene fra Lærdal. De var store og gode de også.

Lager du bare en helt tynn mandelbunn Piaf ?

Rips og vaniljesaus på en sukkerbrødbunn. mm.. snadder Ugla.

*bruker du Troros vaniljesaus ?* ;)

Skrevet
*bruker du Troros vaniljesaus ?* ;)

:ler:

*åff kås*

Skrevet
Jeg har notert vinen piaf. :)

Jeg kan trygt anbefale bærene fra Lærdal. De var store og gode de også.

Lager du bare en helt tynn mandelbunn Piaf ?

Nilma tipset om vinen i fjor (takk igjen, Nilma! :) ) - den er nydelig. Har siden fått den servert til andepaté på restaurant, og den er også god til blåskimmelost. Den holder dessuten kvaliteten veldig godt lenge etter at flasken er åpnet, i motsetning til feks portvin.

Tynn mandelbunn, ja, med et par ss kakao i. Og sjokolademousse smakt til med litt cognac eller armagnac.

Skrevet

Fint at det ikke bare er meg som liker å "sprite opp" maten piaf.

Cognac er supert i sjokoladekaker. ( brownies også.. ;) )

Skrevet

Hver sommer må jeg lage pai med bringebær- lager bunn av butterdeigsplater, steker, heller oppi vaniljekrem og topper med bringebær og gjerne blåbær også. Melisdryss. Himmelsk.

Hvis jeg skal spise bare bringebær vil jeg ha på vaniljesaus :)

Skrevet

Bringebær med kremfløte og sukker er gooooooooodt!!

Skrevet

"Tynn mandelbunn, ja, med et par ss kakao i. Og sjokolademousse smakt til med litt cognac eller armagnac. "

Har du noen mer konkret oppskrift på denne mandelbunnen din Piaf?? Jeg har en jeg bruker til suksessterte, 250 gr mandler og 250 gr melis, 5 eggehvitter, 1 ts bakepulver og 2 ss hvetemel. Er den som den? Hva med sjokolademoussen??? Dette hørtes jo helt fantastisk ut!!!!

Skrevet

Jeg har ingen oppskrift, som sagt - prøver meg litt frem. Mandelbunnen denne gangen laget jeg av 100 mandler, 100 g melis, 3 eggehviter og 2 ss kakao. Neste gang forsøker jeg kanskje hakket sjokolade i stedet for kakao.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...