Gå til innhold

Må bare si det...........

Fremhevede innlegg

Gjest senora
Skrevet

Må bare si det selv om jeg sikkert nå står i fare for å virke sur og grinete....: Men jeg er så lei av at når barna mine er på besøk hos kompiser så blir det servert snop i alle varianter hver gang. Nå sitter de hos naboen og spiser chips, i går var det sjokoladekake osv. Ikke rart ungene elsker å være der. Vi holder oss til lørdagsgodteriet, men det er det jo snart ikke noe poeng i lenger. Jeg får høre av mine barn hvor slem jeg er i forhold til andre mødre for der blir de spurt hele tiden om de vil ha sjokolade, brus, you name it, hele tiden. Det er ikke bare en nabo det gjelder, men veldig mange av dem + venner de besøker som bor litt lengre unna. Kan ikke nekte ungene mine å besøke vennene sine heller, og heller kan jeg ikke si til foreldrene at de ikke skal servere slikt, når dette er noe de gjør naturlig til sine egne barn. Så her sitter jeg da og gremmer meg.....Snakker med barna om hvorfor de ikke kan spise slikt hver dag, men fristelsen er jo stor når det står rett foran nesa på dem. Mine barn greier ikke å styre unna.

Det var det. Måtte bare få ut litt frustrasjon og aggresjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Et høyt og rungende enig.

Eller når de lar syv-åringer se Ringenes Herre.

Gjest Gjest_Sigrid_*
Skrevet

Du kommer ivertfall ingen vei om du ikke sier noe!

Bakgrunnen for at de overfôrer barna dine og egne, er et ønske om å være snill mot dem, å gjøre stas på dem når de kommer på besøk. De forstår ikke at ALLE er så opptatt av å gjøre stas på barna i hverdagen, at de snart får hjerteinfarkt!

Du kan foreslå andre måter å gjøre stas på barna. De kan servere sunt snacks. De kan ta med barna på morsomme ting, som i svømmebassenget. Og kanskje viktigst, de kan bruke av tiden sin til å leke med barna, det liker alle barn. De kan ut å sparke fotball med dem, eller spark-på-boksen, eller noe slikt. Barn bør skjemmes bort med oppmerksomhet og tid, ikke sukker..

Skrevet

Vi har det akkurat likedan!! Nabo-barna er jevngamle med våre jenter og de får spise så mange is de vil og forsyner seg selv, de spiser kjeks og masse godteri utenom lørdagene.

Våre jenter er ofte flinke til å spørre oss om de kan smake, men jeg skjønner jo godt at de ikke gjør det hver gang for det hender jo at vi sier nei - spesielt rett før middag!

Og det blir så dumt, for det blir jp jentene våre som blir lei seg fordi de ikke får spise og vi blir irriterte om de spiser uten å spørre oss... Og ofte så begynner også ofte ungene å krangle pga alt dette! Vi har til og med snakket med naboen om at det hadde vært fint om de ikke serverer våre barn så mye godt etc uten å høre med oss først, men det hjelper lite dessverre...

Veldig irriterende når ungene kommer hjem og ikke orker middag med ostepop mellom tennene :sur:

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Herre Jemeni, for noen foreldre! Jeg hadde sagt ifra, garantert.

Datteren vår har en tannskade (pga medisner) som gjør henne mer utsatt for hull i tennene, og hun skal absolutt ikke spise godteri og drikke brus oftere enn på lørdagene.

Minstemann blir turbo av sukker, så der er det også uaktuelt med sukkerfòr utenom lørdagene.

Du kan vel finne en ok måte å si ifra på? Kanskje det kan gi dem en vekker i fht egne barn også? De har jo faktisk heller ikke godt av det.

Endret av Bodillen
Gjest Gjest
Skrevet
Vi har til og med snakket med naboen om at det hadde vært fint om de ikke serverer våre barn så mye godt etc uten å høre med oss først, men det hjelper lite dessverre...

Dette høres helt merkelig ut for meg. Jeg kommer fra en bakgrunn hvor man spør foreldrene før man gir noe til barna. Nabobarna må ringe hjem og spørre foreldrene om det er greit at de spiser middag med oss. Det hender jeg kjører i dem brødskiver med mine egne, men det er kun hvis jeg kjenner barna og vet om de har allergier eller andre behov.

Jeg hadde blitt forbannet om naboen ikke hørte etter. Kanskje du skal si fra litt tydeligere enn "det hadde vært fint om.."? Det er dine barn, du bestemmer hva de skal spise.

Skrevet
Dette høres helt merkelig ut for meg. Jeg kommer fra en bakgrunn hvor man spør foreldrene før man gir noe til barna. Nabobarna må ringe hjem og spørre foreldrene om det er greit at de spiser middag med oss. Det hender jeg kjører i dem brødskiver med mine egne, men det er kun hvis jeg kjenner barna og vet om de har allergier eller andre behov.

Jeg hadde blitt forbannet om naboen ikke hørte etter. Kanskje du skal si fra litt tydeligere enn "det hadde vært fint om.."? Det er dine barn, du bestemmer hva de skal spise.

Jeg skal si i fra igjen! Jenta i huset der har til og med trukket 3 eller 4 tenner fordi de er så fulle av hull at det ikke er noen vits å borre i de.... Og hun er bare 7 år stakkar!

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg skal si i fra igjen! Jenta i huset der har til og med trukket 3 eller 4 tenner fordi de er så fulle av hull at det ikke er noen vits å borre i de.... Og hun er bare 7 år stakkar!

:overrasket:

Skrevet

:overrasket: Da burde det jo ringt et bjelle hos foreldrene.

Gjest Lady M
Skrevet

Helt helt enig med deg. Våre barn får heller og helst ikke godteri utenom lørdager eller fest. Og det har også forbauset meg om hvor mye godteri foreldre forer ungene med. Ungene deres har bestandig noe i munnen. Gjestene som dropper tilfeldig innom og har med godteri til ungene, har mange gang blitt litt småsnurt når jeg gjemmer det unna til etter middag, i det minste.

Men jeg gir meg ikke. Ungene våre får heller ikke løpe på kiosken i tide og utide når de har egne penger. En is nå og da i sommervarmen er noe helt annet.

Skrevet
Et høyt og rungende enig.

Eller når de lar syv-åringer se Ringenes Herre.

Hjertens enig!

Selv var jeg i min barndom i en 7-års dag der "Nightmare on Elm Street" ble vist. Det resulterte selvsagt i rasende foreldre og mangt et mareritt...

Skrevet

Kjenner igjen den ja. Ringer naboen når de er på besøk og ber dem sende dem ned til middag rundt 4.

"Å, skal dere spise, vi har akkurat spist en heeeel sjokoladekake, eller hihi, de har spist 6 vafler hver!"

Å så flott... Det var den middagen.

Ganske sannsynlig at middagen ikke er så langt unna i 2-3 tiden på dagen eller.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Håper du er 100% sikker på at det er derfor? For hvis ikke er dette veldig skumle påstander. Høres nesten ut som mammaen min og småsøsknene mine det er snakk om. MEN, lillesøss har trukket tenner pga. hun datt og brakk fortennnene, samme med lillebror, faktisk. Kan nok se ut som om tennene er veldig dårlige og råtne, men det er faktisk ikke pga mye godt og dårlig tannstell. Synes man skal være VELDIG forsiktig med å komme med slike påstander. Har selv fått slike kastet etter meg siden jeg var liten, fordi tennene min er veldig dårlige, og jeg har allerede nå, i en alder av snart 22 trekt 7 tenner (ei var melketann). Men jeg pusser faktisk som en gal, og alt det der... Men i familien ¨vår ligger veldig dårlige og skjøre tenner. Brakk faktisk en tann en gang, mens jeg spiste et eple :overrasket: Så vær VELDIG forsiktig med slike anklager. Hvis du ikke er enten barnets forelder eller tannlege så synes jeg ikke man skal komme med sånne påstander.

Skrevet

Jeg får stille meg i skytelinjen her og si at jeg kan være en av de naboene dere ikke liker. Jeg synes det er kjempekoselig å av og til lage vafler til barna når de har besøk, og gjør det for å skape en hyggelig ettermiddag f eks.

Vi må ikke bli helt hysteriske heller.... ;)

Gjest senora
Skrevet

Det er ikke vafler det er snakk om her, det hender seg at jeg serverer dette selv på en god dag.......Jeg mener chips, brus, smågodt, sjokolade osv. Vafler er ikke det mest usunne man kan spise, men jeg serverer dem ikke med sukker......... ;)

Skrevet

Må bare si meg heeelt enig!!!

Jeg har vært kjempebestemt på dette med sukker, og jeg har fått såå mange sure miner pga dette, men jeg gir meg ikke. Jeg var selv overvektig som barn pga for mye sukker, og jeg har ikke tenkt at tulla våres skal oppleve det samme som meg.

Nei snop på lørdager og ikke mer, kroppen har ikke godt av det!

Skrevet
Jeg får stille meg i skytelinjen her og si at jeg kan være en av de naboene dere ikke liker. Jeg synes det er kjempekoselig å av og til lage vafler til barna når de har besøk, og gjør det for å skape en hyggelig ettermiddag f eks.

Vi må ikke bli helt hysteriske heller.... ;)

Om du gjorde det till mina barn utan att kolla med mig (eller med min man) först skulle jag bli arg. Ja.

Det är trevligt för dig och barnen där och då men blir mindre trevligt för oss föräldrar vid middagen sen. Kanske har vi en planerad söndagsmiddag, eller problem med att få barnen att äta ordentligt med mat som gör att det är viktigt att de äter vid måltiderna och inte emellan - annars blir hela matrytmen störd.

Kommer vi överens om att de ska äta våfflor hos dig, ja då planerar vi både lunch, mellanmål och middag efter det. Bättre så.

Jag fick föresten inte bjuda min väninnas son på frukt eller något annat när de var på kaffe och besök här senast - för han är just nu petig och liten i maten. Får han i sig ett halvt äpple eller dricker ett glas fruktjuice äter han inte middag sen. Inte ens en timme senare. Och de skulle till mormor på middag och ville inte ha en "mormorsdiskussion" om varför barnbarnet inte äter.

Barnen drack vatten och lekte glatt.

Jag hade gärna bjudit på nåt jag också, jag tycker också om att bjuda på saker och göra det trevligt för de som kommer på besök men det passar inte alltid

Gjest Gjest
Skrevet

Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt för vuxna människor att respektera varandre!!

Alla har vi olika regler i våra hus, men om vi har barn på besök så hör vi alltid med den andra familjen vad som är ok. Om dom ska äta middag hemma eller hos oss etc...

Dessutom har ju inte barn gott av att äta snop och dricka brus varje dag?!!! Jag kan inte förstå vad det är för slags föräldrar som låter ungarna äta hej vilt när det kommer till sötsaker. Några gränser måste man ju ha!

Jag hade klickat om mina barn hade kommit hem med magarna full av all slags snop och brus och inte orkat med middagen. Som sagt tidigare, det förstör ju hela mat ordningen...

Och nej, jag är inte en hysterisk mamma som inte låter mina ungar få någonting som helst. Jag menar bara att man må respektera andra föräldrar och om man nu är den typen som så gärna vill dränka sina barn i snop och brus så kan man hellre göra det när man inte har andra barn på besök!

Tacka vet jag lördags snop! Det hade vi när vi var små och det fungerade alldeles ypperligt :)

Tänk bara på att barnen kan lägga på sig, få hål i tänderna, generellt dåligare hälsa. Och allt det för att föräldrarna låter dom stoppa i sig vad som helst. En sund inställning till detta här med snop är det som gäller!

Många föräldrar är ansvarliga för att deras barn är överviktiga faktiskt. Barn är barn och får dom konstant tillgång till att som är gott så spiser dom ju! Det säger sig självt. Det är upp till oss vuxna att sätta gränser och lära dom vad som är sunt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...