Gå til innhold

Tips til hund for oss

Fremhevede innlegg

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
En halvtime pr dag er tre tisseturer på ti minutter det. Gidder man ikke gi dyret mer mosjon enn som så bør man heller skaffe seg undulat er nå min mening.

Nå skrev jeg altså 3-4 ganger i hagen (ca. 10-15 minutter per gang) og en halvtimes tur. Tur er stikkordet. Å slippes ut i hagen er ikke en tur. Vi går tur en gang om dagen, og har enda ikke hørt noen klage på bikkjeholdet mitt, men har fått veldig mye skryt. Rart hvordan folk vet hvor mye man "gidder" å gi dyrene sine ved å ha lest en setning på nettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gjerne vise til hvor jeg har skrevet noe som helst om hundeholdet ditt..

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Du må gjerne vise til hvor jeg har skrevet noe som helst om hundeholdet ditt..

Når du siterer mitt innlegg er det da meg du svarer...

Skrevet

Greit å holde tunga rett i munnen pia, jeg har ikke sitert et eneste av dine innlegg i denne tråden. derimot siterte du gjesten som refererte til mitt innlegg ang denne halvtimen.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Greit å holde tunga rett i munnen pia, jeg har ikke sitert et eneste av dine innlegg i denne tråden. derimot siterte du gjesten som refererte til mitt innlegg ang denne halvtimen.

Da beklager jeg, for jeg trodde du hadde sitert meg. Men uansett så sier du at en halvtime ikke er godt nok, rett etter at jeg har sagt at mine bikkjer får en halvtime. Og da tar jeg det personlig, for du kan umulig vite om en halvtime er nok for mine bikkjer, som du ikke har sett på gata engang...

Skrevet

Hjelpe og trøste så hårsår da!

Jeg sier at dersom en halvtime pr dag er alt en bikkje får så burde man ha et annet dyr enn en hund. Jeg skjønner ikke hvorfor du føler deg truffet engang når du sier at din får "3-4 ganger i hagen (ca. 10-15 minutter per gang) og en halvtimes tur" så er jo det langt mer enn kun en halvtime pr dag.

Jeg fastholder at har man ikke mer å gi en hund enn de nevnte 30 minutter kan man kjøpe seg undulat - eller enda bedre: plysjdyr fra Ikea. Du får bare føle deg så truffet du vil, men det endrer ikke min mening. Avsporingen er herved avsluttet fra min side.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Hjelpe og trøste så hårsår da!

Jeg sier at dersom en halvtime pr dag er alt en bikkje får så burde man ha et annet dyr enn en hund. Jeg skjønner ikke hvorfor du føler deg truffet engang når du sier at din får "3-4 ganger i hagen (ca. 10-15 minutter per gang) og en halvtimes tur" så er jo det langt mer enn kun en halvtime pr dag.

Jeg fastholder at har man ikke mer å gi en hund enn de nevnte 30 minutter kan man kjøpe seg undulat - eller enda bedre: plysjdyr fra Ikea. Du får bare føle deg så truffet du vil, men det endrer ikke min mening. Avsporingen er herved avsluttet fra min side.

Hehe... Fordi om bikkja ikke går mer enn en halvtime tur, så betyr jo ikke nødvendigvius det at den ligger for seg selv resten av tida... Hvis du bare bruker tid på dyra/dyret ditt når du går tur, så synes jeg kanskje du brude tenke over hvem det er som burde ha undulat...

Skrevet

Det er tydeligvis vanskelig dette: jeg snakker om en halvtime pr dag, totalt. Det har jeg gjort helt fra jeg nevnte den halvtimen tidlig i tråden. 30 minutter i løpet av 24 timer.

Forøvrig trenger du ikke å bekymre meg for om bikkja mi har det bra ut i fra den standarden du har satt i forhold til din :)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Det er tydeligvis vanskelig dette: jeg snakker om en halvtime pr dag, totalt. Det har jeg gjort helt fra jeg nevnte den halvtimen tidlig i tråden. 30 minutter i løpet av 24 timer.

Forøvrig trenger du ikke å bekymre meg for om bikkja mi har det bra ut i fra den standarden du har satt i forhold til din :)

Jaha, og hvor har jeg sagt hvor mye tid jeg bruker på bikkjene mine?

Skrevet

Her skriver du hva dine bikkjer får:

Nå skrev jeg altså 3-4 ganger i hagen (ca. 10-15 minutter per gang) og en halvtimes tur. Tur er stikkordet. Å slippes ut i hagen er ikke en tur.
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Her skriver du hva dine bikkjer får:

Jeg har skrevet at det er det de får av tur, ikke tid... Ganske stor forskjell... Som jeg sa, hvis du bare bruker tid på dyra dine når du er ute å går tur..........

Skrevet

Kan du ikke fortelle da, hva dine bikkjer får av aktivisering? :)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Kan du ikke fortelle da, hva dine bikkjer får av aktivisering? :)

Joda, det kan jeg godt :) Jeg "trener" lydighet med eldstemor, og såvidt litt hverdagslydighet med yngstefrøkna, for hun har aldri blitt lært så mye (kan sitt, ligg, bli og kom). Zitamor eeeeeelsker å lære nye triks, og det beste som fins er å vise folk hva hun kan. Frisker opp triksene hennes hver dag og lar Indi være med å prøve å feile, selv om hun ikke skjønner et dugg av hva jeg mener :ler: I tillegg leker vi mye, siden begge to er fryktelig barnslige av seg. Minimum 3 ganger i uka børster vi og smører tørr hud (+ klipper klør og potehår når det trengs). De siste 5-6 mnd. har det vært nesten hver dag, pga. forallergi og utslett. Bikkjene får flere timer med kos om dagen, både for kosens skyld og for å sjekke etter flått og se om det har blitt mer eller mindre forutslett på eldstemor, og eksem på yngsten. Vi har også med oss bikkjene overalt... Til venner, foreldre, på hytta... Er stadig på farten, og bikkjene elsker det... Kjøre bil, kjøre buss, tog, gå, sykle... De er med der det er mulig overhodet. Når jeg ikke jobber holder jeg på med dem sikkert 90+% av tiden.

Akkurat sitter minstemor på terrassen og soler seg (er litt kaldt inne når man er nakenhund :ler: ), og eldstetøtta løper rundt og leker med venninna si i hagen, så nå har jeg fri ;)

Skrevet

Da tipper jeg du egentlig ikke er så uenig med meg om at endel heller burde hatt undulat eller plysjdyr fra Ikea isteden for hund likevel jeg :)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Da tipper jeg du egentlig ikke er så uenig med meg om at endel heller burde hatt undulat eller plysjdyr fra Ikea isteden for hund likevel jeg :)

Jeg har da ikke sagt noe annet.. Mange som ikke skulle hatt hund.

Poenget mitt var bare at mange hunder klarer seg helt fint med en halvtime tur hver dag.

Skrevet

Ja, men igjen - jeg snakket om en halvtime totalt.

Bikkjedyret her kan få kortere turer enn en halvtime innimellom og hun, men vi trener også lydighet, har fellestreninger med raseklubben, går spor i tillegg til masse lek og kos (og pelsarbeid, noe hun ikke egentlig setter så stor pris på). Det er summen som teller, og hvis summen er en halvtime pr dag er det for lite i min bok.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Ja, men igjen - jeg snakket om en halvtime totalt.

Bikkjedyret her kan få kortere turer enn en halvtime innimellom og hun, men vi trener også lydighet, har fellestreninger med raseklubben, går spor i tillegg til masse lek og kos (og pelsarbeid, noe hun ikke egentlig setter så stor pris på). Det er summen som teller, og hvis summen er en halvtime pr dag er det for lite i min bok.

Der er jeg helt enig, men igjen, her var det snakk om mosjon. I mine øyne er mosjon=ut og gå/sykle. Men mental mosjon er noe helt annet og faktisk noe jeg tror er enda viktigere enn "ut og gå"-mosjon...

Gjest Gjest
Skrevet

Vel...hvis hunden kun får en halvtimes tur og står i bur resten av tiden, er jeg enig i at det er for lite. Jeg forutsatte et normalt hundehold, hvor hunden fikk bevege seg fritt inne i huset og ute i hagen. Og selvsagt at eieren har samvær med hunden forutenom turene.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Hehe... Tror egentlig jeg og Frey mente det samme, vi bare sier det på forskjellige måter :) Og det tror jeg vi har gjort før og, hvis ikke jeg husker helt feil :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...