Gjest tannlegeskrekk Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 jeg har hatt skikkelig tannpine de siste dagene. vet selvfølgelig at jeg må til tannlegen, men hva slags smertestillende bør jeg ta til jeg kommer dit? Ibux hjelper dårlig pg det tar laaaaaaaaaaang tid før den virker. i tillegg er den ikke bra for magen. paracet virker heller ikke så bra. også lurer jeg på hvilken tannlege i oslo/lillestrøm som er best? jeg har sinnsykt tannlegeskrekk og har ikke vært hos tannlegen på 11 år. nå har jeg knekt 2 tenner og har sprekk i en og det er der det gjør så vondt. har nok noen hull og. må til en tannlege der de tilbyr smertefri behandling og forstår seg på tannlegeskrekk. må også tilby avdragsordning for dette blir dyrt. gruer meg.... er så redd.
Scully Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 ibux er betennelsesdempende, og kan kanskje virke bedre enn paracet, hvis det foreligger betennelser (absolutt ikke utelukkes). men hjelper det deg lite, ville jeg prøvd kombinasjonen med paracet+ibux. Er smertene svært sterke fortsatt, ville jeg prøvd paralgin forte/pinex forte - men kun hvis det andre ikke hjelper, og det er veldig vondt. ellers bor jeg i en annen kant av landet, og har desverre ingen tips å komme med. men de fleste tannlegene viser hensyn og kan håndtere personer med tannlegeskrekk - bare du forteller det til dem!
Gjest Neria Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 Ta en Ibux på 400 mg og 2 paracet på 500 mg. Da får du tatt smertene fra to kanter på en gang.
Gjest Gjest_Snuppa_* Skrevet 14. juli 2007 #7 Skrevet 14. juli 2007 Ibux eller andre merker med ibuprofen som virkemiddel. Joda, det tar litt tid før de virker, men cluet er da å ta neste pille før virkningen av den forrige har gått ut. Hver fjerde time eller så? Hos tannlegen kan du få resept på sterkere smertestillende enn de du får reseptfritt.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #8 Skrevet 14. juli 2007 moxnessklinikken tilbyr tannbehandling i narkose
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 Ibux Men et lite tips til deg; Jeg har også helt ekstrem tannlegeskrekk, men har funnet en nogenlunde løsning. Jeg kan ikke gå inn på et tannlegekontor uten å hyperventilere og bli kjempesvimmel. Og de kan bare glemme å putte så mye som en finger inn i munnen min. Kommer av en dårlig opplevelse når jeg var rundt 10 år. Det du kan gjøre er å få en akutt-time hos fastlegen din (bare forklar situasjonen, og si hvor utrolig vondt det gjør, og at du er redd for tannleger). Fastlegen din kan gi deg henvisning til å få fikset det i full narkose på sykehus. Var litt panisk da og jeg, for jeg har sprøyteskrekk og Men de gir deg bedøvelse intravenøst, og når du våkner er det over. Eneste smerten er når dem stikker dem med nåla (som de fleste ikke merker, men jeg synes er driiiitvondt), og når du våkner føles det litt som munnen din er voldtatt. Men da får du masse smertestillende, og kan still på jobb dagen etter. Jeg skulle egentlig bare gått glipp av 3-4 timer (de timene som jeg var på sykehuset på slutten av arbeidsdagen). Fikk "lov" å dra på jobb dagen etter, men ble nødt til å ta en sykedag, for jeg blødde så mye i munnen, siden jeg hadde trekt flere tenner og har litt dårlig grokjøtt. Var litt vanskelig å prate med kunder på telefonen når man har munnen full av blod Men det vil hvertfall jeg anbefale hvis du har tannlegeskrekk. Tror det kosta meg 3-400 kroner, siden man får henvisning.r mye billigere enn å bare gå til tannlegen også...
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #10 Skrevet 16. juli 2007 Takk for svar! Er det lett å få den henvisningen? Sparer myyyyyyyyye penger da. Pluss at jeg slipper den skumle tannlegen.
Bokormen Skrevet 16. juli 2007 #11 Skrevet 16. juli 2007 Ibux Men et lite tips til deg; Jeg har også helt ekstrem tannlegeskrekk, men har funnet en nogenlunde løsning. Jeg kan ikke gå inn på et tannlegekontor uten å hyperventilere og bli kjempesvimmel. Og de kan bare glemme å putte så mye som en finger inn i munnen min. Kommer av en dårlig opplevelse når jeg var rundt 10 år. Det du kan gjøre er å få en akutt-time hos fastlegen din (bare forklar situasjonen, og si hvor utrolig vondt det gjør, og at du er redd for tannleger). Fastlegen din kan gi deg henvisning til å få fikset det i full narkose på sykehus. Var litt panisk da og jeg, for jeg har sprøyteskrekk og Men de gir deg bedøvelse intravenøst, og når du våkner er det over. Eneste smerten er når dem stikker dem med nåla (som de fleste ikke merker, men jeg synes er driiiitvondt), og når du våkner føles det litt som munnen din er voldtatt. Men da får du masse smertestillende, og kan still på jobb dagen etter. Jeg skulle egentlig bare gått glipp av 3-4 timer (de timene som jeg var på sykehuset på slutten av arbeidsdagen). Fikk "lov" å dra på jobb dagen etter, men ble nødt til å ta en sykedag, for jeg blødde så mye i munnen, siden jeg hadde trekt flere tenner og har litt dårlig grokjøtt. Var litt vanskelig å prate med kunder på telefonen når man har munnen full av blod Men det vil hvertfall jeg anbefale hvis du har tannlegeskrekk. Tror det kosta meg 3-400 kroner, siden man får henvisning.r mye billigere enn å bare gå til tannlegen også... Jeg syns dette var et fryktelig dårlig tips! Her forskyver man bare problemet. Den eneste måten å bli kvitt tannlegeskrekk på, og i fremtiden unngå lignende episoder er å finne en tannlege man er trygg på, og klare å fullføre behandlinger der. Det finnes mange tannleger som jobber mye med pasienter med tannbehandlingsfrykt, og som har spesielle "planer" over lenger tid fra første gangen en redd pasient kommer, til den faktisk er ferdigbehandlet og kan klare å gjennomføre normal tannbehandling årlig. Dette er den ENESTE måten å unngå samme problem i fremtiden. (Innenfor dette er det selvsagt mulig å bruke lystgass/beroligende for å komme gjennom behandlingen.) Til spm til TS: Ibux er ofte det som virker best, men dette varierer veldig fra person til person. 400mg Ibux + 500 mg Paracet kan virke bedre, men det varierer som sagt. Det eneste som er garantert at hjelper, er desverre å få tannen reparert/trukket
Gjest CK.Dagger Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 Tipset var godt, det! Har forsøkt "bearbeiding av tannlegeskrekk" - det betyr at man går veldig mange ganger til tannlegen; fler enn ved bruk av lystgass/narkose/medisiner. I mitt tilfelle valium i tillegg til en både hyggelig og forståelsesfull tannlege. MEN; Hvorfor skal man på død og liv IKKE "forskyve problemet"? For meg er det slik at nok er nok etter mange år med tannproblemer, og derfor velger jeg det noen kanskje oppfatter som "lettvinte" løsninger heretter. Dem om det. Det er også stor forskjell på tannlegeskrekk og hvordan den arter seg, jeg har f.eks ingen problemer med å komme meg til tannlegen og opp i tannlegestolen, men å gjøre noe derimot - annet enn avtrykk og røntgen.. Nix. For Tinemor var dette er "fryktelig dårlig tips!", la nå henne bearbeide ting i fred og ro på sitt vis. Jeg har i alle fall annet å bruke tid og penger på enn mer bearbeiding! Ibux: Min erfaring: Alt under 800mg (2 x 400mg) funker ikke noe særlig for skikkelige smerter - og da tenker jeg på smerter ETTER behandling. Dunkende eller stikkende smerter som kommer av betente tenner som må trekkes o.l. (les: real tannpine) kan du bare glemme å bli helt kvitt. Det mest effektive mot tannpine i tenner med hull der plomben har røket f.eks er en liten vattdott med nellikekstrakt. Skylling med sprit døyver smerten noen minutter også - i nødstilfelle. Har prøvd begge deler. Paracet har aldri fungert på meg mht tannpine - uansett dose. Vær OBS på den blodtynnende effekten ved 4 stk 500mg Paracet!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå