Gå til innhold

Hvordan starter dere smalltalk?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_bibbi_*
Skrevet
På jobben blir det mye snakk om hvordan ståa er på jobben. På pauserommet/i kafeen kan jeg møte på folk fra andre avdelinger jeg kun er på "nikk" med og da blir det lett at man snakker om jobben. Det blir liksom ikke riktig å spørre "hvordan har du det?" til folk man ikke kjenner.

Hvis jeg skal ha en liten small talk med folk utenfor jobben(sitter ved siden av på bussen, ved siden av i et selskap osv. ) blir det fort til at jeg begynner med hvor de er fra og hva de driver med. Når man begynner å snakke om jobber og hvor de bor osv. så finnes det alltid noe å bygge videre på.

Gjennom jobben min treffer jeg mange mennesker og har etterhvert blir god på small talk. Og er blitt veldig flink til å se etter om folk faktisk er interessert i å snakke...

Jeg leste en bok av typen "How to mingle", og der sto det veldig ettertrykkelig at man -aldri- skal spørre noen hva de jobber med, med mindre man -vet- at de faktisk har en jobb, som de i tillegg ikke er flau over. Jeg hadde ikke tenkt over det før, men ser jo at det kan være ekkelt for f.eks. folk som er arbeidsledige eller som har måttet ta en dovaskejobb eller noe sånt, når de hele tiden blir spurt om hva de driver med. Jeg opplevde faktisk noe sånt på et seminar for et par måneder siden. Havnet på bord med en kollega og konen hans, som jeg ikke hadde møtt før, og så stakk kollegaen av på do så jeg måtte småprate anstrengt med konen. "Hva gjør du på da?" klare jo jeg å spørre, hvorpå hun så veldig pinlig berørt ut og mumlet noe om sommerjobber her og der for mange år siden og at det var jo så vanskelig å få seg jobb for folk med hennes utdannelse og slikt. Uff jeg ble flau, det var jo absolutt ikke meningen å gjøre henne ille til mote.

Jeg er veldig sjenert, og derfor antar folk ofte feilaktig at jeg ikke har lyst til å prate med dem. Dvs, jeg både har og har ikke lyst til å prate på samme tid. Jeg har lyst til å -få til- å prate, men siden jeg ikke får det til blir jeg noget ulykkelig, og så tror folk at jeg vil at de skal pelle seg vekk, så jeg får jo aldri øvd opp de sosiale ferdighetene mine. Jeg hadde virkelig trengt et smalltalk-kurs :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde spurt hvor jeg hadde menneske fra hvis jeg ikke husket det. Blir for dumt å late som. Hva er så farlig med å ikke huske?

Hvis du var ei jeg våknet med i vinter.......Ehh hvor har jeg nå deg fra.......hva heter du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...