Gå til innhold

SUV

Gjest Taxi

Anbefalte innlegg

Gjest vigling

Kan jeg slenge meg på tråden? har blitt litt betatt av forester,(kanskje 2003 modell). Har noen plusser og minuser å komme med? eventuelt alternativer i samme eller rimligere prisklasse. Hva med bensinforbruk og lignende? Trenger en bil som kan dra en hestehenger på glatt føre, men har ikke allverden av økonomi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om jeg ikke ville valgt noen av disse bilene (jeg liker større saker..), så vil jeg kun anbefale èn av disse nye SUV'ene. Forresteren. Den har grei bagasjeplass, er kvikk, presis å kjøre, god plass innvendig, ikke så ille utseende og ok pris. Det eneste jeg har merket meg som er negativt er at visse modeller kan slite litt med mellomakslene, kanskje også bæreledd og kulelager (jeg er ikke sikker)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landrover discovery er en bil som koster opp mot en million, så med et budsjett på 2-300 000 er det nok ikke særlig aktuelt for ts.....

Når det er sagt, så finner dere nok ikke bedre bil da:) Den slår Landcruiseren langt ned i støvlene når det gjelder komfort og kjøreegenskaper.

Jeg villle ha kjøpt en stasjonsvogn med 4wd jeg, de har mye bedre plass i bagasjerommet enn suvene. Vi har en Xtrail, og med hund og snart tre unger er det veldig begrenset plass.... Den er jo god å kjøre da, og sprek, også kan 4wd skus av. Det er genialt, fordi de fleste trenger jo ikke 4wd hele tiden. Når man kjører med 2wd bruker man mye mindre diesel, og det er jo absolutt en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nye kriterier for bilen vår! Jeg må nå ha plass til 2 hundebur baki, vi har fått oss en collie :)

historikk: Bestemte oss for freelander, fant ut at det var mye feil på dem... er fortsatt litt usikre for liker bilen.

Bestemte oss for Rav-4, men har funnet ut at vi ikke får 2 hundebur baki der tror jeg... selv om vi tar ut setene. ser veldig smalt ut mellom hjulkassene der.

Lurer litt på Touran med grønne skilter fordi vi ikke klarer å finne og bestemme oss for noe annet. da kan vi få en ny bil til en rimelig penge og plenty av plass... Men blir ikke akkurat suv da... :sjenert:

Endret av Taxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal trekke hestehenger på glatt vinterføre så er dere nødt til å ha en bil med sterk dieselmotor. Og, for all del ikke en bensinbil, da blir nok bensinutgiftene skyhøye. Forresteren fins kun i bensinutgave.

Vi kjører mye med hestehenger selv, og har en Nissan Xtrail. Men, den er altså ikke særlig god på glatt vinterføre, og slett ikke i oppoverbakker. Bilen er altfor lett. Det vil nok en Touran også bli, uten at jeg kjenner til den bilen. Har hørt av min far, som kjører Touran på jobb, at det er veldig mye feil på girkassene på de bilene, foressten. De har visst hatt problemer med mange av dem.

Endret av rangi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal trekke hestehenger på glatt vinterføre så er dere nødt til å ha en bil med sterk dieselmotor. Og, for all del ikke en bensinbil, da blir nok bensinutgiftene skyhøye. Forresteren fins kun i bensinutgave.

Vi kjører mye med hestehenger selv, og har en Nissan Xtrail. Men, den er altså ikke særlig god på glatt vinterføre, og slett ikke i oppoverbakker. Bilen er altfor lett. Det vil nok en Touran også bli, uten at jeg kjenner til den bilen. Har hørt av min far, som kjører Touran på jobb, at det er veldig mye feil på girkassene på de bilene, foressten. De har visst hatt problemer med mange av dem.

Takk for innspill, men vi skal ikke kjøre hestehenger... :) også vil vi ha automat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_rangi_*

Jeg vet at dere ikke skulle kjøre hestehenger, men det var noen som kuppa tråden din som spurte om hestehenger, så jeg svarte på det også.

Og, også automatgirbiler har girkasse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Vi har enda ikke kjøpt noe bil!!!!!!! men nå lurer vi på en mitsubishi pajero med grønne skilter, 2002 mod. noen som har noen formening om en sånn bil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøpt ennå? Huff, jeg vet det er utrolig vanskelig å bestemme seg. Kan ikke gi noen tips, jeg har egentlig bare hatt gammel Volvo stasjonsvogn og Range Rover vogue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøpt ennå? Huff, jeg vet det er utrolig vanskelig å bestemme seg. Kan ikke gi noen tips, jeg har egentlig bare hatt gammel Volvo stasjonsvogn og Range Rover vogue.

hehe, ja, grunnen er at vi sitter med en audi som vi enda ikke har fått solgt. men så har vi enda ikke klart å bestemme oss da... vi bestemte oss jo for en touran, men så så jeg denna pajeroen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo et spørsmål om hva man har bruk for og hva man har lyst på, hvis man da ikke klarer å finne en bil som oppfyller begge kriteriene. ;) RR er nok mer bil enn jeg egentlig har bruk for, men det er jo greit å kunne legge ned baksetet, stappe inn 2 terrengsykler + bagasje og fortsatt ha kjempegod plass, også i framsetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor er det viktig at bilen er en SUV?

Lurte på det samme. Disse motebilene har stort sett samme fremkommelighet som en vanlig stasjonsvogn med firehjulstrekk, men gir fra seg mye i komfort, lasteevne og sikkerhet.

(og hvor på kloden kommer det fra at Discovery er en bra bil? :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om antall setet ikke må være flere enn 2,hva med ssangyong Rexton? (Rexton

Vet at dette er en veldi bra bil,da jeg har jobbet me de i flere år.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor er det viktig at bilen er en SUV?

Det lurer jeg også på. Som noen andre skriver her inne, så har de fleste 4wd stasjonsvogner mye større bagasjerom og bedre komfort enn disse suvene.

Discovery 3 er en bra bil! Jeg har kjørt alle de store grøntreg 4wd i den klassen (Land cruiser, rexton, pajero, pathfinder, patrol, jeep osv), og disco 3 er den SUVERENT beste på komfort og kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discovery 3 er en bra bil! Jeg har kjørt alle de store grøntreg 4wd i den klassen (Land cruiser, rexton, pajero, pathfinder, patrol, jeep osv), og disco 3 er den SUVERENT beste på komfort og kjøreegenskaper.

Og jeg har skrudd dem. Også kollisjonsskadete. De suger. Tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og jeg har skrudd dem. Også kollisjonsskadete. De suger. Tro meg.

Jeg er sånn sett likeglad med hvordan de er å skru på, jeg kjører disco jeg da;) .... Jeg har kjørt min i 50 000 km på et år, og er iallfall strålende fornøyd. Ingen som klaga på den da jeg måtte skifte bakskjerm og div etter en skade heller. Muligens forsikringsselskapet da, siden det er voldsomt dyre deler på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om antall setet ikke må være flere enn 2,hva med ssangyong Rexton? (Rexton

Vet at dette er en veldi bra bil,da jeg har jobbet me de i flere år.

vet om en del hestefolk som har kjøpt de der og de er alt annet en fornøyde ihvertfall... blir litt sånn "funker - funker ikke" fra dag til dag.

men sikkert en grei bil hvis man kun kjører på flate fine veier uten særlig vekt bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn sett likeglad med hvordan de er å skru på, jeg kjører disco jeg da;) .... Jeg har kjørt min i 50 000 km på et år, og er iallfall strålende fornøyd. Ingen som klaga på den da jeg måtte skifte bakskjerm og div etter en skade heller. Muligens forsikringsselskapet da, siden det er voldsomt dyre deler på dem :)

Jo, men akkurat dette har jeg beskrevet før. Det er klin umulig å si noe om de forskjellige bilene som bilkyndig person, fordi det kommer alltid en eier som forteller at "jammen det er jo sånn og sånn fabelaktig, og aldri problemer". Derfor gir jeg ofte opp alle disse diskusjonene, fordi det som oftest ikke er noe poeng å legge frem det man vet av erfaring, tilbakekallinger, feilrapporter og prøving/feiling. Eierne som stort sett leverer bilene til oss som skrur vet som regel langt bedre uansett.

Jeg driter i hvor flott det ser ut og hvor komfortabelt det er, det er en møkkabil å skru på fordi kvaliteten på originaldelen er shaite og ost. Den er en skummel doning i front OG sidekollisjon, fordi den har en lei tendens til å finne ut at "hei, jeg skal legge meg på siden, jeg!" (som mange andre populære SUV's for så vidt, derfor er jeg mindre glad i dem). Elektronikken på britiske biler har en trist tendens til å være kjipere enn nødvendig, og Discovery/Freelander/Range er intet unntak. Jeg hadde forstått det om det var for å spare inn penger, men det argumentet holder ikke når du sammenligner løsninger og patenter.

Og bremsene gidder jeg ikke kommentere engang.

Da kjøper jeg heller CR-V, X-Trail eller til og med en RAV4. Det er iaffal mindre penger for akkurat samma tøvet, med litt mer leveverdig verditap.

Personlig ville jeg spanet inn et godt eksemplar av Jeep Grand Cherokee og spandert på et gassanlegg. Eller en Forrester, den holder i massevis - på tross av boxermotor.

Disse to er biler som faktisk greier ta seg fram om det er derfor man kjøper en SUV. Det er bagasjerom og tilstrekkelig komfort. Det går ann å reparere dem uten at man legger til 2 nye sider i ordboken med unevnelige gloser, og ikke minst - de tåler juling.

Aller helst ville jeg ikke hatt en SUV under 2 tonn, men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg driter i hvor dum bilen er å skru på, for jeg kjører som sagt 50 000 km/år, og setter komfort laaangt høyere enn hvordan bilen er å skru på. Du kan jo ikke sammenligne Discoen med Forrester, Rav og Xtrail da, det er jo biler som ikke er i samme klasse som discoen, verken størrelsesmessig eller prismessig.

Samma for meg hva du syns, vi har en Xtrail og vi, og den er iallfall ikke nær så komfortabel å kjøre. Hvis Discoen er så drit som du sier, så er det vel rart den får bra score på sikkerhetstester da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...