Gjest Alou Skrevet 12. juli 2007 #1 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg er ute etter bøker hvor personer forteller om deres liv med en sykdom. Jeg har blant annet en om en person som forteller om hvordan det var etter at han fikk slag og slet med afasi. Siden jeg jobber i helsevesenet er slike bøker bøker meget nyttig lesestoff for meg. Er det noen som har lest noen bøker de kan anbefale? Det være seg slagpasienter, psykisk syke pasienter, MS pasienter eller noe annet. På forhånd, takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 12. juli 2007 #2 Del Skrevet 12. juli 2007 Tore Strømøy har skrevet to eller tre bøker som inneholder flere korte, sanne historier om personer som har blitt utsatt for akutt sykdom eller skade. Det gjelder livet heter de. Ellers så driver jeg og leser Mitch Albom - Tirsdager med Morrie nå. Det er en bok som handler om en mann som får ALS og hans syn på livet og døden. En kort og lettlest bok som er veldig bra så langt. Og en bok som jeg også har fått anbefalt flere ganger er en bok som er skrevet av en svensk kvinnelig kjendis som fikk ALS, men husker ikke hva den heter. Kanskje noen andre husker forfatter eller tittel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 12. juli 2007 #3 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) "Veien til Karlsvogna" av Jon Magnus er en fantastisk bok. her kan du lese litt om den Skal også være en oppfølger av den- men finner ikke navnet.... (Kanskje noen andre kan hjelpe?) Endret 12. juli 2007 av prestekrage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 12. juli 2007 #4 Del Skrevet 12. juli 2007 Takker for tips. De bøkene skal sjekkes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. juli 2007 #5 Del Skrevet 12. juli 2007 "Veien til Karlsvogna" av Jon Magnus er en fantastisk bok. her kan du lese litt om den Skal også være en oppfølger av den- men finner ikke navnet.... (Kanskje noen andre kan hjelpe?) Den heter "Etter Karlsvogna". Så har du jo også "Idas Dans" om en mor som skriver om sin datters kamp mot kreften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 12. juli 2007 #6 Del Skrevet 12. juli 2007 Takk, igjen. Bare på det lille stykket jeg leste begynte tårekanalene mine å jobbe . Husker du forfatteren av "Idas Dans", Arkana? (Det er ikke så farlig, jeg kan få hjelp på biblioteket.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 12. juli 2007 #7 Del Skrevet 12. juli 2007 Tusen takk for svar Arkana. Da slipper jeg å søke mere (blir sprø av å ikke finne ut av sånn).... "Idas dans" er notert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. juli 2007 #8 Del Skrevet 12. juli 2007 Takk, igjen. Bare på det lille stykket jeg leste begynte tårekanalene mine å jobbe . Husker du forfatteren av "Idas Dans", Arkana? (Det er ikke så farlig, jeg kan få hjelp på biblioteket.) Gunnhild Corwin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 12. juli 2007 #9 Del Skrevet 12. juli 2007 Og her fant jeg en link: Idas dans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 12. juli 2007 #10 Del Skrevet 12. juli 2007 Takk . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #11 Del Skrevet 12. juli 2007 Ro uten årer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #12 Del Skrevet 12. juli 2007 Den boken som er skrevet av den svenske kvinnelige kjendisen med ALS heter iallefall "Ro uten årer", den er veldig bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 12. juli 2007 #13 Del Skrevet 12. juli 2007 Takk, den virket "spennende". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #14 Del Skrevet 13. juli 2007 "Prozac nation" og "mer, nå, igjen" Elizabeth Wurtzel er to greie. Rus, og ulike psykiske lidelser. Muligens ikke helt det du leter etter, men "prozac nation" er ok som film om du er sånn passe interessert men ikke vil legge en hel lesedag i det. Bøkene til Donna Willams er absolutt å anbefale ang Asbergers syndrom (høytfungerende autisme). De mener jeg også du lett får tak i på biblioteket. Annen forfatter med Asbergers er Temple Grandin, jeg har kun lest "Animals in translation", men den er svært god. Vurderer kjøpe flere bøker av henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #15 Del Skrevet 13. juli 2007 " I morgen var jeg alltid en løve" " Unyttig som en rose" Begge disse er slrevet av Arnhild Laueng(tror ihvertfall det er det hun heter?) og er selvbiografiske. Forfatteren er tidligere schizofren, men er nå frisk og arbeider attpåtil som psykolog! Anbefaler bøkene sterkt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 14. juli 2007 #16 Del Skrevet 14. juli 2007 Takker for fine tips, dere. Akkurat hva jeg er ute etter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 14. juli 2007 #17 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) "Jeg lovet deg aldri en rosenhave" av Hannah Green. Handler om psykisk sykdom. Prozac Nation er allerede nevnt, også om psykisk sykdom, selvmedisinering/rus. Denne er også filmatisert, med Christina Ricci i hovedrollen. Til slutt vil jeg også anbefale boka "Nåde" av Linn Ullmann som handler om en mann som blir syk og hva som er en verdig død. Kanskje ikke helt det du var ute etter, men som helsepersonell selv, føler jeg at jeg har hatt nytte av den. (Skal legge til fler hvis jeg kommer på noen ) Endret 14. juli 2007 av Ce'Nedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 14. juli 2007 #18 Del Skrevet 14. juli 2007 Leste også en bok av en kjent amerikansk forfatter som skriver triviallitteratur (typiske klisjéfylte kjærlighetsromaner). Hun hadde en sønn med bipolar lidelse. Den er veldig amerikansk, men forteller mye om hvordan pårørende opplever det å leve med en psykisk syk i familien. Noen som vet hvilken jeg mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neria Skrevet 14. juli 2007 #19 Del Skrevet 14. juli 2007 "The Curious Incident of the Dog in the Night-time" av Mark Haddon. Handler om en gutt med Asbergers syndrom. Det er ikke en sann historie, men forfatteren har jobbet med barn med asbergers, så beskrivelsen av gutten og hans liv er veldig korrekt og godt skrevet. Vet dessverre ikke om den er oversatt til norsk, men den var hvertfall veldig lettlest på engelsk. "Kasteballer og ballkastere" av Liv Lykkeborg er en bok som er basert på intervjuer med psykisk utviklingshemmede. Den er endel år gammel og er ganske sterk lesing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 14. juli 2007 #20 Del Skrevet 14. juli 2007 Kjempe flotte tips! Jeg er egentlig ute etter sanne historier, men også skjønnlitteratur kan jo få tankene i gang og gi meg noe input. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå