Gå til innhold

etre avoir


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Takk! Det er en undersøkelse hvor elever skulle svare hva som var lett og vanskelig. De andre språkene i undersøkelsen kan jeg, men jeg kan ikke et ord fransk. Da tolker jeg de slik at hjelpeverb er vanskelig, er det snakk om at noen verb trenger "ha", andre "være" som hjelpeverb i perfektum? Kan du forklare grovt hvordan fordelingen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo egentlig to verb dette "å være" og " å ha", men begge kan og brukes som hjelpeverb, så en må nesten ha en hel setning for å få noe med mening i, men det kan vel muligens være et eller annet uttrykk. Jeg har sett de være brukt sammen slik, men ingen "bjeller" ringer i hodet mitt akkurat nå, det er så mange år siden jeg praktiserte dette språket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Eller kan det være at de er uregelmessige og elevene derfor synes de er vanskelige? Perfektum lærer man vel kanskje først senere? Det er snakk om elever som har lært fransk på ungdomsskolen i et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Eller kan det være at de er uregelmessige og elevene derfor synes de er vanskelige? Perfektum lærer man vel kanskje først senere? Det er snakk om elever som har lært fransk på ungdomsskolen i et halvt år.

Hvis det er snakk om et slikt nivå, er det nok uregelmessigheten i bøyingen som er problemet, ja. Og der er det nok dessverre pugging, kombinert med lure øvelser som er den eneste måten å få det inn på. Greit nok at man lærer språk ved å bruke det, men bøyingen av så basale verb er så grunnleggende at det er like greit å få det inn først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Enig med deg i det, men jeg skal bare forsøke å systematisere informasjonen som kom fram i undersøkelsen. Akkurat nå savner jeg litt kunnskap i statistikk. Du har vel ikke tilfeldigvis noen tips å komme med på det området også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Enig med deg i det, men jeg skal bare forsøke å systematisere informasjonen som kom fram i undersøkelsen. Akkurat nå savner jeg litt kunnskap i statistikk. Du har vel ikke tilfeldigvis noen tips å komme med på det området også?

Nei, dessverre. Jeg kunne faktisk trengt litt selv, også, for jeg sitter på en ganske stor mengde data (språkdata...) jeg har samlet inn, og hvor jeg gjerne skulle hatt litt statistikker, selv om det ikke egentlig er ting jeg sysler med til daglig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

:) Da ser det ut til at vi har et lignende problem, selv om problemet mitt er et nivå lavere (utenlandsk grad, noe ala hovedfag). Det høres spennende ut det du holder på med. Lykke til.

Uansett takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kan det være at de er uregelmessige og elevene derfor synes de er vanskelige?

Det kan nok være det, ja. Det er jo nesten umulig å kommunisere uten å bruke disse to verbene, så det er viktig, selv på et veldig tidlig stadium, å lære å bøye dem i presens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...