Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Hvis dere hadde flyttet til et land der fysisk avstraffelse hadde vært tillatt, også på skolen, hvordan hadde dere taklet det?
Frøken Frigg Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Enig med Kosemose, men om jeg ikke skulle bodd der lenge, ville jeg også vurdert å undervise barna selv. Jeg ville iallefall ikke vært villig til å utsette barna mine for fysisk avstraffelse.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 Problemstillingen virker kanskje søkt, men det faktisk mange som fremdeles tillater dette, bl.a. mange stater i USA. Mange er kanskje ikke klar over det før de har flyttet dit, noe jeg også leste på et forum for nordmenn i utlandet. Hva om dere først hadde oppdaget det etter at barna var begynt på skolen? Hva om alle foreldre i nabolaget/omgangskretsen hadde syntes det var helt naturlig?
Tusenfryd Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 Da hadde jeg nok følt meg i knipa. Ville med ekte norks naivitet snakket med skolen og forsøkt å fått forståelse for... men jammen meg en knipe ja. Men det er hypotetisk - vanskelig å si.
Gjest Sativa Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 Problemstillingen virker kanskje søkt, men det faktisk mange som fremdeles tillater dette, bl.a. mange stater i USA. Mange er kanskje ikke klar over det før de har flyttet dit, noe jeg også leste på et forum for nordmenn i utlandet. Hva om dere først hadde oppdaget det etter at barna var begynt på skolen? Hva om alle foreldre i nabolaget/omgangskretsen hadde syntes det var helt naturlig? Spiller ingen rolle, jeg hadde ikke utsatt ungene mine for sånt. Et samfunn hvor slikt er akseptabelt er ikke et godt sted å vokse opp for unger som fra før av er vant med norsk standard.
Gjest Elastica Skrevet 12. juli 2007 #8 Skrevet 12. juli 2007 Jeg hadde nok ikke tillatt at ungene i skolehverdagen risikerte å bli utsatt for fysisk avstraffelse. Dette får meg til å tenke på at jeg er glad vi bor i et samfunn hvor fysisk avstraffelse av barn er uakseptabelt, og selv om det sikkert er mange som opplever det i hverdagen er det likevel ikke stuerent. Hvem har vel ikke opplevd å stå med hakeslepp etter å ha observert italiensk barneoppdragelse? Nå tok jeg bare et eksempel, men jeg har flere steder utenfor Norge undret meg over at folk synes det er greit å fike til ungene sine i all offentlighet. Dette vitner om at den slags atferd er akseptabel og høyst sannsynlig ganske vanlig.
Far til 2 Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 Problemstillingen virker kanskje søkt, men det faktisk mange som fremdeles tillater dette, bl.a. mange stater i USA. Mange er kanskje ikke klar over det før de har flyttet dit, noe jeg også leste på et forum for nordmenn i utlandet. Hva om dere først hadde oppdaget det etter at barna var begynt på skolen? Hva om alle foreldre i nabolaget/omgangskretsen hadde syntes det var helt naturlig? Kansje ikke så rart at USA er et samfunn med mye mer vold, og mye mer GROV vold, enn mange Skandinaviske land. Når barn først læreres opp til at vold er akseptert på skolen, for deretter å komme hjem og se TV programmer hvor reell vold sendes som om det var underholdning, kan jeg forstå problemene de sliter med der borte.
Gjest tomat Mina Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 Hva tror du? Fysisk avstraffelse på barn i en skole er vel ikke det man som fornuftig forelder ville sendt barna sine til! Mormoren min fikk smake pisken over rompa og spanskrøret over fingrene og dette ville vært umennskelig (som dengangen da dette var lov) om skulle blitt innført i dag! Vold avler vold og skaper usikkerhet og mindreverdighetskomplekser. Det eneste som hjelper mener jeg er prat, fornuftig prat og ikke skriking og slåing.
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 12. juli 2007 #11 Skrevet 12. juli 2007 Problemstillingen virker kanskje søkt, men det faktisk mange som fremdeles tillater dette, bl.a. mange stater i USA. Mange er kanskje ikke klar over det før de har flyttet dit, noe jeg også leste på et forum for nordmenn i utlandet. Hva om dere først hadde oppdaget det etter at barna var begynt på skolen? Hva om alle foreldre i nabolaget/omgangskretsen hadde syntes det var helt naturlig? Dette er bare tull, det er IKKE lov med fysisk avstraffelse på skoler i USA. Da hadde skolerpersonell blitt saksøkt for lenge siden.. Fakta er at lærere i USA ikke har lov å ta i barna i det hele tatt, for å unngå misforståelser omkring uønsket fysisk kontakt. En lærer kan ikke gi en elev en klem.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #12 Skrevet 12. juli 2007 Dette er bare tull, det er IKKE lov med fysisk avstraffelse på skoler i USA. Da hadde skolerpersonell blitt saksøkt for lenge siden.. Fakta er at lærere i USA ikke har lov å ta i barna i det hele tatt, for å unngå misforståelser omkring uønsket fysisk kontakt. En lærer kan ikke gi en elev en klem. Dette er helt feil; det er lov i flere stater. http://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment "In the United States, 23 states allow corporal punishment in schools. There is some disagreement about how much paddling occurs in US schools. Some estimates place the number of paddlings at approximately 350,000 a year, while the National Association of School Psychologists [11] places the number at 1.5 million cases a year.[12] Evidence suggests that in the United States, racial and sexual discrimination play a large role in school corporal punishment, with black students being much more likely to be hit than white students, and male students being much more likely to be hit than female students, for the same infractions.[13] Corporal punishment of male students also tends to be more severe and more aggressive."
gompen Skrevet 12. juli 2007 #13 Skrevet 12. juli 2007 Det ville jeg aldri ha akseptert. Ville ikke flyttet til et land som godtok dette, uansett. Vold mot barn er skadelig, og får barna til å føle seg utrygge.
Eyore Skrevet 12. juli 2007 #14 Skrevet 12. juli 2007 Fysisk avstraffelse av barn er totalt uakseptabelt i mine øyne uansett!
Gjest Alou Skrevet 12. juli 2007 #15 Skrevet 12. juli 2007 Fysisk avstraffelse av barn er totalt uakseptabelt i mine øyne uansett! Agree, jeg hadde ikke bodd i et slikt land/stat UANSETT hva sm var grunnen til at vi "måtte" det.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #16 Skrevet 13. juli 2007 Dette er helt feil; det er lov i flere stater. http://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment "In the United States, 23 states allow corporal punishment in schools. There is some disagreement about how much paddling occurs in US schools. Some estimates place the number of paddlings at approximately 350,000 a year, while the National Association of School Psychologists [11] places the number at 1.5 million cases a year.[12] Evidence suggests that in the United States, racial and sexual discrimination play a large role in school corporal punishment, with black students being much more likely to be hit than white students, and male students being much more likely to be hit than female students, for the same infractions.[13] Corporal punishment of male students also tends to be more severe and more aggressive." Her mangler det litt forståelse for det amerikanske lovsystemet. De har ikke, slik som oss, en samling lover bestemt av stortinget. De har et lovsystem basert på presedens. De har grunnloven med noen få rettigheter som har noen amendments, og så har de rettskraftige dommer = presedens. Selv om det står i loven at det er lov å slå elever, gir ikke det fullt bilde. Om det i tillegg finnes 10 rettskraftige dommer mot lærere som har slått barn, så står det sterkere. Skal man endre presedens, så presser man saken opp igjennom rettssystemet så langt man må for å få rettskraftig dom i sin favør, noen ganger helt til høyesterett. Likevel blir ikke loven endret, bare praksis. Det må også legges til at USA har et helt annet system for sivile søksmål. Om en lærer slår en elev, kan foreldrene saksøke læreren, skolen, og staten (om det er offentlig skole). Om en jury tilkjenner foreldrene en stor sum penger, vil dette også tvinge skole og stat til å endre praksis. Det vil vise seg svært kostbart å ha en lærer som slår elever; skoler og stat har rett og slett ikke råd til å stille seg så vidåpne for søksmål!
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #17 Skrevet 13. juli 2007 Dette er helt feil; det er lov i flere stater. http://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment Det må legges til at wikipedia ikke anerkjennes som en kredibel kilde i noen sammenhenger, og artikkelen du refererer til har i toppen "This article or section is in need of attention from an expert on the subject."... De sier SELV at artikkelen ikke nødvendigvis danser tett tango med sannheten.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #18 Skrevet 13. juli 2007 Så du bestrider at det foregår utstrakt bruk av fysisk avstraffelse i mange av skolene i sørstatene i USA? Du mener for eksempel at disse utsagnene fra 2005 er falske: "Stephen Gollhofer, principal at Webb City High School, said at the high school both the students and the parents have to choose swats before they are administered. He said students will choose three swats instead of a three-hour detention or suspension, so they can get their discipline over with quickly." "The Webb City school district reported 279 incidents of corporal punishment last year." "I think that corporal punishment and spanking in the schools is completely appropriate," said Michael Banes, a Carthage resident. "I think that there should be an established policy and established boundaries, and I think that if everyone is on the same page, then I think certainly we can spank children in the schools when those boundaries are set."
Mercedes Skrevet 13. juli 2007 #19 Skrevet 13. juli 2007 Hvis dere hadde flyttet til et land der fysisk avstraffelse hadde vært tillatt, også på skolen, hvordan hadde dere taklet det? Jeg ville selvfølgelig flyttet. Etter å ha skapt et sabla rabalder.
Frey Skrevet 13. juli 2007 #20 Skrevet 13. juli 2007 Om jeg av nødvendighet hadde måttet bo der hadde jeg plassert barnet på en privat skole hvor det ikke ble praktisert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå