Gjest Cienna Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Ja, da har jeg endelig funnet mannen i mitt liv Til neste år skal vi gifte oss, men vil ikke gifte meg i kirke eller på Tinghuset....så hvordan kan vi da gå frem? Og hvordan er det med vitner etc? Trenger vi en person hver som vitner? Er helt brød på dette jeg...
Gjest Bellatrix Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Ja, dere trenger vitner. I teorien kan dere gifte dere hvor som helst hvis dere får en til å vie dere. Det kan være en sorenskriver, dommer-fullmektig, byfogd, HEF (vet lite om hef, men de kan vie par) eller en prest. I praksis kan det være vanskeligere fordi det er ikke alle vigslere som vil vie folk hvor som helst.
Gjest Frysepulver Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Jeg skal være forlover nå i sommer og det paret vies av en vigsler fra Human-Etisk forbund i skogen.
Gjest Cienna Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Tusen takk for svar:) Jeg tenkte på et enkelt bryllup med bare to forlovere....kanskje i skogen eller på en strand...reise bort på bryllupsreise i noen uker:) Så får vi heller ha en liten venne/familiefest når vi kommer tilbake....vil ikke at noen skal vite om det før etter vi er gift....orker ikke alt oppstyret....
Pastor Knut Skrevet 9. juli 2007 #5 Skrevet 9. juli 2007 Tusen takk for svar:) Jeg tenkte på et enkelt bryllup med bare to forlovere....kanskje i skogen eller på en strand...reise bort på bryllupsreise i noen uker:) Så får vi heller ha en liten venne/familiefest når vi kommer tilbake....vil ikke at noen skal vite om det før etter vi er gift....orker ikke alt oppstyret.... Lykke til. Unitarkirken kan skreddersy et slik bryllup for deg helt gratis
Gjest Cienna Skrevet 9. juli 2007 #6 Skrevet 9. juli 2007 Takker:) Ser også at folk skriver om skjemaer her...hva er dette og hvordan går en frem for å få fatt i dem? Hvem skal ha hva??? Herlighet...er forvirret her
Branna Skrevet 9. juli 2007 #7 Skrevet 9. juli 2007 Vi skal vies av Human-Etisk Forbund, og vi skal ha utevielse. Vigsleren vår er utrolig hyggelig, og vi får veldig mange valgmuligheter med henhold til vielse. Tror de er ganske fleksible på hvor vielsen kan foregå også. Det eneste med HEF er jo at det koster litt (vi betaler 3700,-), og at en av partene må være medlem, men vi føler at det er verdt det. Vi får det perfekte bryllup!
Ian Skrevet 9. juli 2007 #8 Skrevet 9. juli 2007 (endret) Dere kan gifte dere ombord på et skip! Kapteinen har rett til å vie dere (Oh cheesus, innså nettopp at litt av manndommen min fløy ut av vinduet dunka hardt ned i fortauet.) Endret 9. juli 2007 av Johno
Gjest Gjest_Snuppa_* Skrevet 10. juli 2007 #10 Skrevet 10. juli 2007 Vi ble viet av en vigsler fra HEF, de er veldig fleksible på utforming av seremonien, og så trenger du jo ikke å bekjenne deg til noen religion. (Ja, Pastor Knut, jeg vet at du vier også ikke-kristne, men Unitarkirken er fortsatt en type kirke) Skjemer du må fylle ut finner du her: http://www.regjeringen.no/en/dep/bld/Docum....html?id=437426 Du og forloveden din må fylle ut hvert deres skjema (erklæring fra brudefolkene), og hver deres forlover må fylle ut et skjema (forlovererklæring). Putt alle fire skjemaer i en konvolutt og send til ditt lokale folkeregister. De skriver ut en prøvingsattest, som er gyldig i 4 mnd. Tiden de bruker på å skrive en prøvingsattest varierer, men det er ikke lurt å sende inn papirene mer enn 4 mnd før bryllupet, for du kan risikere at de er kjappe og skriver ut en prøvingsattest som ikke er gyldig til brylllupsdatoen... Dersom du og/eller han ønsker navneendring også, fyller du/han ut skjemaet for navneendring og putter i samme konvolutt som erklæringene. Da vil det stå på prøvingsattesten hva navnet ditt/hans kommer til å være etter bryllupet. Når dere får prøvingsattesten fra folkeregisteret, leverer dere denne til vigsleren. Etter bryllupet sender vigslereren den undertegnede prøvingsattesten til folkeregisteret, som på grunnlag av denne skriver en vigselsattest og sender til dere. Lykke til!
Gjest Cienna Skrevet 11. juli 2007 #11 Skrevet 11. juli 2007 Ohh...tusen tusen takk for svar:) Da skal jeg gjøre det 4 mnd. før bryllupet til neste år da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå