Lola83 Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Jeg pleier som regel ikke og drømme så mye..men i det siste har jeg drømt veldig, veldig mye..og jeg er helt utslitt når jeg våkner Noen som har opplevd det samme?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Jeg opplever ofte å drømme mye i perioder hvor jeg har mye som jeg er opptatt av, mye å tenke på eller at det er litt kaotisk i livet mitt akkurat da. Eller at jeg har fått mange inntrykk enn jeg pleier, som blir fordøyd gjennom drømmer på en måte. Vet ikke om noe av dette kan være tilfelle for deg nå?
Lola83 Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2007 Jeg opplever ofte å drømme mye i perioder hvor jeg har mye som jeg er opptatt av, mye å tenke på eller at det er litt kaotisk i livet mitt akkurat da. Eller at jeg har fått mange inntrykk enn jeg pleier, som blir fordøyd gjennom drømmer på en måte. Vet ikke om noe av dette kan være tilfelle for deg nå? Ja, det kan stemme det..........jeg får koke opp et par liter med kamillete og drikke før jeg legger meg, kanskje det temmer sinnet litt
Solskinn Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Har du vært ekstra stresset, eller ekstra avslappet i det siste? Drømme gjør vi alltid, men det er ikke alltid de er livlige nok til at vi husker dem. Drømmer kan bli ekstra livlige ved stressperioder, eller ved perioder hvor vi sover mye og tungt, fordi da har vi mer REM søvn som inneholder de ekstra livlige drømmene. Selv merker jeg i stressperioder at jeg tar med meg stresset inn i drømmene, og får stressende drømmer også. Drømmene våre representerer ofte det vi har rundt oss i livet, og det som vi har aktivt i hjernen vår i dagene før søvnen. Dersom du har vært eksta aktiv, stresset eller lignende vil dette ikke forsvinne når vi sovner, og derfor føre til livlige og stressende drømmer. Medisiner kan også påvirke drømmemønsteret, dersom du har begynt på noe nytt.
Fruktig Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Jeg drømmer også masse om dagen. Særlig om morran når jeg bare ligger og døser. Og hver eneste kveld når jeg legger meg, så husker jeg drømmen jeg hadde forrige natt. Det er merkelig. Husker kanskje ikke drømmen om morran eller dagen, men med en gang hodet kommer på puta så husker jeg alt i minste detalj! Rart.
Solskinn Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Jeg drømmer også masse om dagen. Særlig om morran når jeg bare ligger og døser. Og hver eneste kveld når jeg legger meg, så husker jeg drømmen jeg hadde forrige natt. Det er merkelig. Husker kanskje ikke drømmen om morran eller dagen, men med en gang hodet kommer på puta så husker jeg alt i minste detalj! Rart. Vi har en tendens til å drømme eksta mye om morgenen, særlig dersom man våkner for så og sovne igjen. Dette er fordi hjerneaktivitetne da er økt (for å forberede oss på å våkne, og vi har oppvåkningshormoner i kroppen som aktiverer hjernen) dette gjør at vi har mer aktivitet som leder til mer drømmer. Det er samme grunn som gjør at vi drømmer mer under REM søvn enn vanelig sønv, fordi hjerneaktiviteten da er større. Det at du husker drømmene i senga, på puta er også litt naturlig, fordi man letter husker ting i samme tilstand som det man var i når man erfarte dem. Altså kan du lettere huske ting når du er søvnig, dersom du erfarte dem når du sov. Det vil være vanskeligere å huske det samme når man er våken, fordi denne tilstanden er så vidt forskjellig fra den man har når man er søvnig. Om morgenen har man så mye våkenhetshormoner i kroppen, at dette kan være nok til at man ikke husker drømmene, til tross for at man enda er trøtt. Det samme har vist seg med ting man lærer når man er full, dette huser man lettere når man blir full igjen, men husker ikke når man er edru for eksempel. Ganske interessant.
Gjest Borghild Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 Jeg drømmer mye og husker nesten alltid hva jeg har drømt. Drømmer noen ganger så mye rart at jeg er helt utslitt om morran. Drømmen som går igjen mest er at jeg er ute og kjører bil. Noen som vet hva sånne drømmer betyr?
Gjest vimselot Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 Jeg drømmer hver natt og husker alltid hva jeg har drømt, men om jeg husker hundre prosent kan jeg ikke vite... I natt drømte jeg bl.a. at jeg var langt fra edru og kjørte bil i beruset tilstand, midtvinters, sammen med noen venner... (jeg har som prinsipp at jeg aldri rører en bil når jeg har drukket) Det gikk greit i drømmen, jeg kjørte "trygt" og det var snøstorm og helt jævlig føre...bra det var en drøm, jeg har ikke tolket den, men drømte så mye annet rart, bl.a. om bryllupet til ei venninne, der alle gjestene ble bedt om å kle seg i lårkort...
Lola83 Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2007 Takker for de svarene som kom.. Det har blitt bedre nå, drømmer ikke like heftig nå. Tror bare det ble litt mye i en periode, kan ha hatt noe med dødsfall i familien og gjøre Jaja..that´s life
Gjest vimselot Skrevet 19. juli 2007 #10 Skrevet 19. juli 2007 Jeg har ikke vært i noe forhold sammen med en mann på ett år nå, og mine drømmer preges av det, dvs. jeg drømmer ikke så "ofte" om sex, men drømmer mye om eksene mine... Likevel, jeg har ikke noe hastverk med å "finne" meg en mann, selv om jeg liker par stykker... er kanskje litt skeptisk og trenger litt alenetid. Men merker at når jeg har hatt en hektisk periode, så drømmer jeg mer intenst og det er ikke alltid koselige drømmer. Ofte er jeg klar over at jeg drømmer, mens jeg sover dvs. om jeg har mareritt. Men har for mange år tilbake sagt til meg selv, at om jeg får mareritt, skal jeg være bevisst på at det kun er et mareritt... det fungerer, til en viss grad dvs. marerittene er ikke like grusomme og ekle mer og blir de det, så "våkner en del av meg" og vet at jeg bare drømmer, og at det ikke skjer i virkeligheta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå