Usikker Skrevet 16. mars 2003 #1 Skrevet 16. mars 2003 Det er en ting jeg har tenkt på. Når jeg leser her inne (og også i andre typer meida) om råd og tips om hvordan man skal se ut, være osv...... Man MÅ være slank Man MÅ være barbert nedentil ellers blir man betraktet som ekkel!?!!?? Man MÅ ha blankt hår - og helst mørkt da (er man lys så er man jo dum) Grått hår er forferdelig Små pupper! Guuuud - gutta ser jo ikke på meg! Hjæælp - jeg har fått ei rynke..... Skallede gutter er jo helt "bak mål" Cellulitter (appelinhud) er jo noe så forferdelig (kan jo ikke ha på meg badedrakt mer) Rynker - noe så forferdelig da Strekkmerker - vræææl, da vil ikke mannen min ha sex med meg mer *hulk* JEG BLIR KVALM! Hvorfor kan det ikke fokuseres mer på indre skjønnhet? Den er mye viktige enn dette ytre "fjaset". Og med det mener jeg ikke at man skal være ustelt og møkkete.......det skjønner dere! Man kan da være velstelt og attraktiv selv om man har noen kilo for mye, har grått hår og ikke er barbert nedentil!!! Denne fokuseringen på at man må se "slik og slik" ut for i det hele tatt å bli betraktet som et menneske - den gjør meg syk. Stakkars ungdommen idag - så vokser opp med slike "idealer"........ som "tror" at å være pen utenpå er det som teller! Måtte bare ha ut dette jeg - en utblåsing på søndags ettermiddag!
*Lillian* Skrevet 16. mars 2003 #2 Skrevet 16. mars 2003 *STÅENDE APPLAUS TIL USIKKER, SOM VIRKER VELDIG SIKKER PÅ DET HUN MENER!* Lillian
Gjest Lea Skrevet 16. mars 2003 #3 Skrevet 16. mars 2003 Slenger meg på applausen.. Veldig bra Usikker.
*Lavendel* Skrevet 16. mars 2003 #5 Skrevet 16. mars 2003 Hiver meg på og applauderer og er så enig så enig.....
Gjest Mzfire Skrevet 16. mars 2003 #6 Skrevet 16. mars 2003 Klapper for Usikker jeg også. Jeg er fullstendig enig med deg. Selv er jeg ikke sterk nok til å stå i mot motepresset. Men jeg skulle ønske ikke verden hadde vært så kroppsfiksert. Da hadde nok folk tørt å slappe av mer og være seg selv. Ikke hele tiden føle seg nestbest og slippe å strebe etter å bli perfekt, som jeg føler da.. :oops:
Skusla Skrevet 16. mars 2003 #8 Skrevet 16. mars 2003 Også jeg hiver meg på applausen til deg Usikker...... Du har så rett så rett....... :-? Jeg er vel heller ikke hverken bedre eller værre enn andre her, men jeg må si du har ett stort poeng... :D
Gjest Cruella Skrevet 16. mars 2003 #9 Skrevet 16. mars 2003 Godt å få en motvekt til alt utseende/kroppshysteriet. Flott innlegg, Usikker. (sier det igjen, synes ikke nicket ditt passer deg) Jeg må allikevel tilføye hvor lett det er å adoptere det "idealbildet" som regjerer, selv om man kjemper imot så mye man makter. L-B
Gjest Hvitveis Skrevet 16. mars 2003 #10 Skrevet 16. mars 2003 Start med deg sjøl i stedet for å snakke om det her inne hvor det ikke koster noe som helst å være enige med noe ingen av oss slipper unna. Okai, blir du provosert av det jeg sier: Drit i andre, begynn med deg sjøl. Så får vi se hvor lenge den politiske korrektheten varte. Tulleinnlegg :evil:
Litago Skrevet 16. mars 2003 #12 Skrevet 16. mars 2003 Jeg tror at dette presset om å se evig ung ut har mye å gjøre med reklame og markedsføring. I min lille private sfære (venner, famile og omgangskrets) er det nemlig ikke så viktig om alderen begynner å synes. Men slå opp i et moteblad, eller skru på TV.! Kun skjønnheter på ca. 25 år å se. Eller yngre.. Når skal reklamefolkene skjønne at det er vi med linjer i ansiktet og en myk god kropp som sitter på pengene? Hva om en klesforretning bruker oss som modeller? Slik at vi virkelig fikk se hvordan klærne satt på OSS? Da hadde det blitt mer akseptert å bli voksen også i kroppen. Dessuten hadde omsetningen gått til himmels! :D
Elisjeba Skrevet 16. mars 2003 #13 Skrevet 16. mars 2003 Bravo Usikker!!! Jeg legger alltid vekt på å være seg selv og slik er de fleste vennene mine også! JA til personlighet! 8)
Englepusen Skrevet 16. mars 2003 #14 Skrevet 16. mars 2003 Jeg syns og det er vel mye fokusering på utseende, det har nok kommet for å bli desverre..noen tjener mye penger på det. Selv har jeg et bra utseende men jeg skulle ønske jeg hadde bedre selvtillit...kjenner mennesker som ikke er modellvakre, men som allikevel har myyye bedre selvtillit enn det jeg noen gang kommer til å få.. Så at alt blir såååå mye bedre bare man får silikoninnlegg og blir kvitt celulittene har jeg ikke så stor tro på. Men hvordan får man god selvtillit??
Gjest Embla s Skrevet 16. mars 2003 #15 Skrevet 16. mars 2003 OK - nå blir jeg upopulær, men: jeg er ikke enig!! For det første mener jeg mye av det du lister opp som vedtatte sannheter er direkte feil: Ok, skjønnhetsspalter i ukeblader, m.m. gir tips og råd om hvordan få hud og hår til å se mest mulig ung og frisk ut. Jeg ser ikke noe galt i det. Hva er feil med å ønske seg blankt hår eller rynkefri hud? Er det galt å ønske å se best mulig ut? Ser heller ikke noe galt i at folk ønsker å være slanke. De færreste syns det er behagelig å være tykk og det tror jeg er uavhengig av motebildet. Mitt intrykk er også at det slett ikke er "in" å være syltynn. Når det gjelder det sk dealet om å være glattbarbert nedentil: Med untak av en eller to KG brukere har jeg aldri merket noe press mht dette. Strengt tatt er det vel bare en selv og den man skal elske med som ser dette, jeg ser ikke problemet. Og hva er dette med at man "må ha mørkt hår"? Jeg tror verden har kommet lenger enn "pen jente=dum jente, blond jente = dum jente, brunette= smart &seriøs". (jeg har mange blonde veninner. Ingen av de er spes dumme, ikke har de komplekser heller). Små bryster: Vel, jeg kjenner mange gutter/menn som syns det er sexy med små bryst og omvendt. Har veninner med komplekser for store bryster og andre som har komplekser for små bryster... Skallede gutter er helt bak mål: Hæ? Gå en tur og se deg om!! Også var det strekkmerker, appelsinhud, rynker og grått hår. Javel. De fleste ønsker ikke disse tingene. Men de fleste (som jeg kjenner) takler helt fint når/hvis noe av dette oppstår. Men det er ikke noe vi higer etter, ikke du heller, vil jeg tro Og hva er dette snakket om at det aldri fokuseres på indre skjønnhet? Det er vel ingen som påstår at et vakkert ytre er viktigere enn et vakkert indre?? Men er det motsetning mellom å ønske å ta seg godt ut og det å være snill&grei? Desutten, for å sette det litt på spissen: Noen er født med et vakkert ytre, noen er født med et vakkert indre... JEg tror de aller, aller fleste av brukerne på KG så vel som mennesker generelt, mener man kan være attraktiv fordi om man har "noen kg for mye (!), har grått hår og ikke er barbert nedentil. Jeg opplever ikke noe press om at jeg må se slik og sånn ut for i det hele tatt å bli betraktet som menneske. Og, hva gjelder "ungdommen i dag": Jeg tror du må lese historie leksen din. Skjønnehtsidealer har det alltid vært. Tenk på Elisabeth, tenk på Cleopatra... Rubens kvinner, etc etc. Du tror vel ikke på ramme alvor at det er vi som har oppfunnet moter og skjølnnhetsidealer? Sånn.
Gjest Embla s Skrevet 16. mars 2003 #16 Skrevet 16. mars 2003 en liten ting til: Mange kvinner er (i større og mindre grad) opptatt av sminke, hår, moter, kropp. Det forhindrer ikke at de også kan være optatt av "viktige ting". Kanskje dette blir omvendt diskriminering? Er du glad i moter er du dum og overfladisk.... Kanskje kvinner flest har flere enn to dimensjoner?
L@dy Skrevet 16. mars 2003 #17 Skrevet 16. mars 2003 Det å være opptatt av å se best mulig ut, eller sin egen skjønnhet det trenger ikke nødvendigvis være ille. Men problem kan det vel bli om det skal gå på bekostning av andre ting. Og det er vel ofte det som skjer. En setter begrensninger på seg selv fordi en veier noen kg for myefor lite. Håret er ikke langt nok, en er ikke barbert nok. Og om en er barbert så har en nupper som gjør at en ikke kan ha sex den kvelden. Presset på skjønnhets ideealet er nok større og kraftigere nå når vi har media rundt oss uansett hvor vi enn snur oss. I gamle dager før pressen var oppfunnet så hadde en jo og`ideealer. Jeg tenker på i Kina, der jentene skulle ha små føtter, og de presset seg inn i små sko ( eller hva de nå gjorde) for å stoppe utviklingen. Dette er vel et skjønnhetsideeal som ble videreført fra generasjon til generasjon. Det er vel forhåpentligvis ikke sånn nå lenger... Men jeg tror "dagens samfunn", så skal alt være så enkelt. Har en ikke langt hår i dag. Så er det ikke noe problem å få det i morgen. En må bare ha en viss mengde med tusenlapper å betale med. Så sånn sett gir det jo økt press på å ha en godt betalt jobb og`. Det samme gjelder jo med bryster. Tidligere kunne en jo ikke gjøre noen ting med det. Men nå er det jo "bare" til å operere seg, så får en akkurat den kroppen en ønsker seg. Dette med å operere kroppen, det har jeg sagt kan forandre seg dersom jeg en gang får barn. Vet at noen sikkert vil reagere på det. Men dersom jeg en gang får barn, og jeg hadde endt opp med den henge magen, som ikke lot til å trenes bort. Da hadde jeg spart penger, som en gal og lagt meg inn og operert meg. Så jeg kan nok ikke si at jeg står imot dette skjønnhetsideealet heller. Men jeg vet ikke, det hadde vært for min del. Om gubben på hjørnet hadde synest jeg var finere med en operert mage, så hadde det brydd meg midt bak. Men det er vel noe med ens egen selvfølelse. Så egentlig så liker jeg faktisk at en nå har valget. Men det at en det er press for å ha mørk hår. Det er nytt for meg. Jeg trives veldig godt med å være blond jeg.
Gjest Lea Skrevet 16. mars 2003 #18 Skrevet 16. mars 2003 Jeg tror at vi oppfatter dette temaet på forskjellige måter... Selv kjenner jeg godt igjen disse tingene Usikker nevner, både fra media og fra venner, familie og kollegaer. Selvsagt er det ikke ALT dette på en gang, men flere av disse tingene er stedig innen hørselsvidde.. Riktignok har jeg et godt forhold til min egen kropp, men det har ikke alltid vært sånn. Særlig i midten/slutten av tenårene opplevde jeg et enormt press når det gjelder kropp, hår, sminke og moter generelt. Det tror jeg at de fleste gjør og etter hva jeg kan se har det blitt verre. Vi har fått flere og flere supermodeller som fremstilles som perfekte i media. Sylslanke, med blankt hår. I tillegg er det dette barberings-hysteriet som stadig kommer opp som samtaleemne, både her inne på forumet og blandt venninner. Det som siers/skrives her inne er bare blåbær, det bryr jeg meg ikke om. Men når emnet kommer opp blandt venner o.l. så er det tydelig at det ikke er akseptert å la håret gro annet enn på hodet. Så er det reklamen da.. fra alle kanter. Shampo, hårfjerningsmidler, slankekurer, hårfarge for grått hår... det er klart at vi påvirkes. Daglig ser jeg annonser i avisen eller andre steder om redusering eller forstørrelse av bryster, fjerning av fett, oppstramming og fjerning av cellulitter. Jeg reagerer virkelig på venninner/kollegaer som har en slank og sunn kropp, men som stadig slanker seg.. kniper tak i huden på magen og klager over hvo mye de har lagt på seg. Det er ikke lett å finne klær heller.. ikke for oss som ikke har pannekake-flat mage eller kroppen til en 14-åring. Det skal jo være korte topper og bukser med lavt liv. Jeg merker i alle fall denne fokuseringen på det ytre veldig godt. Og selv om jeg i utgangspunktet har et helt greit forhold til kroppen min, så går dette ut over selvtilliten..
Tusenfryd Skrevet 17. mars 2003 #19 Skrevet 17. mars 2003 Jeg synes heller ikke at glatt hud og pen rumpe er feil å ønske seg. Det jeg vil vite er hvorfor jeg ønsker meg det så inderlig. Hvorfor er dette så viktig, når jeg egentlg har det veldig bra? Hvorfor børster jeg håert når jeg er på hytta med ingen mennesker i mils omkrets og på tre dager? Hvorfor blir jeg deppa når strl medium begynner på 46 hos H&M? Er ikke det viktige at buksa passer? Og hvorfor vektlegges ikke erfaring, personlighet og verdier mer enn brunfarge og flotte ben? Men egentlig, ender det opp med at hver og en av oss selv må ta ansvar for hva vi vil la gå innpå oss, hva vi vil avfeie som sludder og vås, og ta ansvar for oss selv som personer og vår egen tilfredshet. Lett? Nei, ikke i det hele tatt. Vårt ansvar likevel - jepp.
Bimbo Skrevet 17. mars 2003 #20 Skrevet 17. mars 2003 Det indre gir seg som regel til kjenne gjennom det ytre... Slank kropp, ren hud, skinnende hår- oftest tegn på at personen bryr seg om å ta vare på kroppen. Jeg vil ta meg best mulig ut. Ikke fordi jeg er overfladisk, men fordi jeg vil utstråle en god livsstil og at jeg er bevisst på meg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå