pops Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Hei De siste ukene har både døgnrytmen min og kostholdet mitt blitt helt "forstyrra". Jeg blir ikke trøtt før sent på kvelden og legger meg ikke før i 5-6 tiden, da er jeg trøtt. I halv to tiden står jeg opp, da går det fram til middagen før jeg spiser, middagstidenene her varierer så det er noen ganger fra 17.00-18.00, mens andre dager er det ikke før i 20.00 tiden. Dette er det eneste måltidet jeg spiser om dagen vis jeg ikke spiser nattmat, som er veldig sjelden. Ellers spiser jeg veldig mye usunt som godteri, is, sjokolade++ Sånne usunne saker spiser jeg hver dag og jeg vet selv at det ikke er bra. Går rundt å er svimmel, sliten og trøtt hele dagen. Dette begynner å bli ganske plagsomt. Klarer ikke å bli kvitt disse uvanene. Noen tips? Endret 12. juli 2007 av pops
Devana Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Hei De siste ukene har både døgnrytmen min og kostholdet mitt blitt helt "forstyrra". Jeg blir ikke trøtt før sent på kvelden og legger meg ikke før i 5-6 tiden, da er jeg trøtt. I halv to tiden står jeg opp, da går det fram til middagen før jeg spiser, middagstidenene her varierer så det er noen ganger fra 17.00-18.00, mens andre dager er det ikke før i 20.00 tiden. Dette er det eneste måltidet jeg spiser om dagen vis jeg ikke spiser nattmat, som er veldig sjelden. Ellers spiser jeg veldig mye usunt som godteri, is, sjokolade++ Sånne usunne saker spiser jeg hver dag og jeg vet selv at det ikke er bra. Går rundt å er svimmel, sliten og trøtt hele dagen. Dette begynner å bli ganske plagsomt. Klarer ikke å bli kvitt disse uvanene. Noen tips? Sånn har jeg gått i nesten ett år nå, det er ikke noe særlig. Nå har det endt opp med at legen min sammen med homeopaten min har satt meg på en type diett/nytt kosthold. Det er nesten noe man bare må gjøre noe med selv, ingen andre får endret kostholdet ditt desverre Ang. døgnrytmen din, det du kan prøve på, men som er litt slitsomt den ene natta, er å døgne og deretter legge deg til "normal" tid (rundt 22.00 +-)...Da vil du garantert være så stuptrøtt at du bare sovner. Deretter kanskje du klarer å stå opp tidligere og så kan faktisk problemet være løst Jeg har gjort dette flere ganger for jeg klarer på en eller annen måte å vri døgnet rundt igjen. For å lettere komme opp om morgenen og ikke bli fristet til å legge seg igjen så kan det også lønne seg å ta en liten gåtur f.eks bare for å få litt lys og luft. Håper det ordner seg for deg, hvis døgnrytmen din fortsetter sånn så kan du jo ta en prat med legen din, det finnes flere alternativer for de som virkelig sliter med døgnet
Rainbow Brite Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Stå opp feks klokken 9 UANSETT hvor sent du har lagt deg. Ikke sov på dagen. Da blir du fort trøtt på kvelden. Ordne deg og spis frokost før det har gått en time etter du har stått opp. Re opp senga og ta på deg skikkelige klær, gjerne litt sminke hvis du bruker, for å lage skille mellom dag og natt. Kom deg opp og ut, gå turer, gjerne i steden for å ta bussen. Planlegg sånn ca. når du skal spise lunsj/middag/kvelds, og begynn å lage maten FØR du er blitt sulten. Når man allerede er blitt sulten blir man sliten og ør, og orker ikke lage noe, og da blir det så enkelt å dytte nedpå med junk. Kjenner du søtsuget er du sulten. Lag deg en brødskive/knekkebrød/whatever i steden. Pære, mango, pasjonsfrukt etc er søte og kan dekke sukkerbehovet. Skjær opp i biter og ha vaniljekesamen på feks. Lag smoothie av frosne/ferske bær + juice hvis du blir sugen på noe godt og trenger et mellommåltid. Tenk over hva du spiser til middag, prøv å ha en viss oversikt så du får i deg de næringstoffene du trenger. Spiser du feks mye pizza og pasta, kan du prøve å lage en god salat til. Eller lage pastasausen fra scratch, evt lage pizzaen fra scratch (i hvertfall fyllet, du kan evt bruke pizzabunnene fra tine). Spis vitaminer, gummibjørnvitaminene smaker godteri og er veldig gode! Prøv å sette opp en litt nazi-plan som du må holde deg til, frem til du merker at det glir litt bedre for deg. Det siste rådet man egentlig vil ha når man er utslitt er å sette i gang, men når alt kommer til alt, så er det den eneste løsningen. Og det blir bedre!
pops Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2007 Takk for svar folkens Skal prøve å følge rådene her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå