Gå til innhold

Sliter med depresjoner

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ung jente_*
Skrevet

Hei.

Skriver for å høre om noen har erfaringer, og da helst når det kommer til behandlingsmetoder når det kommer til depresjon. Selv sliter jeg voldsomt med kronisk depresjoner, som jeg etterhvert har funnet ut at skyldes ekstremt dårlig selvtillit. Jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Og det er ikke levelig. Har gått til psykolog før, men det fungerte dårlig. Type råd som "sånn må du ikke tenke" og lignende kurerte ingenting. Jeg er ingen dum jente, men er i konstant konflikt mellom fornuft og følelser. Aller helst ville jeg klart å bygge opp en slags selvtillit, men hvor starter man når man har null i bunn? Det gjelder både personlighet og utseendet. Har ingen tro på meg selv, men "spiller en slags rolle" i hverdagen, kan virke selvsikker og fornøyd på fremmede, men det er virkelig bare på overflaten. Uten den rollen kunne jeg umulig fungert i sosiale sammenhenger. Har drevet med selvskading i perioder, vært diagnosert for bulimi,men sliter mest med sulting eller overspising nå i perioder. Alt kommer som følge av depresjonen, og jeg er så sliten av det. Hører stadig om lignende tilfeller, men hører sjeldnere om vellykket behandling. Kan noen gi meg håp? Eventuelt gode råd?

Jeg vil bli frisk. Jeg er drittlei av å slite med dette. Det tærer på.

Videoannonse
Annonse
Gjest Shalila
Skrevet

Noen ting som har hjulpet meg å få bedre selvtillit :

Ikke sammenlign deg selv med andre. Lev ditt eget liv og gjør ting du synes er riktig for deg.

Sett deg noen prinsipper du synes passer til deg, og bruk de i hverdagen når du må ta små og store avgjørelser. Da slipper du å være så usikker.

La selvtilliten komme fra noe stødigere enn følelser. Finn noen hobbier og ting du er/etter hvert kan bli god på og sett deg noen mål i livet. Mestringsfølelse gir bedre selvtillit enn følelser som går opp pg ned hele tiden.

Håper det hjelper litt ihvertfall :)

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler ei bra bok som heter " Hvordan bekjempe lav selvfølelse" av Melanie Fenell!

Ønsker deg lykke til, jeg vet selv hvor vanskelig det er å ha liten selvfølelse/selvtillit :klem:

Skrevet

kjenner en som har god erfaring med en gestaltterapeut. men som med psykolog har nok kjemi mye å si.

Skrevet

Har selv slitt med depresjon i 10 år, men noen perioder uten.

Vet hvor jævlig det er.

Det som har hjulpet meg har vært innleggelser når det har vært som værst, psykolog og psykiater og medisiner (lamictal, seroxat, fontex og cipralex).

Hva med å drøfte dette med legen din? Om medisiner altså?

Gjest Gjest_Ung jente_*
Skrevet

Når det kommer til dette med mestringsfølelse, har jeg lest det samme selv. Og jeg har områder jeg mestrer nokså greit, har alltid vært flink i enkelte ting - men det har ikke hjulpet nevneverdig på selvtilliten rent personlig. I hodet mitt har talent og personlighet/utseendet veldig lite med hverandre å gjøre.

Jeg skal høre med legen min om ny psykolog. Og medisiner. Det mest plagsomme er egentlig at jeg ikke klarer nære relasjoner som følge av dette. Noe kjærlighetsliv er helt umulig. Jeg søker for hardt etter bekreftelse, og når jeg får den så er det greit en kort, kort stund før den blir ubetydelig og jeg må ha ny igjen. Er liksom hele tida tom for noe, og prøver å få en slags selvfølelse utfra omgivelsene, men det blir jo altfor ustabilt. Kan ikke basere meg på andre for å ha det godt med meg selv.

Sammenligner meg ikke i så stor grad meg selv med andre. Er min egen dommer, og dømmer meg selv rimelig hardt. Det var det psykologen min sa til meg hvert fall, etterfulgt av "sånn må du ikke tenke"-frasen.

Du nevnte noe medisiner? Hvilken virkning har de?

Skrevet

Lamictal er stemingsstabiliserende

Seroxat er anti-depressiva og mot abgst

Fontex er anti-depressiva og mot bulimi

Cipralex er anti-depressiva og mot angst

Gjest Gjest_tuppa_*
Skrevet

Har du prøvd kognitiv terapi?

Les boka "tenk deg glad" og gjør noe med tankemåtene dine!

Du ser en innledning som kan hjelpe deg på vei her:

http://www.raringen.no/article/00190.shtml

Jeg fikk selvtilliten i orden etter jeg lærte meg det der i alle fall, så det kan være verdt et forsøk!

Gjest Gjest_Ung jente_*
Skrevet

Takk for gode råd!

Artikkelen om tenkemåter var virkelig interessant. Vi var så vidt innom noen av feltene hos psykologen, men det var såpass overfladisk at det ble uhåndgripelig. Likte sida! Tror jeg skal lese litt på det, men trenger nok litt profesjonell assistanse i tillegg.

Skrevet

Jeg synes det er veldig trist å høre at du har det slik. Synes også det er veldig trist at jeg kjenner meg så godt igjen i hva du skriver.

Det høres ut som depresjonen bare er en bivirkning, og jeg vil råde deg til å overse den så godt du kan. Unntaket er om du er så deprimert at det ødelegger sjansen til å jobbe med, og forbedre, selvfølelsen/selvtilliten din. Isåfall tror jeg medisinering kan være et godt alternativ, om enn helst bare som en midlertidig løsning.

Jeg vil virkelig anbefale deg til å finne noen å snakke med, i utgangspunktet en psykolog eller tilsvarende, men det finnes jo også andre som kan gjøre sammen nytten. Jeg er også helt enig med deg i at om de ikke har noe bedre å komme med enn "sånn må du ikke tenke", er det ikke noe vits i å kaste bort tiden på de. Det kan ta tid å finne riktig psykolog. Noen interesserer seg ikke for den type problemer du har, noen vil du ha problemer med å åpne deg for, noen er rett og slett dårlige, de finnes i alle variasjoner. Det kan ta flere forsøk før du finner den psykologen det klaffer med.

Den rette psykologen vil kunne hjelpe deg med å finne grunnen til hvorfor du ikke liker deg selv, og sammen kan dere begynne jobben med å pusle alt på plass igjen. Bare vær forberedt på å måtte gjøre mye av jobben selv, ellers kommer livet ditt til å rase sammen igjen så snart du ikke har psykologen der for å bekrefte deg.

Jeg har den erfaringen at selvhjelpsbøker stort sett er skrevet med den intensjonen å hjelpe saldoen på kontoen til forfatteren, selv om det selvfølgelig finnes mange gode unntak. Du bør forøvrig alltid lese selv de gode selvhjelpsbøkene med et visst forbehold. Bøkene selger alltid lettvinte løsninger, ellers ville ikke følk kjøpt de. Det betyr ikke at rådene nødvendigvis er dårlige, men de kommer i en pakke som skal passe for mange, og de er ofte dårlige til å forbrede deg på de nedturene som kommer.

Jeg holder for tiden på med ei bok av Mia Törnblom som heter "Selvfølelse nå!", og sålangt har den faktisk gjort mye for selvfølelsen/selvtilliten min. Men husk at jeg nok er i en helt annen fase av livet mitt enn du er, og det er ikke sikkert at du ville kunne bruke den på samme måte som meg.

Og du, det finnes alltid håp! En dag kommer du til å se tilbake på denne tiden og lure på hvordan det kunne rote seg slik til i hodet ditt. Hvordan du kunne tro på det rundt deg som fikk deg til å mene at personligheten og utseendet ditt ikke holdt mål. Det er slitsomt å holde ut når man opplever verden på den måten du gjør, og du er tøff som holder ut, men det er også virkelig verdt det!

Det står stor respekt av at du velger å søke hjelp istedenfor å bare gi opp!

:klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Under har jeg klippet inn fra to tidligere innlegg om lignende ting. Boken tenk deg glad er veldig bra. Det er en faglig velfundert bok som baserer seg på cognitiv terapi. Jeg tror den er skrevet av en professor på Harvard. Den er i hvert fall ingen vanlig selvhjelpsbok.

Jeg ville seriøst vurdert hypnose hvis jeg var deg. Det krever nesten ingen innsats fra deg og gir gode resulteter over tid og ofte med en gang.

Noe annet som hjelper generelt fryktelig bra og som spesielt kan være et godt alternativ hvis du får lite ut av vanlig terapi er yoga og meditasjon. Det har meget veldokumentert effekt og virker glimrende for meg. Spesielt arbeidet med pusten er viktig. Hvis du kan meditere 20 min hver morgen og går på yoga 2 ganger i uken vil det bringe deg veldig langt i løpet av et år. Gjør du mere blir resultatene tilsvarende. Mennesker som har meditert i mange år har langt større aktivitet i de sentrene av hjernen som er forbundet med lykke enn noen andre mennesker som er målt. Aller sterkest vil jeg annbefalle å dra på et retreat-sted hvor du kan lære yoga og meditasjon i en uke eller to og samtidig få veildening.

Jeg ville også sjekket ut six healing sounds av Mantak Chia. Prøv det i 5 dager og se hva du synes. Får du ikke noe ut av det så dropper du det.

Ayurvediske kostholdsrådgivere er også meget flinke med råd om kosthold

De gamle innleggene

Har angst selv og lest en del om hvordan behandle det i tillegg til å ha sett hva som virker for mmeg. Først og fremst ville jeg gått til en psykolog og sakt at jeg ville ha cognitiv terapi. Det har veldokumentert effekt. Jeg ville også vurdert å prøve hypnose som gir meg raske resultater uten at jeg må gjøre en innsats. Ellers er meditasjon og yoga noe av det som har best dokumentert effekt. På kort sikt virker det like bra som lykkepiller, på lengre sikt virker det mye bedre. All vanlig trening hjelper også, spesielt kondisjonstrening som gir deg endorfinkick. Det finnes også kostholdstilskudd som kan hjelpe. Nervidix kan du få i helsekost. Det har vist hjulpet mye for noen, men jeg merket ingen effekt. Har du råd vil jeg også annbefale å gå til massasje.

Generelt er det også fint å være litt ekstra snill med seg selv og legge inn ting som distraherer deg og oppsluker deg.

Dette skrev jeg i en annen tråd.>i stedet for nervidix kan du ta depridix. Tre andre ting som hjelper en del: I løpet av de 30 første sekundene etter at du står opp tenker du på alle de tingene du er taknemlig for. Rett etter at du våkner er psyken mye mer påvirkbar. Prøv i fem dager og se om du får noe ut av det. Hvis du sitter med et påtvungent smil, eller med en blyant mellom tennene, aktiviserer du de samme musklene som ved et smil og dette skaper happystoffer. Prøv i 10 minutter mens du ser på tv. Lei komedier på dvd eller se dem på kino. At du får led litt hjelper.

Gjest Gjest
Skrevet

Ut og jogg eller gå på et treningsstudio !!

Trening gjør at kroppen utskiller endorfiner, som er et hormon som gjør deg glad og hindrer depresjoner.

Dette fungerer mye bedre enn antidepressive piller.

Det er også utrolig bra for selvfølelsen og selvtilliten din!

Det er ibegynnelsen det er verst så tilslutt blir trenigen en del av hverdagen din og eg kan love deg 100 % at du kommer til å føle deg MYE bedre!

Hvis du virkelig er villig til å prøve alt er dette det første og letteste steget egentlig!

Så på med joggeskoene og kom deg ut og løp :)

Det har nettopp jeg gjort:)

Gjest Gjest
Skrevet

Har flere venninner som har slitt med depresjon og som har opplevd god effekt hos han mannen her: www.blrv.no. Før de begynte å gå til han hadde de forsøkt både psykiatri og ulike psykologer.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...