Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kommer meg bare på do 1- 2 dager i uken og da kan jeg gå på do opptil flere ganger om dagen. Er som regel i helgene at jeg kommer meg på do. Nå må jeg innrømme at jeg er ikke så veldig aktiv, selv om jeg har jo en fysisk jobb.. Noen som har det lignende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Drikk mye, særlig vann. Beveg deg mer, det er viktig når det stopper opp. Spis fiberrikt brød, generelt fiber i kosten. Youghurt kan hjelpe i noen tilfeller. Spis gjerne lakris, rosiner og svisker.

Spis gjerne en "hot" middag for å få fart på systemet.

Ta deg god tid på toalettet, ha tålmodighet til å sitte en stund.

Gå en god tur helst i tilegg til disse kostforslagene.

Det er det jeg har av råd og som jeg har fått av råd de gangene jeg har hatt treg mage. Jeg har ikke erfaring med å kun gå på do 1-2 ganger i uken. Lykke til, håper du finner noen råd som kan hjelpe deg :)

Skrevet

Du har allerede fått mange gode råd, men jeg skulle bare minne deg på å gå på do når du føler for det. Aldri hold deg eller utsett det. Det høres kanskje teit ut for de som ikke har problemer, men det er faktisk mange som får problemer fordi de ikke vil gå på offentlige toaletter etc.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Ja i dag måtte jeg på jobb mens jeg var på do, men turte ikke å holde meg for da var det lenge siden sist. I dag har jeg vært på do 4 ganger så nå er det lenge til neste gang..

Skrevet

Et tips til; drikk vann og spis fiber om morgenen, f.eks. knekkebrød. Fordøyelsen er på topp når du står opp, så dette vil fremme tarmperistaltikken.

Du bør også innføre fiber i kosten over tid, slik at det ikke stopper seg helt.

Skrevet

Vann, fiber og aktivitet! Og som nevnt over, gå når trangen medler seg!

Gjest Gjest
Skrevet

Laktulose eller Duphalac (de er make)

De smører og bløtgjør avføringen. Benefiber, fiber som oppløses helt i vann er også et godt alternativ. Tørket frukt, gjerne aprikos er effektivt.

Husk på å få i deg nok væske når du spiser mye fiber, eller ender du opp med en ennå verre forstoppelse.

Snakk med de på ditt lokale apotek, de kan hjelpe deg med å finne det rette for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...