Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Hei Vet legen best kan svare på dette, men jeg har hørt at en kan være allergisk uten at det slår ut på testene, og uansett ønsker jeg å høre om noen har erfaringer som ligner mine og i tilfelle ja, hva som er årsaken? Så har jeg kanskje noen forslag å føye til de legen kommer med. De siste fire månedene har jeg hatt oppblåst mage, i begynnelsen bare nå og da, men etter hvert fikk jeg det hver dag. Om morgenen er den flat, men etter et måltid er den stor, og hard å ta på (det ser ut som jeg er gravid). I denne perioden har jeg også hatt utslett og hevelse i ansiktet, to ganger, den første gangen lepper, kinn, ører og et øye, den andre gangen kun leppene. Noen dager klør jeg rundt munnen uten at jeg kan se noe utslett eller hevelse. Jeg har også hatt et knallrødt flekkete utslett nederst på ryggen, men vet ikke om det er i sammenheng med de øvrige symptomene. Avføringen min er ofte løs og hyppig. Jeg har også fått kviser, spesielt i panna og i området mellom brystene og halsen. Hva dere tror?
Gjest Deception Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Muligens er det ikke snakk om en allergi, men heller en type intoleranse? Jeg har lest litt om forskjellen mellom allergi og intoleranser i det siste, men har dessverre ingen konkrete lesetips til deg. Og ang. allergi, så har jeg selv det siste året utviklet pollenallargi og også en viss allergi mot hester.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Jeg fikk melkeallergi eller intoleranse i voksen alder. Slår ikke ut på en eneste test, men det trenger det heller ikke for det holder å drikke et glass melk og da får jeg oppblåst mage, etc. Spiser jeg kaker med krem og is basert på fløte så kan jeg liksågodt rigge meg til med camping ved toalettet og omfavne porselenet først som sist.
Gjest Deception Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 (endret) Jeg fikk melkeallergi eller intoleranse i voksen alder. Slår ikke ut på en eneste test, men det trenger det heller ikke for det holder å drikke et glass melk og da får jeg oppblåst mage, etc. Spiser jeg kaker med krem og is basert på fløte så kan jeg liksågodt rigge meg til med camping ved toalettet og omfavne porselenet først som sist. Da har du nok laktoseintoleranse, ikke allergi. Allergier er når kroppens immunforsvar slår tilbake på seg selv, og du kan få livstruende reaksjoner som krever legebehandling. Intoleranser er ubehagelige, men ikke livstruende. (Jeg har selv laktoseintoleranse, og blir oppblåst, kvalm og får diaré av mat som inneholder søtmelk). Endret 11. juli 2007 av Deception
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Da har du nok laktoseintoleranse, ikke allergi. Allergier er når kroppens immunforsvar slår tilbake på seg selv, og du kan få livstruende reaksjoner som krever legebehandling. Intoleranser er ubehagelige, men ikke livstruende. (Jeg har selv laktoseintoleranse, og blir oppblåst, kvalm og får diaré av mat som inneholder søtmelk). Kan du drikke såkalt laktoseredusert melk? Det kan ikke jeg. Har akkurat samme effekten som å drikke vanlig melk. Jeg kan ha melk eller fløte i mat som varmes opp (sauser etc). Jeg har ingen problemer med youghurt eller ost.
Gjest Deception Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 Kan du drikke såkalt laktoseredusert melk? Det kan ikke jeg. Har akkurat samme effekten som å drikke vanlig melk. Jeg kan ha melk eller fløte i mat som varmes opp (sauser etc). Jeg har ingen problemer med youghurt eller ost. Jeg liker ikke den laktosereduserte melken, og blir oppblåst også av den. Det samme gjelder egentlig den smak-melken med sjokolade, som skal inneholde spaltet melkesukker. Jeg tåler stort sett surnede melkeprodukter og ost, men brunost, og spesielt fløte, er drepen. Søsteren min har det samme, men i mye sterkere grad enn meg, og hun kjøper noen tabletter reseptfritt på apotek som hun tar når hun av og til får i seg melkeprodukter. For min del satser jeg på Biola, og drikker vann til maten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå