Gå til innhold

Pass i Danmark?

Fremhevede innlegg

Gjest Sansol
Skrevet

Skal en tur til Danmark neste uke. Har tidligere alltid dratt med båt og har aldri tatt med pass, bare et vanlig Visakort. Denne gangen drar jeg med fly derimot og ble nå litt usikker på om man faktisk er påbudt å ha med pass når man drar til Danmark? Eller holder det med Visakortet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Du trenger ikke pass, bare legitimasjon med bilde.

Skrevet

Ser at vedkommende som har svart før meg sier at man kun trenger legitimasjon med bilde. Det trodde jeg også til jeg skulle til København for ett år siden med fly. (Jeg hadde også kun reist med båt tidligere.)

Da jeg ringte passkontoret i Kristiansand for å høre hvilke regler man måtte følge fikk jeg beskjed om at pass var den eneste gyldige legitimasjonen i Danmark så lenge ikke Norge er medlem av EU.

Resultatet var at jeg måtte kjøre hjem for å hente passet mitt kvelden før avreise. Da vi skulle sjekke inn på Kastrup for å dra hjem til Norge igjen måtte passet fremvises i skranken. (Det samme skjedde i mars da jeg også hadde vært i København)

Mulig det er forskjellig policy i forhold til hvilke personer man treffer på flyplassene. Uansett tar jeg med meg passet til Danmark for å være på den sikre siden..

Vet ikke om du ble så mye klokere av dette.. :forvirret:

Gjest Catwoman
Skrevet

Vi trengte ikke pass da vi tok fly til København for et år siden. Jeg tok med passene våre forsikkerhetsskyld, men vi hadde ikke behov for de.

Skrevet

Jeg var i København i mai og reiste med fly (med kun håndbagasje). Når vi skulle gå ombord i flyet kom det melding over høyttaleren "vær vennlig å ha boardingcard + pass klart".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...