Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man stadig maser om dette syltynne idealet... Hvem ønsker å se ut som en catwalk modell på 180 uten pupper? Jeg har ikke hørt noen 14 åringer som vil det, ingen 20 åringer og ingen middelaldrende for den saks skyld. De idealene jeg opplever er for det meste skuespillere/artister som har slanke, men veltrente og sunne kropper. Ingen har blitt kalt sexsymbol oftere enn Jennifer Lopez... Og hun er vel ikke sykelig tynn?

Og et sunt ideale er det vel ikke noe galt i strebe etter?

Selvfølgelig er det mange jenter som føler seg forferdelig presset når det kommer til kropp i ung alder, og dette er jo veldig synd. Men jeg tror ikke det hjelper med lubne modeller... Noen vil alltid komme utenfor det som i gjengen oppfattes som "det riktige", men de fleste vokser opp til å bli fornøyde og gjøre det beste ut av sin egen kropp og sitt eget utseende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

problemet er jo at pen og velstelt betyr falsk og uekte....

sminke er jo en maske, shampo som gjør håret ekstra blankt er ikke naturlig, plastiske operasjoner, fjerning av rynker, push-ups, hold ups, hold ins... Alt bare juks....

Nå prøver man jo å ikke se ut som seg det naturlige selv... Er ikke det skremmende da? Er det ikke skremmende at man må gjøre masse med det naturlige utssendet før man tør treffe fremmede? Hva sier det om selvbildet til folk da?...

Embla, tror ikke du fikk med deg essensen i hva Usikker mente jeg... Det er : hvorfor bryr man seg så mye om utseendet? Hvorfor blir ungdom mobbet dersom de ikke går i de riktige klærne? Hva sier dette om selvildet til folk? Hvorfor er det så farlig å skille seg ut? Hvorfor er vi mer og mer redde for alderdommens signatur....?

Og: Tror du følte deg litt truffet av noe der, dersom du ikke gjorde det, hvorfor da blir så provosert....? :wink:

Skrevet
Jeg skjønner heller ikke hvorfor man stadig maser om dette syltynne idealet... Hvem ønsker å se ut som en catwalk modell på 180 uten pupper? .

Lest slanketrådene på Kropp og helse eller???.......

Skrevet

Leste bare de nyeste, men ingen av disse jentene ønsker å bli sykelig tynne nei... Faktum er at flere og flere av oss blir overvektige og "latere"

Ungsom bør gjøres mer bevisst på hvilken effekt trening har både for helse og utseende(som er det de biter merke i). Ved å lære dem om aktivitet og et måtelig sunt kosthold tror jeg vi best kan unngå uvettige slankekurer. Og forhåpentligvis få en sunnere gjennomsnittsnordmann.

Skrevet
Det indre gir seg som regel til kjenne gjennom det ytre... Slank kropp, ren hud, skinnende hår- oftest tegn på at personen bryr seg om å ta vare på kroppen.

Jeg vil ta meg best mulig ut. Ikke fordi jeg er overfladisk, men fordi jeg vil utstråle en god livsstil og at jeg er bevisst på meg selv

Det der er reneste vas. Så enkelt er det ikke for alle andre, og vitner kun om uvitenhet. Så flott at det er så enkelt for deg. Men vær oppmerksom på de rundt deg, det er ikke sånn for alle.

Jeg vet flere mennesker som tar glimrende vare på seg selv, men i øynene til de som tror det er "bare er å" - så ser det kanskje ikke sånn ut. Fordi om man ikke har blankt hår og er slank, betyr det IKKE at man driter i utseende eller ikke kan ta vare på seg selv.

Skrevet

Jeg har ikke sagt at du dermed DRITER i utseende eller lever et selvutslettende liv, men jeg har sagt at å være opptatt av av utseende og kropp ikke er ensbetydende med å være overfladisk. Tror de fleste av oss gjerne vil være velstelt fra topp til tå, uten at det dreier seg om kroppshysteri, men ganske enkelt at man vil føle seg fresh og vel med seg selv.

Det er liksom ikke lov å si at det er flott med slanke mennesker, alle bør helst mene at det er best med noen kilo ekstra...

Skrevet

Det er liksom ikke lov å si at det er flott med slanke mennesker, alle bør helst mene at det er best med noen kilo ekstra...

Der er du inne på det: For hva er da egentlig "noen kilo ekstra"......??? Ekstra i forhold til hva?.... saken er jo at ekstra i våre dager veldig ofte er det som er naturlig......

Deter også et faktum at vi har mange hundre prosent flere ungjenter med spiseforstyrrelser nåe enn for 6 år siden....

Skrevet

Bare hsuk at spiseforstyrrelser ikke utelukkende oppstår som et resultat av slankepress...

Dette er et vanskelig tema, fordi det er så stor uenighet om hva som er "riktig" og "galt" i forhold til det ytre. Men det er jo nettopp derfor det er så bra at det finnes mangfold blant oss- noen synes det ene er fint, noen det andre...

Grunnen til at jeg var noe grov i mine innlegg er at jeg er så innmari lei av at alle som faktisk liker sminke, hårspray og salatblader blir sett på som supershallow. Og at dem som faktisk er naturlig tynne må tåle til tider sårende kommentarer i langt større grad enn de som er overvektige. De overvektige får nok flere blikk og kommentarer, men det er de som alltid forsvares. Det er helt i orden å si at "Former er pent, det er virkelig stygt å være så tynn som supermodellene". Kallenavn som "Flisa" er ok, men kall en venn "Chubby" og du er en mobber. Ikke innbild dere at de som er tynne ikke lar ting gå innpå seg, ikke tro at de ikke sliter med komplekser. Hvorfor ikke? Fordi det generelt er et stort press om å passe inn i den alderen og de fleste har mye de skulle forandre ved seg selv. Det går ikke bare på apperance.

Som sagt, de fleste vokser opp til å bli fortrolige med både hvem de er og hvordan de ser ut.

MEN også jeg mener at det har gått for langt slik det er nå om dagen. Da jeg lekte med barbiedukker og min mor handlet klær til meg, løper ti årlinger rundt med støvletter og tangatruser og leker "voksne"- Og jeg aner ikke hva vi kan gjøre med det. Barn må få være barn.

Men jeg mener altså at det alltid vil være et press for å skli inn i mengden i tenårene, og at dette ikke er til å unngå.

Dette var altså et 100 % ærlig innlegg fra Bimbo

Skrevet

Jeg tror selvbildet er generellt dårligere nå enn før. Med et trygt selvbilde vil man vite om sin egenverdi ut fra den en er, og drite i hva alle mener en burde gå i, og heller velge det en liker SELV. Og hvem skaper selvbildet til barn og unge? : Foreldre, lærere, venner, familie.

Kan det gjøres noe med? JA! Ikke fokuser så mye på resultater bare, så er det gjort....

Skrevet

Jeg tror nesten ikke jeg har truffet en eneste kvinne som ikke er av den oppfatningen at de er for tjukke, til tross for at de er normalt slanke og flotte.

Det er nesten komisk.

Skrevet

jenter og kvinner bekrefter jo hverandre på den måten vet du: Så pen du er.... De blir derfor veldig fokusert på utseendet.... Uten det forsvinner det mste av bekreftelser og da selvtillit og selbildet som går i knas...

Skrevet
Jeg tror selvbildet er generellt dårligere nå enn før. Med et trygt selvbilde vil man vite om sin egenverdi ut fra den en er, og drite i hva alle mener en burde gå i, og heller velge det en liker SELV. Og hvem skaper selvbildet til barn og unge? : Foreldre, lærere, venner, familie.  

Kan det gjøres noe med? JA! Ikke fokuser så mye på resultater bare, så er det gjort....

Jeg tror en har så mange valg muligheter at det kan bli for mye. Nå tenker jeg ikke bare på dette med det ytre. Men i livet generelt. En kan egentlig bli hva en vil, se ut som en vil. Det er bare "en selv som setter stopper" for det. For å ta de "rette valgene" må en kjenne seg selv..og hvem gjør nå egentlig det som en 13-14 åring? Da er det mye enklere å bruke rollemodeller, å prøve å gå den samme veien som de. Og hvem er rollemodellene? Britney Spears? Siden disse superstjernene som regel pleier å ha et ganske flott utseende, så jo "jeg" prøve å ha det og`. Selv om en mor sier at datteren på 14 er så fin som hun er. At valpeflesket vil hun vokse av seg, det er det indre som teller..bla,bla....Så gir det jo ikke akkurat signal om det. Når moren selv går på det ene slankekurset etter det andre.
Gjest Embla s
Skrevet

Embla, tror ikke du fikk med deg essensen i hva Usikker mente jeg... Det er : hvorfor bryr man seg så mye om utseendet? Hvorfor blir ungdom mobbet dersom de ikke går i de riktige klærne? Hva sier dette om selvildet til folk? Hvorfor er det så farlig å skille seg ut? Hvorfor er vi mer og mer redde for alderdommens signatur....?  

Og: Tror du følte deg litt truffet av noe der, dersom du ikke gjorde det, hvorfor da blir så provosert....?  :wink:

Det jeg reagerer på, er det Usikker ramser opp som "vedtatte sannheter". Kanskje jeg lever i en beskyttet verden, men jeg har ALDRI følt at jeg burde barbere kjønnet mitt (med unntak av bikinilinje om sommeren..), jeg har fhv små bryster og har aldri følt at gutter ikke vil ha meg pga dette (har tvertimot fått mange komplimanger for pene bryster), og menn uten hår har jeg trodd at anses av mange for "sexy og virile". Selv om sk supermodeller er sykelig tynne, vet jeg at de aller fleste menn foretrekker kvinner med kvinnelige former. Og jeg reagerer på at gamle fordommer mot blondiner trekkes fram. (NEI; JEG ER IKKE BLOND. men jeg kjenner mange oppegående kvinner som er det..)Hvor får man det fra at "man skal ha mørkt hår"? JEg vet at reklame sender ut diverse budskap og at unge jenter sulter seg til døde, men jeg syns dette trekkes litt langt.

Jeg reagerer også på at samtiden fremstilles så ille i fht "gode gamle dager". "Skjønnhetstyrraniet" har eksistert til enhver tid (plastiske operasjoner blir småtteri mot hva mange kvinner har gjennomgårr i skjønnhetens tegn tidligere).

Jeg er også lei av denne vedtatte sannhet om indre versus ytre skjønnhet. Jeg tror de færreste av oss syns det er stas å omgås vakre, dumme mennesker, eller enda verre: vakre, onde mennesker. Det er sikkert stas å ha en stilig kjæreste en stund, men forhold som kun tuftes på et vakkert ytre tror jeg har kort varighet.

Om jeg føler meg truffet? Tja, det kan vel hende. Jeg er 31 år og ser ikke fram til å bli gammel, jeg går i møkkete kjeledress når det trengs, men jeg blir veldig glad hvis noen syns jeg er pen, og det hender jeg sminker meg. Jeg er forfengelig, som de aller, aller fleste av oss vil jeg gjerne se attraktiv ut, men det styrer ikke livet mitt, alt til sin tid. Jeg tror selv at jeg er rimelig smart og oppegående og at jeg har en fhv "grei personlighet". At jeg i tillegg har et normalt, pent utseende, er noe jeg faktisk er veldig glad for. Jeg tror ikke jeg har noen grunn til å føle meg spesielt truffet, men det kan kanskje du bedømme? :wink:

Gjest Embla s
Skrevet
jenter og kvinner bekrefter jo hverandre på den måten vet du: Så pen du er.... De blir derfor veldig fokusert på utseendet.... Uten det forsvinner det mste av bekreftelser og da selvtillit og selbildet som går i knas...

Lasse: hvis kvinner kunne velge: Være smellvakre med slett personlighet og mindre intelligent, eller være mindre pen med vakker pesonlighet og et svært godt hode? JEg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt! Min erfaring er at for å bli populær (hos både kvinner og menn) kommer du ikke langt med et blendende ytre og ingen ting mer..

Og: Hvem har mest selvtillit, tror du. Lasse? Kvinner som til enhver tid må høre at de er vakre, eller kvinner som ikke er avhengig av annerkjennende blikk hver gang de går til postkassen? hva er din erfaring? :wink:

Skrevet

Må bare slutte meg til Embla s her.

Veldig veldig bra!

*klapp på skulder* ;)

Gjest Duchess
Skrevet

Det hjelper lite med et pent ytre, om det ikke er noen hjemme på innsiden.....

Skrevet
Jeg har ikke sagt at du dermed DRITER i utseende eller lever et selvutslettende liv, men jeg har sagt at å være opptatt av av utseende og kropp ikke er ensbetydende med å være overfladisk. Tror de fleste av oss gjerne vil være velstelt fra topp til tå, uten at det dreier seg om kroppshysteri, men ganske enkelt at man vil føle seg fresh og vel med seg selv.

Det sa jeg ikke at du sa heller, Bimbo - det var DETTE du sa....

Bimbo skrev:

Det indre gir seg som regel til kjenne gjennom det ytre... Slank kropp, ren hud, skinnende hår- oftest tegn på at personen bryr seg om å ta vare på kroppen.

Jeg vil ta meg best mulig ut. Ikke fordi jeg er overfladisk, men fordi jeg vil utstråle en god livsstil og at jeg er bevisst på meg selv

Og det var spesielt dette jeg hang meg opp i - og som var det jeg svarte på.

Slank kropp, ren hud, skinnende hår- oftest tegn på at personen bryr seg om å ta vare på kroppen.

Jeg sioer ikke at man er overflatisk fordi man liker å ta vare på kroppen. Men jeg reagerer på enkelte holdninger som av og til kommer frem, og det er at hvis man ikke er slank og har pen hud, så er man av den oppfatning at det er fordi man ikke bryr seg om å ta vare på kroppen sin.

Og det blir bare for billig å si.

Skrevet

Det indre gir seg som regel til kjenne gjennom det ytre.

Selvfølgelig finnes det unntak... Det er en grunn til at jeg er svært forsiktig med ord som aldri og alltid.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Ehhh Tusenfryd- hvsi du møter en person som er 10 kg. overvektig, har masse kviser og hudorm, ansiktshår, tydelig bart, slitt flisete hår etc. og den personen sier at "ja, jeg er veldig opptatt av utseendet mitt"

Hva tenker du da?

Nei, feite, hårete folk er å blir ekle og uhygieniske. Basta bom!

Milla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...