Gå til innhold

Om menn og kvinners utdannelse


Gjest KATTAstrofe

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe

Blir menn skremt av kvinner som tar utdannelse?

I går var jeg ute med ei venninne som studerer psykologi. Vi ble sittende å prate med et par gutter i en sofa, og han ene fyren ble helt paranoid og mente hun var "ute etter ham" siden hun studerer psykologi. Til slutt reiste han seg og sa "dette takler jeg ikke, jeg klarer ikke å prate med dere", og så gikk han.

Selv har jeg valgt en ganske utradisjonell utdannelse til jente å være, og har etterhvert erfart at å snakke om utdannelse og intellektuelle tema er en mye mer effektiv måte å avvise innpåslitne menn på, enn å faktisk si at en har kjæreste eller ikke er interessert. Da backer de fleste ut, og jeg får skilt "klinten" fra "hveten" :briller:

Er det flere som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd dett på samme måte, men jeg har opplevd folk med psykologutdannelse som har tolket ting andre forteller.

Det er egentlig ganske "slitsomt". Men din venninne trenger jo ikke å være av denne typen da..

F.eks hvis en person forteller at h*n er redd for katter, så begynner personen som er psykolog å forteller HVORFOR h*n er redd for katter og spør om det skjedde noe da h*n var barn eller sånne ting.

Teit eksempel, men du skjønner kanskje hva jeg mener?

Det kan jo hende at denne fyren har vært ute for sånt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns män av alla slag där ute... många är "rädda" för starka kvinnor och en kvinna som har en hög utbildning, kanske i ett mansdominerat yrke/fag är ett "hot" mot hans manlighet.

Möter du en sådan man kan du lika gärna vara utan honom. Finn en mann som uppskattar dig som du är och som prisar dig och dina ambitioner och utbildning. (och som älskar dig)

Psykologer skrämmer många oavsett om de är kvinnor eller män, precis som läkare faschinerar och ofta får svara på sjukdomsfrågor från intresserade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg opplevde dette selv om psykologistudent. Guttene var da på min alder ca. 22 år. De fleste var unge og hadde holdningene intakt. Så på dette som et tegn på umodenhet og usikkerhet hos gutta. Det gikk forøvrig raskt over da jeg året etterpå begynnte på sos. ant. - :blunke:

Har aldri i ettertid opplevd at noen har bækket unna p.g.a en lang utdannelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok psy grf ble jeg OFTE spurt på byen "sitter du og analyserer meg nå?" og mitt standardsvar var alltid "ja, jeg kan se en helt tydelig anal fiksering". Det skremte homofobene det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Utdanning eller ikke utdanning; det er da vel kroppen vi er ute etter..? :ler::ler:

Unnskyld, jeg kødda! Min kjære er jurist, betydelig mer (ut)dannet enn meg. Jeg elsker henne ikke for alle vekttallene, men vekttallene underbygger/illustrerer det jeg liker best hos henne - at hun er smart, målrettet og sta!

Jepp, jeg er en heldig fyr! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg hadde litt problemer med gutter på byen en stund. De bare forsvant da hun sa at hun studerer fysikk... Dette skjedde riktignok på typiske "kjøttmarkeder", mulig at gutter på sjekker'n blir litt skremt av jenter som ikke driver med typiske jenteting. Andre steder og i andre sammenhenger virker det ikke som om gutter har problemer med jenter som studerer krevende fag.

Når dere sier at enkelte gutter har blitt stresset av at jenter studerer psykologi, kan det tenkes at det er nettopp fordi det er psykologi, og kanskje ikke fordi det er høyere utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en liten stund i Forsvaret, og det er en del gutter som blir litt merkelige når jeg sier det.

Tror jeg er en maktsyk, befalende bitch, eller noe...

Nå er det nok litt overraskelse inne i bildet også, siden jeg ikke akkurat ser ut som en kriger :ler: - men for meg virker det som om jeg plutselig er over på "deres" side - og de kan ikke lengre leke "macho".

Nå gjelder dette selvsagt bare usikre gutter, men det finnes jo endel av dem.

Når det er sagt, går psykologi-grunnfag-studenter meg ofte på nervene selv. Særdeles mange av arten har en helt utrolig navlebeskuende holdning, og det er jo mulig det er en grunn til at han stakk. *grøss* Pleierå gjøre det selv gitt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.

jeg tror en del folk går rundt og regner med at psykologer/psykologistudenter er tankelesere eller sitter og analyserer alt de sier og gjør...

nå kan det jo være at din venninne oppførte seg på en måte som ga ham grunn til å tro det var akkurat det hun gjorde, det vet jo ikke jeg noe om.

eller så var bare fyren paranoid og uvitende.

eller en kombinasjon.

nåja. hvis menn lar seg skremme av at man er utdannet, er det jo like greit å være kvitt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i forsvaret en uke jeg, så alle bare ler av meg når jeg sier dette..... :ler:

Neida, over til alvor

Jeg har aldri opplevd det, men så studerer jeg sykepleie da........... :D

Men det er sant som dere sier, gutter som ikke takler kvinner med utdannelse, hjerne osv er umodne og fortjener en ikke likevel.

Da er det like greit at de går

Men jeg tror jammen jeg skal bruke den taktikken neste gang en innpåsliten kar kommer bort til meg, og " jeg har kjæreste" ikke fungerer..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks hvis en person forteller at h*n er redd for katter, så begynner personen som er psykolog å forteller HVORFOR h*n er redd for katter og spør om det skjedde noe da h*n var barn eller sånne ting.

Har du opplevd at en psykolog har gjort dette? Tror at dette er mer vanlig blant psykologistudenter. Vil tro og håpe at de aller fleste psykologer er modne og kloke nok til ikke å gjøre slike ting. Tenker nå på situasjoner hvor de møter mennesker de ikke har møtt før. Mener selvfølgelig ikke at psykologer må veie sine ord nøye av frykt for å si noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...