Gå til innhold

Krydring av dram


Fremhevede innlegg

Skrevet

Den enkleste måten å lage kirsebærlikør på er å ta et norges-(eller lignenede) glass og fylle det med sure kirsebær uten stein. Knekk en eller to steiner og legg ved. Etter at du har fyllt med bær fyller du på med så mye sukker som det er plass til, rist lett mens du fyller, men ikke "pakk" sukkeret. Til slutt fyller du på med 60% sprit og skrur lokket på. Sett glasset på kjøkkenbenken og snu det en gang hver dag til alt sukkeret er oppløst.

Nå skal likøren godgjøre seg. Sett glasset mørkt og kjølig og la det stå til desember. Da finner du det frem og siler av bærene. Hell likøren på flasker. Den bør være nydelig rød og klar til å drikkes nå.

Bærene kan du finhakke og blande i marsipan som du tilsetter 1 ss likør. Trill kuler og dypp i overtrekssjokolade. Nydelig julegodt for voksne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok en prøvesmak av den drammen som er ferdig nå, det smakte så nydelig at jeg nesten ble forelsket. :hjerter_rundt: Men, det var bare en slurk, resten skal bli julepresang.

Gjest Neria
Skrevet
Den enkleste måten å lage kirsebærlikør på er å ta et norges-(eller lignenede) glass og fylle det med sure kirsebær uten stein. Knekk en eller to steiner og legg ved. Etter at du har fyllt med bær fyller du på med så mye sukker som det er plass til, rist lett mens du fyller, men ikke "pakk" sukkeret. Til slutt fyller du på med 60% sprit og skrur lokket på. Sett glasset på kjøkkenbenken og snu det en gang hver dag til alt sukkeret er oppløst.

Nå skal likøren godgjøre seg. Sett glasset mørkt og kjølig og la det stå til desember. Da finner du det frem og siler av bærene. Hell likøren på flasker. Den bør være nydelig rød og klar til å drikkes nå.

Samme bruksanvisning kan brukes på plommer. Plommelikør er også godt.

Skrevet
Samme bruksanvisning kan brukes på plommer. Plommelikør er også godt.

Det har jeg prøvd. Kan tenke meg at de plommene vil være gode å servere med f.eks. litt lettpisket krem til dessert?

Skrevet

Hvorfor skal man ha stein i kirsebærblandingen? (Skjønner at det er kirsebærstein)

Skrevet
Hvorfor skal man ha stein i kirsebærblandingen? (Skjønner at det er kirsebærstein)

Fordi en eller to steiner gir en vedig god smak.

Skrevet (endret)
Den enkleste måten å lage kirsebærlikør på er å ta et norges-(eller lignenede) glass og fylle det med sure kirsebær uten stein. Knekk en eller to steiner og legg ved. Etter at du har fyllt med bær fyller du på med så mye sukker som det er plass til, rist lett mens du fyller, men ikke "pakk" sukkeret. Til slutt fyller du på med 60% sprit og skrur lokket på. Sett glasset på kjøkkenbenken og snu det en gang hver dag til alt sukkeret er oppløst.

Nå skal likøren godgjøre seg. Sett glasset mørkt og kjølig og la det stå til desember. Da finner du det frem og siler av bærene. Hell likøren på flasker. Den bør være nydelig rød og klar til å drikkes nå.

Bærene kan du finhakke og blande i marsipan som du tilsetter 1 ss likør. Trill kuler og dypp i overtrekssjokolade. Nydelig julegodt for voksne...

Selv synes jeg likør smaker kvalmt, altfor søtt, men besteforeldrene mine elsker det. En gang jeg ga mormor en dyr vin, tok hun sukker i den. :hår: Jeg antar metoden fungerer like bra til dram, bare uten sukker. :)

Endret av Pax
Skrevet
Selv synes jeg likør smaker kvalmt, altfor søtt, men besteforeldrene mine elsker det. En gang jeg ga mormor en dyr vin, tok hun sukker i den. :hår: Jeg antar metoden fungerer like bra på til dram, bare uten sukker. :)

Det gjør den helt sikkert. Ellers kan du få noen ideer her, tenker jeg...

Skrevet
Det gjør den helt sikkert. Ellers kan du få noen ideer her, tenker jeg...

Jepp, det er en veldig fin side. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...