Gå til innhold

DIETT - på ca 1200 kcal pr dag


Gjest sologsommer

Anbefalte innlegg

Gjest sologsommer

Hadde satt pris på om noen kunne satt opp en konkret måltidsplan for et kalori-inntak på ca 1200 per dag. Flott om det kan være en relativt enkel en - med f.eks havregryn, egg osv..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jytte

Meld deg inn på vektklubb.no - der har de en glimrende kalori-kalkulator .. som også regner med trim og hvor mange kalorier som forbrukes der .. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Skal du ha sjans til å kunne gå ned i vekt og faktisk stabilisere vekttapet må du faktisk sette deg inn hvor mye kalorier mat inneholder og hva og hvor mye du kan spise per dag. Hvis man bare følger slavisk en eller annen måltidsplan så vil man nok gå ned i vekt, men når kuren er slutt har man ikke lært noe som helst om sunne matvaner og hva som man kan spise mye og lite av. Et resultat av dette er at man legger gjerne på seg alt igjen, rett og slett fordi man ikke vet hva man kan spise, og gjerne spiser helt feil og for mye selv om man tror det er sunt.

Kaloritelling er utrolig kjedelig, men meget effektivt i lengden. Og har man først giddet å sette seg inn i litt fakta om kosthold og trening, så glemmer man det heller ikke ;)

Måltidsplan er vanskelig å sette opp når jeg ikke vet hva slags mat du liker. Det enkleste er å lage sin egen, nettopp fordi man da kan velge (til en viss grad) matvarer man liker, og bruke det i det nye kostholdet. Grete Roede sin hjemmeside har en ENORM matdatabase med masse oppskrifter, og der kan man plukke en frokost, en lunsj og en middag pr dag (som et eksempel). Så blir det hele sånn ca 1200 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en tur inn på iform.no/forum så er det forslag til diett for jenter ett sted der (husker ikke helt hvor). Den er kjempefin hvis du trener og inneholder en fin fordeling av protein/karbohydrater/fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Sette opp en hel matplan er jo ganske mye arbeid. Syns det er lit mye å forvente fra fremmende personer på nett.

Det er egentlig bedre for deg selv om du setter deg inn i det og finner ut av hvordan man gjør det. Da lærer du mye og har en kunnskap som alltid vil være nyttig. Du lærer også å bli mer selvstendig.



Anonymous poster hash: 35f0a...9b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en kostplan på 1200 kalorier som metter og som jeg har fulgt selv.

Frokost: en skive ingers rugbrød (50g), ett kokt egg og fem skiver kalkunskinke

230 kalorier

Lunsj

Blandet salat (cherrytomater, paprika, agurk,løk, spinat eller annen grønn salat)-ca 50 kalorier

En kyllingfilet (160g) stekt i en halv ts bremykt eller en ørretfilet (125g) - ca 200kalorier

En skive ingers rugbrød (50g) - 100kalorier

Ca. 350 kalorier tilsammen

Middag: normal porsjon, men mindre karbohydrater og mer grønnsaker. Bruk mye svin, kylling, karbonadedeig her må du veie maten og regne at det blir ca 500kalorier

Kveldsmat:

Ett knekkebrød (wasa sport) og ett egg

130 kalorier

Tilsammen ca 1200kcal

Det er tøft å holde seg på 1200 kcal, men det funker hvis du spiser mye proteiner som metter og litt fett. Dropper du alt fett får du matsug. Her er det eggene som gir litt fett, ellers må du ha litt fett til middag og ørretfilet til lunsj er også litt fett. Men en sunn diett er det ikke. Når det gjelder brød anbefaler jeg ingers rugbrød, det kjøpes på samson eller bakes selv. Oppskrift finnes på nettet. Er 190 kalorier per 100g om metter veldig godt!

Anonymous poster hash: a2770...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200kcal er forferdelig lite, og med mindre du ligger stille i sengen hele dagen, anbefaler jeg på ingen måte et så lavt inntak. Trist å se at folk hjelper til med dette.

Endret av FitnessIna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200kcal er forferdelig lite, og med mindre du ligger stille i sengen hele dagen, anbefaler jeg på ingen måte et så lavt inntak. Trist å se at folk hjelper til med dette.

Generelt sett er jeg enig i at 1200 kcal er lite, men for noen er det faktisk det som må til for at man skal kunne klare å gå ned i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er jeg enig i at 1200 kcal er lite, men for noen er det faktisk det som må til for at man skal kunne klare å gå ned i vekt.

Som sagt - hvis du ikke trener og ligger stille i sengen hele dagen. De færreste trenger så lite, og jeg ser ingen her som tar seg bryet med å forhøre seg om TS situasjon, hvor mye hun er i aktivitet, høyde/vekt osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er i så lite aktivitet at man må så langt ned i kaloriinntak er det enkleste og beste å øke aktiviteten, og dermed også kaloriinntaket hvor man fortsatt kan gå ned i vekt.

Det har lite hensikt å gå ned i vekt når man går tom for energi og kroppen blir dvask og sliten. Det tærer mye på psyken også å begrense seg til å spise så lite slik at det blir enklere å overdrive inntak i senere tid. Ligg på 300-500kalorier i underskudd i forhold til hva du forbrenner, og prøv å vær aktiv nok til å forbrenne minst 2000kalorier per dag, så får du en sunnere og varig vektnedgang. Lag mat fra scratch, ikke drikk kaloriene men spis i form av råvarer som rent kjøtt, fisk, grønnsaker, bær, nøtter, meieriprodukt så blir du mett.



Anonymous poster hash: 49d2f...1a2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 er altfor lite. Enig med debattanten over, kun hvis man ligger stille i en seng dagen lang kan man gå på en slik diett.

Man tærer på musklene hvis man ligger så lavt. Ja, man oppnår vektnedgang, men man bryter også ned kroppen.



Anonymous poster hash: 9841d...5c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er du ikke særlig aktiv, og det er mer usunt å være lite aktiv enn å ha noen kilo ekstra på kroppen og være gjennomsnittlig aktiv. Å være slank betyr ikke nødvendigvis å være sunn for å si det sånn, og man kan heller ikke være særlig sterk og ha overskudd på 1200kalorier dagen.



Anonymous poster hash: 49d2f...1a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Da er du ikke særlig aktiv, og det er mer usunt å være lite aktiv enn å ha noen kilo ekstra på kroppen og være gjennomsnittlig aktiv. Å være slank betyr ikke nødvendigvis å være sunn for å si det sånn, og man kan heller ikke være særlig sterk og ha overskudd på 1200kalorier dagen.

Anonymous poster hash: 49d2f...1a2

Jeg meldte meg inn i VG-vektklubb, og tatt i betraktning alder, høyde, vekt og aktivitetsnivå pga sykdom så skal jeg ligge på 1300 kcal pr dag frem til 3.juli for å klare å gå ned 8 kg. Har nå gått på diett i 3 uker og har ikke vært sulten en eneste dag :) Spiser 3-4 måltider hver dag og har ikke følt meg så vel på lenge :) Har hittils gått ned 2.4 kg.

Endret av gundagrynte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har sykdom blir det logisk nok noe helt annet, da forbruker du ikke så mye energi som en frisk person heller.



Anonymous poster hash: 49d2f...1a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...