Gå til innhold

Krydring av dram

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg pleir å lage dram til besteforeldre i julepresang. Pleier å begynne allerede nå, lar ingrediensene ligge i flaska i en måned eller så, siler av, og lar det stå mørkt frem til jul. Det blir alltid populært. :) Henter alltid ingredienser fra naturen.

Ja, jeg holder altså på å lage en dram med dill og solbær, den godgjør seg nå.

Så skal jeg lage en med blåbær, tenker jeg, og en med rognebær når rognebærene kommer. Enebær er og aktuelt, har ikke prøvd det, det smaker kanskje litt som gin?

Noen flere tips?

Endret av Pax
Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Så spennende dette høres ut Pax. Jeg har lenge tenkt på å lage dram selv, men har aldri kommet meg så langt.

Synes denne med krekling virker spennende.

Ellers vurderer jeg å kjøpe denne boka. Selv om jeg ikke har laget dram så langt, er sånne bøker mitt favorittlesestoff. I alle fall er det inspirasjon, så da kanskje jeg omsider får prøvd jeg også.

Skrevet (endret)

Takk for tips. :) Jeg tror dramlaging er ganske gammeldags, det er ikke så mange som gjør det lenger. Det var mormor som lærte meg å lage dram, likør og øl. Hehe, hørtes ut som jeg har en alkismormor, men hun har også lært meg mye om hekling, gammeldags matlaging, dropskoking og mat og medisinplanter som man finner selv ute i naturen. Jeg er interessert i slike ting, synd som det skulle gå i glemmeboken. Vi kjøper jo som regel ting i stedet for å lage dem selv.

Endret av Pax
Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)
Takk for tips. :) Jeg tror dramlaging er ganske gammeldags, det er ikke så mange som gjør det lenger. Det var mormor som lærte meg å lage dram, likør og øl. Hehe, hørtes ut som jeg har en alkismormor, men hun har også lært meg mye om hekling, gammeldags matlaging, dropskoking og mat og medisinplanter som man finner selv ute i naturen. Jeg er interessert i slike ting, synd som det skulle gå i glemmeboken. Vi kjøper jo som regel ting i stedet for å lage dem selv.

På meg virker det som om du har en fantastisk mormor, og du må jo være det perfekte barnebarn, som ønsker å lære alt hun har å lære bort.

Det virker som om vi deler interessen for å lage det meste selv. Jeg er ikke sikker på at det er så gammeldags heller. Det virker som om en del yngre synes det er spennende. Og da er det jo fint å ha noe å lære bort. :)

Endret av Fjellsippa
Skrevet
På meg virker det som om du har en fantastisk mormor, og du må jo være det perfekte barnebarn, som ønsker å lære alt hun har å lære bort.

Det virker som om vi deler interessen for å lage det meste selv. Jeg er ikke sikker på at det er så gammeldags heller. Det virker som om en del yngre synes det er spennende. Og da er det jo fint å ha noe å lære bort. :)

Ja, det stemmer kanskje at flere og flere får øynene opp for slike ting igjen. :)

Skrevet

Om du skulle greie å få tak i slåpetorn, så blir det utrolig god likør av denne. Bør prøves!

Skrevet (endret)

Her er noe av det jeg har tenkt å prøve å krydre dram med:

Bjørk (friske blader)

Løvetann (blomst, friske blader)

Sisselrot

Nyper

Smørbukk

Div. bær

Furu (skudd)

Brennesle (rot)

Hestehov (blader)

Kvann

Johannesurt

Burot (blomst)

Endret av Pax
Skrevet
Om du skulle greie å få tak i slåpetorn, så blir det utrolig god likør av denne. Bør prøves!

Det skal jeg huske. :)

Skrevet

Heggebær er også godt, om du ikke allerede har prøvd det.

Skrevet

Og bringebær er kjempegodt i dram! Namme.:)

Skrevet (endret)
Og bringebær er kjempegodt i dram! Namme.:)

Det blir ikke for søtt, da? Det er en dram som passer best til desserter, i såfall? Har laget med jordbær før, det ble bra. :)

Endret av Pax
Skrevet

Den blir ikke veldig søt synes jeg, men det er kanskje litt avhengig av hvordan du lager den. Men den kan nok fint passe til desserter, og det er jo viktig det også. ;)

Skrevet

Porsedram er veldig godt!

Skrevet (endret)

Hvordan ser porse ut? Goglet, men fant bare bilder av porche.

Endret av Pax
Skrevet

Sånn ser den ut.

Hvis du går i skogen tidlig sommer så kjenner du duften av pors (ikke porse) i nærheten av myrområder.

Duften er deilig - dramen likeså.

Skrevet

Kirsebærlikør er jo en klassiker Pax. :)

Lillebroren min har et lite tre i hagen som forsyner han med bær.

De kirsebærene er ganske sure, så det trengs en del sukker. Men treffer du med sukkermengden får du en meget frisk likør.

Skrevet

Ja, det er sant. Men jeg vet ikke om noen steder det vokser kirsebær eller moreller, uten å dra på slang, da. De jeg kjøper i butikken hovner jeg opp i halsen av, pga sprøytemiddlene. Så jeg unngår kjøpemoreller, det kan ikke være sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...