Gå til innhold

Tips til hund for oss

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal ikke ha oss hun før om noen år, men har alt begynt å tenke på hvilken type hund som kunne passe for oss.

Vi vil ha en bedagelig familiehund, men som samtidig kan være med på fjelltur.

Vi vil at den skal være noe mindre enn Labradorer ol.

Helst ha relativt kort pels.

Og være en grei "førstegangshund" å håndtere (min mann har aldri hatt hun. jeg har vokst opp med å ha hund, men aldri hatt egen hund i voksen alder).

Er det noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Nå kommer du sikkert til å få like mange forskjellige tips som det finnes hundeeiere. Selv har jeg en boxer, og synes den rasen er fantastisk. Det som gjorde utslaget for oss er at den er regnet for å være veldig familievennlig og leken. I tillegg er han snill, sterk, og har allverdens tålmodighet med ungene. Han stikker aldri av, heller ikke når vi går på tur.

Men det finnes sikkert maaaange andre fine raser. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Nå kommer du sikkert til å få like mange forskjellige tips som det finnes hundeeiere.

He, he.. Det har du vel rett i.

Men bare noen rase-navn å begynne å lese litt om er jo en god begynnelser det også :)

Tips om boxer tas i mot med takk og noteres på listen over hunderaser jeg skal lese mer om.. ;)

Skrevet

Det dere bør tenke over er hvor mye tid har dere til hunden hver dag i forhold til mosjon osv. Dere kan heller ikke regne med at en hund som får en halvtimes tur pr dag skal ha god nok kondis til å være med på fjelltur. Å kikke på rasevelgeren på canis.no kan gi dere noen flere alternativer. Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det dere bør tenke over er hvor mye tid har dere til hunden hver dag i forhold til mosjon osv.

Absolutt. Vi vil ha en hund som "klarer seg med" en tur på ca 90 minutter "til hverdags".

Dere kan heller ikke regne med at en hund som får en halvtimes tur pr dag skal ha god nok kondis til å være med på fjelltur.

En halvtime er vel knapt en tur for noen. Men da jeg vokste opp gikk vi stort sett 1-2 times tur med hunden (buhund) hver dag, og den var OVERSPREK for fjellturer.

Jeg kjenner også til folk som har hund (golden retriver) som ikke blir gått tur med hver dag en gang og likevel er med på fjellturer som bare det. Så jeg tror absolutt det finnes muligheter for å hunder som både kan være med på fjelltur og samtidig klarer seg med

Å kikke på rasevelgeren på canis.no kan gi dere noen flere alternativer. Lykke til :)

Takk for tips. Jeg skal kikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Da har jeg funnet ut at boxere er både vel store og har vel stort aktivtetsbehov i forhold til det vi er ute etter..

Noen andre tips?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Jeg har alt "bladd gjennom" alle rasene på canis.no og fant ikke det jeg leter etter.

Alle hundene du forslo hadde "middels aktivtetsbehov" og det tror jeg blir litt for stort aktivtietsbehov for vårt liv (vi vil jo ikke at den skal "gå på veggen" heller.. ;) )

Skrevet

Tja, middels aktivitetsbehov er ikke så voldsomt mye da. Men du kan jo se på noen av de mindre terriertypene (norwich eller norfolk).

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mulig middels aktivtetsbehov ikke er så "ille" som jeg er redd for.. Jeg "fikk skrekken" for aktive hunder av en border collie, men ser at de er oppfør som "meget stort aktivitetsbehov".

Takk for at du satte det litt i perspektiv. Ser jeg på de med middels aktivtetsbehov har jeg litt mer å velge i :)

Skrevet

Bare hyggelig. Hadde du ikke vært negativ til pelsstell så hadde dvergschnauzeren vært perfekt :)

Skrevet

Hvis du skal ha en middels stor hund med lite aktivitetsbehov, og lite pelsstell er det bare 3 raser som anbefales av Canis rasevelger; engelsk bulldog, shar pei og wippet. Men da spørs det om de er særlig egnet til å være med på fjelltur.

Jeg tror du må gå for middels aktivitetsbehov, og ikke være så redd størrelsen kanskje. Da har du mer å velge i. Berner Sennen er for eksempel en herlig sofahund som har styrke og utholdenhet til å være med på fjelltur. Men stor, ja. (ekstremt vakker :rødme: )

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du skal ha en middels stor hund med lite aktivitetsbehov, og lite pelsstell er det bare 3 raser som anbefales av Canis rasevelger; engelsk bulldog, shar pei og wippet. .

Det er derfor jeg spør her, fordi jeg ikke er interessert i noen av disse... ;)

Synes faktisk ikke det var en eneste fristende hund på de canis sidene, og jeg har jo sett mange gode hunder andre steder. Så jeg er nok på jakt etter en annen type hund.

Jakten fortsetter.. :) Bra jeg har noen år på meg, ikke sant.. :)

Skrevet
Det er derfor jeg spør her, fordi jeg ikke er interessert i noen av disse... ;)

Synes faktisk ikke det var en eneste fristende hund på de canis sidene, og jeg har jo sett mange gode hunder andre steder. Så jeg er nok på jakt etter en annen type hund.

Jakten fortsetter.. :) Bra jeg har noen år på meg, ikke sant.. :)

Hva med en blandingshund? Du har jo god tid, og kan se etter kombinasjoner av raser som du liker, men kanskje ikke syns er optimale. Da kan du få ned størrelsen, kort pels istedet for lang osv. Men gemyttet bør selvfølgelig være jevnt, så du vet sånn omtrent hva du får.

Her er en link til en side som har systematisert det litt. Syns det er kjempespennende med blandinger jeg, da blir hunden liksom enda mer "unik". :tommel::)

http://www.dogbreedinfo.com/hybriddogs.htm

Gjest Gjest
Skrevet

Så mye morsomt å sette seg inn i :)

Tusen takk for all hjelp!!

Jeg skulle forresten ønske meg "hvilken rase er det" funksjon på TV`n.. ;)

Vi får jo se litt ann hva tilfeldighetene bringer de neste årene også. For vi har også vært inne på tanken om å ta til oss en omplassert hund.

Skrevet

Hei Hei.<3

Jeg må si at vi skulle ha en familie hund og det ble da en beagle. Jeg syntes det er en veldig flott rase. Nyderlig og veldig søøøt hund.Det er en 3 farget ikke for liten men lite. Den er også en hund du kan ha med på fjellet og ut i skogen. Det som ligger i den rasen er at den liker å gå turer. Men vis du leter etter en som er veldig søt, lat og ikke trenger å gå lange turer, men som også er en familie hund så er nok en spanish cocer spaniel noe

Klem <3 :tommel:

Skrevet

Spanish cocker spaniel? Cockeren er inndelt i amerikansk eller engelsk type, men regnes for å være en engelsk rase. Den er på samme måte som beagelen opprinnelig en jakthund, så noe jaktinstinkt må påregnes og den har i utgangspunktet et middels aktivitetsbehov (også som beagelen) - såfremt man ikke får en av jaktlinjer hvor aktivitetsnivået er høyere.

Gjest Gjest
Skrevet
Det dere bør tenke over er hvor mye tid har dere til hunden hver dag i forhold til mosjon osv. Dere kan heller ikke regne med at en hund som får en halvtimes tur pr dag skal ha god nok kondis til å være med på fjelltur.

Dette er jeg ikke enig i. En hund som får en halvtimes tur daglig har god nok kondis for en fjelltur. Mine hunder får vanligvis ikke mer mosjon til daglig, men er i veldig god fysisk form likevel. Av og til blir de med på lange turer eller raske turer, snørekjøring eller sykkel. Det går helt fint. Må legge til at de går fritt både inne og i hagen i tillegg.

Det er en fordel å ikke gjøre hunden avhengig av to timer med tur hver dag. Da blir hunden veldig rastløs og urolig hvis han ikke får turen sin en dag. Hunden skal tilpasse seg deg og dine rutiner. Hvis du blir hundens "slave" er ikke hundeholdet hyggelig mer, da er det bare slitsomt.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Dette er jeg ikke enig i. En hund som får en halvtimes tur daglig har god nok kondis for en fjelltur. Mine hunder får vanligvis ikke mer mosjon til daglig, men er i veldig god fysisk form likevel. Av og til blir de med på lange turer eller raske turer, snørekjøring eller sykkel. Det går helt fint. Må legge til at de går fritt både inne og i hagen i tillegg.

Det er en fordel å ikke gjøre hunden avhengig av to timer med tur hver dag. Da blir hunden veldig rastløs og urolig hvis han ikke får turen sin en dag. Hunden skal tilpasse seg deg og dine rutiner. Hvis du blir hundens "slave" er ikke hundeholdet hyggelig mer, da er det bare slitsomt.

Helt enig... Reagerte litt på det samme egentlig. Mine hunder veldig bedagelige og koser seg på sofaen på rommet deres så og si hele dagen. Er ute i hagen 3-4 ganger om dagen + en halvtime/time med tur til vanlig. Men har da allikevel hatt dem med på fjellturer der vi har gått alt fra 3 til 7 timer i løpet av dagen uten noe problem.

Verre er det jo hvis det er snakk om å plutselig ta en 10-timers sykkeltur i raskt tempo :ler: Men så lenge det er snakk om å gå, så tror jeg det skal være noe som ikke stemmer hvis bikkja tar skade av en fjelltur :)

Skrevet

En halvtime pr dag er tre tisseturer på ti minutter det. Gidder man ikke gi dyret mer mosjon enn som så bør man heller skaffe seg undulat er nå min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...