Cæsar Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Er det noen som har gode råd som kan hjelpe meg til å klare å sovne? Problemet har vart mer eller mindre i åresvis. Legger meg og er kjempetrøtt, men når øynene lukkes og jeg skal sove kommer ikke søvnen.. Blir liggende i timesvis og sovner gjerne ikke før i 3-4 tiden. Hjelper ikke å stå opp igjen. Har prøvd innsovningstabletter (Imovane)? men heller ikke det hjelper på annet enn at jeg blir ekstra trøtt dagen etter Sover ikke på dagtid, drikker ikke kaffe på kvelden... Blir snart sprø..legen sa jeg kunne prøve lysbehandling... Noen som har noen tips til meg?
Chiquita Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 (endret) begrense data og tv på kvelden skal være bra når en sliter med å sovne (altså ikke noe tv eller data de siste timene før en skal legge seg) Du har vel prøvd "alt" av kjerringråd, så det er vel ikke noen vits i å komme med slike? Endret 11. juli 2007 av Chiquita
Solskinn Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Jeg har hatt god hjelp av denne cd'en ved den type vansker. http://livshjelp.no/ny/nettbutikk/Omtaler/.../Avspenning.htm Dette er metoder som har vist seg å ha effekt, og var annefalt av min kognitive psykolog. Musikken som benyttes har det vært forsket mye på, i henhold til dens avslappende effekt. Musikken er satt sammen på en spesiell måte som har vist seg å ha en faktisk effekt ved flere studier (har desverre ikke referanse) Men du skal være klar over at det tar tid å lære seg teknikkene som cden illustrerer. Det skjer nok ikke at du bruker den en gang for så å ha en total ønsket effekt. Men etter hvert vil kroppen lære seg til å slappe av på de måtene som beskrives, samtidig som det å bruke en slik cd blir en rutine som forbereder kroppen på søvn, slik at den blir mer mottagelig fo dette. Det er ganske rart hvordan kroppen kan lære seg slike ting uten at vi er bevisst på det. Det kan om ikke annet være vverdt et forsøk.
Lotten Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Hva som kan hjelpe vil jo avhenge av hvorfor du ikke får sove. Jeg har noen ganger brukt en metode som vel kan anses som noe en variant av det Gyngestol beskriver. Metoden er hentet fra en bok om selvhypnose og er en variant av å telle sauer Metoden er noe sånn som dette: Tell bakover fra 400. Trekk fra 3 hver gang og gi hvert tall en farge, dvs 400 rød -397 gul - 394 grønn osv. Visualiser at tallene kommer mot deg og blir større og større. Å trekke fra tre er krevende for hjernen fordi du ikke kan gjenta de samme tallene hele tiden. Når man samtidig legger til farger, blir det lite hjernekapasitet igjen til å tenke på andre ting. Hjernen må fokusere helt på en relativt monotom oppgave. Når jeg har brukt metoden merker jeg etter en stund at det blir vanskeligere og vanskeligere å holde rede på hva som er neste tall, men da vet jeg også at søvnen ikke er så langt unna. Som regel sovner jeg før jeg har kommet til 200, på dårligere dager må jeg kanskje ned på 100-tallet.
Gjest Alou Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 (endret) Jeg er avhengig av å stå opp og legge meg på nokså samme tid hver kveld. Det er vanskelig siden jeg jobber turnus, men hvis jeg er litt streng med meg selv så vet jeg at det hjelper. Har selv problemer med å sovne og når jeg ligger og tenker på at jeg må opp klokken 6 dagen etterpå, får jeg iallfall IKKE sove. Irriterende. Prøv også å begrens fysisk aktivitet på kvelden(altså trening ). Endret 11. juli 2007 av Alou
LilleBille Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Jeg slet med det samme i årevis - og har kommet til at jeg ikke må fokusere på at jeg MÅ sove .. da blir det bare verre. Har prøvd innsovningstabletter også - men syntes ikke det fungerte. Men etter at jeg begynte med å fokusere på å slappe skikkelig av - og innså at så lenge kroppen hvilte - var det ikke antall timer med søvn som var det viktigste. Drev med autogen trening - med å konsentrere meg om å slappe av i ett ben - det andre benet - en arm - den andre armen osv. til hele jeg var avslappet. I tillegg hører jeg ofte lydbøker - da kan jeg få slappet skikkelig av - uten å bli stresset fordi jeg ikke får sove. Har du forresten god seng? Det er utrolig viktig at du ligger godt - når du ikke sover.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå