Gå til innhold

SUV


Gjest Taxi

Anbefalte innlegg

Hello! Kjæresten og jeg vil kjøpe SUV. Kriteriene våre er automatgir, diesel, årsmodell fra 2000 og nyere, plass til hundebur baki. Aller helst ville vi hatt en Landcruiser eller XC90, men det blir for dyrt. :( så vi har sett på billigere suv'er som x-trail, cr-v, freelander og rav4. Vi har forstått at vi ikke kan få kombinasjonen diesel og automat på disse, så vurderer derfor å ta bensin og automat. Men så tenker vi på at alle de nyeste versjonene av de overnevnte kommer med diesel og automat nå, og at der derfor kan bli vanskelig å få solgt en med bensin og automat etter hvert... Hm, det skal ikke være lett:) vi har tenkt til å bruke mellom 200 og 300 000 på en SUV.

Hjelp meg å velge SUV! Jeg tror vi slår fra oss Rav4 fordi den har litt lite bajasjerom... Er det andre merker vi burde sjekket ut? hvilken suv anbefaler du til våre kriterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler vel Audi Allroad - men den får man ikke til den prisen...

Men det kan være verdt å sjekke ut Subaru Forrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Subaru Forester, anbefales ikke. Treig og ukomfortabel bil.

Jeg ville ha valgt RAV4, synes den virker veldig solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i rav4 er det ikke plass til hundebur bak? veldig lite bagasjerom på den da... lurer litt på cr-v eller x-trail jeg altså, bare så synd de ikke fås med diesel og automat :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAV4 har dårlig plass til hundebur, ja. Det samme mener jeg Subaru Forrester har.

Merker jeg synes det er håpløst å lage en suv uten bagasjeplass.... murr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception
Merker jeg synes det er håpløst å lage en suv uten bagasjeplass.... murr!!

De er ikke laget for å være praktiske på den måten, men for å se kule ut og for framkommeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med CR-V? kanskje har den bedre bagasjeplass?

Ja, den er bedre! :) og jeg synes de er fantastisk gode å kjøre også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marte_*

Jeg kan anbefale CRV på det varmeste. Vi kjøpte vår splitter nye ifjor og er bare kjempefornøyde.

Gleder oss til i sommer når vi skal på ny langtur med bilen ..

Vi har også hundebur baki - helt uten problemer - lasteplassen er bare enormt god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner Range Rover med både automat og diesel, men jeg vet ikke helt hva de vil koste brukt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en ordentlig SUV, Jeep Grand Cherokee.

CRV, RAV4 og alt det andre mølet er bygget etter mye samme lest, og de er egentlig alle rubbish og piss.

Honda har fine motorer, ingen tvil. Men ta en titt under bilen. Det er egentlig ikke akkurat noe å skryte av sikkerhetsmessig. Det skal veldig lite til for at disse bilene havner på siden eller taket ved utforkjøring eller påkjørsel.

RAV er blitt en veldig populær bil, men jeg ser ikke poenget med den. Det er en usannsynlig opphypet gimmick pga utseende. Du er bedre off med en Avensis for samme rpisen. Den holder seg bedre og er langt bedre å kjøre. Og har mindre slitasje på foringer og slikt.

Suziki Vitara burde vært langt langt billigere enn de selges for. Firehjulstrekksystemet deres er ubrukelig ved normal kjøring, og i gitte situasjoner gjør de gjerne situasjonen verre ved nødmanøvere. I tillegg er det mekaniske bygget så gjennomført underdimensjonert som det går ann. Det er en sorg å se på fem år gamle slike biler, det meste er oppbrukt eller har slitt ned sine evner for å kunne regnes som trygt.

Egentlig ser jeg ikke helt poenget med veksten av SUVer som familiebil. Fremkommeligheten på flere av disse er egentlig sterkt begrenset som ekte firehjulstrekkere. Folk flest bruker helt vanlige gatehjuls på bilene pga kostnad, og alt dette kan strengt tatt en firehjulsdrevet stasjonsvogn gjøre minst like godt. De fleste familier trenger ikke mer enn en Volvo XC70 eller Subaru Forester. Begge disse er i bunn og grunn ganske geniale biler, og det finnes mange andre minst like gode alternativer. Et annet poeng er at de fleste SUVs har usedvanlig dårlig lastekapasitet og plass. Det er liksom ikke noe å vinne på å ha en litt større bil. Da ser jeg virkelig ikke noe poeng.

Og igjen; skal du ha en solid SUV så er originalen fremdeles veien å gå. Jeep har solide biler med motorkraften som behøves og er bygget slik at det faktisk skal tåle å brukes. Prisen er ikke så ille, egentlig, og i tillegg er det en god ide å montere gass-anlegg på bensinutgaven. I min gamle Dodge Ramcharger har jeg samme motor som leveres i 5.2 Grand Cherokee. Den er bygget om til gass, og jeg bruker som jeg allerede har nevnt mindre penger i drivstoff på denne enn familiens Opel Corsa koster i drift. Og her snakker vi om en god, gammel og svintung bil - en Jeep vil absolutt ikke bruke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå for en ordentlig SUV, Jeep Grand Cherokee.

CRV, RAV4 og alt det andre mølet er bygget etter mye samme lest, og de er egentlig alle rubbish og piss.

Honda har fine motorer, ingen tvil. Men ta en titt under bilen. Det er egentlig ikke akkurat noe å skryte av sikkerhetsmessig. Det skal veldig lite til for at disse bilene havner på siden eller taket ved utforkjøring eller påkjørsel.

RAV er blitt en veldig populær bil, men jeg ser ikke poenget med den. Det er en usannsynlig opphypet gimmick pga utseende. Du er bedre off med en Avensis for samme rpisen. Den holder seg bedre og er langt bedre å kjøre. Og har mindre slitasje på foringer og slikt.

Suziki Vitara burde vært langt langt billigere enn de selges for. Firehjulstrekksystemet deres er ubrukelig ved normal kjøring, og i gitte situasjoner gjør de gjerne situasjonen verre ved nødmanøvere. I tillegg er det mekaniske bygget så gjennomført underdimensjonert som det går ann. Det er en sorg å se på fem år gamle slike biler, det meste er oppbrukt eller har slitt ned sine evner for å kunne regnes som trygt.

Egentlig ser jeg ikke helt poenget med veksten av SUVer som familiebil. Fremkommeligheten på flere av disse er egentlig sterkt begrenset som ekte firehjulstrekkere. Folk flest bruker helt vanlige gatehjuls på bilene pga kostnad, og alt dette kan strengt tatt en firehjulsdrevet stasjonsvogn gjøre minst like godt. De fleste familier trenger ikke mer enn en Volvo XC70 eller Subaru Forester. Begge disse er i bunn og grunn ganske geniale biler, og det finnes mange andre minst like gode alternativer. Et annet poeng er at de fleste SUVs har usedvanlig dårlig lastekapasitet og plass. Det er liksom ikke noe å vinne på å ha en litt større bil. Da ser jeg virkelig ikke noe poeng.

Og igjen; skal du ha en solid SUV så er originalen fremdeles veien å gå. Jeep har solide biler med motorkraften som behøves og er bygget slik at det faktisk skal tåle å brukes. Prisen er ikke så ille, egentlig, og i tillegg er det en god ide å montere gass-anlegg på bensinutgaven. I min gamle Dodge Ramcharger har jeg samme motor som leveres i 5.2 Grand Cherokee. Den er bygget om til gass, og jeg bruker som jeg allerede har nevnt mindre penger i drivstoff på denne enn familiens Opel Corsa koster i drift. Og her snakker vi om en god, gammel og svintung bil - en Jeep vil absolutt ikke bruke mer.

hm jeg har hørt såå mye crap og jeep grand chereokee jeg... onkelen min har en sån, så jeg har kjørt den. han sier at han har kosta på den utrolig mye, noe drivknuter og noe greier som må byttes ut hele jævla tia. og jeg har hørt at hvis det skjer noe med motoren, så er man virkelig ute å kjøre fordi det er ekstremt dyrt å fikse og kjøpe deler til denne bilen. har faktisk blitt fraråda fra 3 forskjellige personer å kjøpe den... hmmm... for jeg tenkte også på denne helt først, synes den er råfin!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss

C-RV er slett ikke rubbish og piss som du så "fint" sier .. Vi er utrolig fornøyde med vår C-RV - den er en sann fryd å kjøre - og lastekapasiteten er veldig bra. Jeg hadde ikke nølt med å velge C-RV neste gang vi skal kjøpe ny bil - for jeg liker om mulig enda bedre den nye C-RV`en.

Deuces skrev:

CRV, RAV4 og alt det andre mølet er bygget etter mye samme lest, og de er egentlig alle rubbish og piss.

Honda har fine motorer, ingen tvil. Men ta en titt under bilen. Det er egentlig ikke akkurat noe å skryte av sikkerhetsmessig. Det skal veldig lite til for at disse bilene havner på siden eller taket ved utforkjøring eller påkjørsel.

Sikkerhet er noe jeg satte i høysetet da vi kjøpte vår C-RV og her kan du lese litt av det som er skrevet om sikkerheten til denne bilen:

Honda CR-V ble testet i EuroNCAP-testen i 2007 og oppnådde gode resultater. Den fikk 4 av 5 stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Sikkerhetsutstyret er rikholdig og stabilitetskontrollen fungerer godt.

Honda er stolt av sitt arbeid med sikkerhet. De har bygget en egen testhall for krasjing, og har med CR-V oppnådd fire stjerner for total sikkerhet, og tre stjerner for fotgjenersikkerhet. Og det er meget gode karakterer.

CR-V'en er også utsyrt med ELR (Emergency Locking Retractor) eller beltestrammer på norsk, VSA (Vehicle Stability Assist) hjelper deg å holde bilen stabil på veien og ved sladd, ABS med EBD (bremsehjelper) og kollisjonsputer med sidegardiner.

Sidegardinene utløses også dersom bilen holder på å velte. Eller velter.

Det er også ISOFIX i baksetet på sidene bak, som gjør at barna sitter trygt. Barnevognen er det stort sett ikke nødvendig å slå sammen engang, for å få den med baki.

Hvis du begrunner dine utsagn om mangel på sikkerhet hos C-RV så har du kanskje litt større troverdighet.

Endret av Fliss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå står vi med freelander, x-trail og touran (ja vet det ikke er en suv...) :) vi drar til en forhandler og prøvekjører de 3 for å se hvordan vi liker å kjøre de. det er jo viktig! :) på freelandern får vi jo diesel, automat og 4hjulstrekk også. er den kombinasjonen vi vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fliss

Jeg synes det er merkelig at ikke Deuces forklarer nærmere hvorfor disse bilene er piss og rubbish .. og hva som er galt med sikkerheten i en CRV .. Hvis man påberoper seg kunnskaper så bør man kunne dokumentere kunnskapene også ..

Reagerer også på utsagnet hans:

Et annet poeng er at de fleste SUVs har usedvanlig dårlig lastekapasitet og plass. Det er liksom ikke noe å vinne på å ha en litt større bil. Da ser jeg virkelig ikke noe poeng

Nå snakker jeg kun for CRV som jeg kjenner veldig godt ettersom jeg kjøpte en flunk ny ifjor sommer. Lastekapasiteten er kjempegod, som du kan lese i innlegget mitt over her så kan du faktisk få inn en barnevogn uten å legge den sammen. Vi har reist på ferie med hundebur og masse kofferter bak .. ingen problemer ..

Den er usannsynlig god og behagelig å kjøre, ligger flott på veien selv med høy hastighet i svinger ... setene er suverene ..

Dermed hadde jeg sett fram til en nærmere forklaring på utsagnene dine ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan går det med bilkjøpet? Ville bare stemme litt på x-trailen jeg da. Vi har en slik, og er godt fornøyde med den. Har bare hatt sedaner før, så dette er den største bilen vi har hatt. Bagasjeplassen i denne er større enn i f.eks Rav'en, fordi reservehjulet ligger nedi bagasjeromsgulvet, men det på Rav'en og andre henger bakpå bakdøra (noe som stjeler innvendig lasteplass, pga bilens lengde). En annen ting som jeg vil fremheve med x-trailen er bakluka - som er hengslet øverst. Dette er særlig praktisk i regnvær (som det er rikelig av her jeg bor) slik at man kan stå tørr under mens man laster inn og ut/leter i bager/styrer med hunden. Mange andre SUV'er har sidehengslet dør.

Spent på å høre hva dere har bestemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landrover Discovery er bilen for Dere! Skal ikke liste opp alle for og imot her, men ta den i alle tilfeller med i deres undersøkelser om ny (brukt) bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...