Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 Datteren min (6 år) har køyeseng og nå i kveld ramlet hun ut. Neseblod over alt (hun blør veldig lett neseblod) stor donaldkul i panna og hoven underleppe med sprekk på innsiden. Svevet var fra ca 160c, høyde- hun er ca 112cm. Etter å ha trøstet, tørket og kos sovnet hun raskt (hun er av natur en skikkelig "tøffing/hardhaus"). Tok en telefon til legevakta for sikkerhets skyld. De mente at jeg skulle vekke henne noen ganger i løpet av natten for å sjekke tilstand. Noen ganger? Ett par ganger? En gang i timen?
Gjest Frysepulver Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 http://home.online.no/~kneshei/hjryst.htm Det stod her ihvertfall
Gjest Frysepulver Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=3810 Hm, og her står det at pasienten skal vekkes to ganger den første natten
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #5 Skrevet 10. juli 2007 Da sønnen min hadde hjernerystelse vekket vi han hvert 15 min hele natten. Stilte han spørsmål for å sjekke bevissthetstilstand. Spør f.eks hva hun heter og hvor gammel hun er. Må tilføye at sønnen min besvimte og var trøtt og kvalm. Dette går nok helt fint, men greit å følge med litt i natt. Jeg ville i hvert fall ikke vekket henne sjeldnere enn en gang i timen.
Gjest Mor til svalestuperen Skrevet 10. juli 2007 #6 Skrevet 10. juli 2007 Tusen takk for svar og tipset om å spørre navn/alder. Da er alarmen satt til en gang i timen for denne natten. Har vært inne å snakket med henne flere ganger allerede. Fått henne til å sette seg opp for også å sjekke nakkestivhet/smerter (tipset fra legevakta). PS: For å se det positive i alt; i kveld lærte hun i allefall at det er en grunn til at mor alltid sier NEI til å ha med seg "alle" lekene opp i senga.
Gjest Mor til svalestuper Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Det gikk veldig greit i natt! Sovegris som hun er likte hun ikke å bli vekket- men svarte veldig greit på alle spørsmål. Kunne ikke helt forstå hvorfor jeg spurte om hva hun heter og alderen; mamma- det vet du da, det er jo du som bestemte hva jeg skulle hete! I dag er det donaldkul i panna, blyunderleppe med sprekk på innsiden og er sort/lilla under haka- men blid som ei sol og ved friskt mot! Spurte nettopp om vi kunne dra på fjellklatring i dag- men tror nok vi utsetter det til en annen dag. Hun er ei herlig tøff jente- tidvis vimsete/klønete- men som hun sier selv når hun "tryner": Jeg er da ikke lagd av porselen!!!
Gjest vsn Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 (endret) Ser ut som at det gikk bra. Kvalme er et kjennetegn ved hjernerystelse. Og hvis kvalmen ikke gir seg, og det er hevelse må man mistenke skallebrudd. Har opplevd å få inn en pasient som hadde falt og slått bakhodet på isen. 5 cm kutt i bakhodet. Kjempekvalm. Fikk en 6-7 cm lang hevelse i panna etterhvert. Ble tatt CT som viste skallebrudd. Skikkelige skumle greier! Ble lagt inn til observasjon, og det gikk heldigvis bra. Endret 11. juli 2007 av vsn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå