Gå til innhold

Diesel vs bensin

Cathie

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe en nyere bil nå (2004-2007)

Så vi lurer på om vi skal kjøpe diesel eller bensin.

Dieselen koster jo mindre og dieselbiler bruker mindre diesel på mila, enn bensinbiler bruker bensin på mila, så den delen er jo grei. Men jeg syns å ha hørt noe om nye avgifter på dieselbiler siden de forurenser mer... Gjelder det bare gamle diesel biler eller nye også?

Den bilen vi ser på har partikkelfilter.

Hva er pluss og minus for begge delene?

Synspunkter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et alternativ som til min forundring ikke er så mye utbredt er gassdrift. Det er et ekstra system som bygges på en vanlig bensinbil. Det fungerer automatisk og skifter selv mellom vanlig bensin og gass. Det er langt billigere en diesel og forurenser mindre en bensin biler gjør. Det koster mellom 15-30 000 å få bygget det på men da har man et bedre alternativ en bensin og diesel. Siden gassen er miljøvennlig har den nesten ingen prisstigning heller. Eneste bakdelen er at det kun er shell som har noe særlig utbredt påfylling av gass. Men har man en slik stasjon i nærområdet er det ikke noe problem. Ofte så er bensinbiler billigere en tilsvarende i diesel så da kan kostnaden av ombyggingen likestille de to.

Bortsett fra det er diesel trenden nå om dagen. Det er der de fleste bilfabrikker bruker teknologien sin og det synes…

Caracal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kjører du?

Kjører du lite, så vil du neppe spare inn de ekstra utgiftene en anskaffelse av en dieselbil utgjør.

Kjører du mye, vil du nok spare inn ekstrakostnaden ved anskaffelse av dieselbil med diesel-prisene.

Vi kjører mye, og har diesel. Det lønner seg uten tvil for oss.

Hvordan det ev blir med de nye avgiftene det snakkes om vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kjører du?

Kjører du lite, så vil du neppe spare inn de ekstra utgiftene en anskaffelse av en dieselbil utgjør.

Kjører du mye, vil du nok spare inn ekstrakostnaden ved anskaffelse av dieselbil med diesel-prisene.

Vi kjører mye, og har diesel. Det lønner seg uten tvil for oss.

Hvordan det ev blir med de nye avgiftene det snakkes om vet jeg ikke

Vi kjører en del! Her ikke helt oversikt, men vi skal ha forsikring med 20.000km i året tror jeg..

Det er evt om det kommer noen nye avgifter for diesel biler som skremmer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte diesel. Det er mye billigere i drift, og det ble lovet lavere avgifter av regjeringen. Nå sies det likevel at dieselprisene skal stige?!

Dieselbiler er mer tungkjørte, og trenger lenger tid på å bli varme. Hvis du bor på et sted hvor det er veldig kaldt om vinteren og det ikke er garasje, anbefales det å kjøpe motorvarmer i tillegg.

Vi har kjøpt en 2004 Toyota Avensis turbo diesel STV, og er veldig fornøyd med den. Men det er en liten overgang fra bensinbil til diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassdrift er tingen. Har bygget om ene yankee-bilen, den brukte før voksne 1.3 liter på milen. Nå er den billigere å kjøre enn en Opel Corsa, og det er bra for en bil med 250 hester og 1900 kilo, og ekte fordelingskasse med mekanisk firehjulsdrift.

Diesel kommer jeg aldri i vide verden til å kjøpe, en enkel estetisk grunn er lyden - det høres ut som motoren holder på å rase bare du ymter litt på gassen. Dieselmotorer hører hjemme i lastebiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 år senere...

Annonse

På ‎11‎.‎07‎.‎2007 den 20.36, Caracal skrev:

Et alternativ som til min forundring ikke er så mye utbredt er gassdrift. Det er et ekstra system som bygges på en vanlig bensinbil. Det fungerer automatisk og skifter selv mellom vanlig bensin og gass. Det er langt billigere en diesel og forurenser mindre en bensin biler gjør. Det koster mellom 15-30 000 å få bygget det på men da har man et bedre alternativ en bensin og diesel. Siden gassen er miljøvennlig har den nesten ingen prisstigning heller. Eneste bakdelen er at det kun er shell som har noe særlig utbredt påfylling av gass. Men har man en slik stasjon i nærområdet er det ikke noe problem. Ofte så er bensinbiler billigere en tilsvarende i diesel så da kan kostnaden av ombyggingen likestille de to.

Bortsett fra det er diesel trenden nå om dagen. Det er der de fleste bilfabrikker bruker teknologien sin og det synes…

Caracal

Gass høres skummelt ut. Hva om den eksploderer mens man er i bilen? Nei, tror ikke gass er så trygt.

Anonymkode: 0f2fa...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gass høres skummelt ut. Hva om den eksploderer mens man er i bilen? Nei, tror ikke gass er så trygt.

Anonymkode: 0f2fa...145

Tråden er fra 2007, før et troll dro den opp igjen 12 år etter.

Anonymkode: 6bc0f...fb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...